همشهری آنلاین : مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه 30 مرداد کلیات لایحه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان را با 142 رای تصویب کرد.

این لایحه در پنج فصل تشکیلات و صلاحیت ، آئین دادرسی ،‌تخفیف مجازات و تعلیق اجرای آن،‌ کانون اصلاح و تربیت و سایر مقررات به مجلس ارائه شده است .

بر اساس جزئیات پیشنهادی لایحه رسیدگی به جرائم اطفال و در فصل اول این لایحه مقرر شده به کلیه جرائم افراد کمتر از هجده سال تمام خورشیدی در دادگاه اطفال و نوجوانان رسیدگی شود و هر گاه در حین رسیدگی سن متهم از هجده سال تمام تجاوز نماید ،‌رسیدگی به اتهام وی مطابق این قانون در دادگاه ‌اطفال و نوجوانان به عمل خواهد آمد و چنانچه قبل از شروع به رسیدگی سن متهم از هجده سال تمام تجاوز کند ،‌رسیدگی به اتهام وی استثنائاً در دادگاههای عمومی صورت خواهد گرفت مشروط به آنکه متهم از کلیه حقوقی که در دادگاه اطفال و نوجوانان برخوردار می باشد در این دادگاه نیز بهره‌مند شود.

همچنین در ماده 2 این لایحه آمده است ،‌اطفال در صورت ارتکاب جرم مبرای از مسئولیت کیفری هستند ،‌وتربیت آنان با نظر دادگاه به نحو مقرر در مواد آتی است و منظور از طفل کسی است که به حد بلوغ شرعی نرسیده است .

این گزارش می افزاید ، در مواد دیگری از این لایحه پیش بینی شده است قاضی دادگاه و دادسرای اطفال و نوجوانان را رئیس قوه قضائیه از بین قضات شایسته که دوران آموزشی را در این زمینه گذرانده و متاهل و فرزنددار باشند و سابقه خدمتی آنها حداقل 5 سال باشد انتخاب کند.

کد خبر 2621

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز