همشهری‌آنلاین - زهرا جورابلو: دبیر علمی بیست‌وهفتمین دوره کتاب فصل در نشست خبری بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل از شاعران و ناشران به دلیل استفاده نکردن از تمامی فضای صفحات در کتابهای شعر گله کرد.

کتاب

به گزارش مارکتینگ‌نیوز، نشست خبری بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل صبح یکشنبه 18 خرداد با حضور نجفقلی حبیبی، دبیر جایزه کتاب فصل و مجید غلامی جلیسه، معاون پژوهشی فرهنگی خانه کتاب، در سرای اهل قلم برگزار شد.

چاپ دو مصرع در یک صفحه، اسراف و ولخرجی است نه زیبایی

حبیبی در ابتدای نشست گفت: اسراف کاغذ در کتابهای شعر بسیار دیده می‌شود. باتوجه به مشکلات کاغذ، درست نیست به خاطر زیبایی فقط چهار مصراع در یک صفحه نوشته شود. اسم این کار اسراف و ولخرجی است نه زیبایی. نباید باعث ترویج این اتلاف سرمایه در جامعه شویم.

فرهنگ سازی و تربیت از طریق کتاب باید توسط خود ما انجام شود

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر روی مقوله فرهنگ در حوزه کودک گفت: فرهنگ سازی و تربیت از طریق کتاب باید توسط خود ما انجام شود. برای کشوری که فرهنگ اصیل و دیرینه‌ای دارد خوشایند نیست کتابهای این حوزه از خارج از کشور وارد شود. باید کودکان را با فرهنگ ملی و ادبیات کهن ایران آشنا کنید و درعین حال دریچه‌ای هم از دنیای خارج به روی آنها بگشایید. بهتر است نویسنده، طراح و تصویرگر کشور خودمان در این حوزه کار کنند. وقتی مطلب از جای دیگر می‌آید و تصویرگری و نقاشی نیز متعلق به ما نیست، چگونه می‌توان فرهنگ‌سازی کرد؟

دبیر بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل خاطرنشان کرد: 3986 عنوان کتاب در این دوره بررسی شده و 198 اثر به مرحله دوم داوری راه یافته که از این میان 7 اثر برگزیده (5 تالیفی و 2 ترجمه) و 22 اثر (15 تالیفی و 7 ترجمه) هم شایسته تقدیر شده‌اند."

زنگ خطر برای دو حوزه فلسفه و کودک

جلیسه در بخشی دیگر از این نشست گفت: حجم آثار ترجمه در دو گروه کودک و فلسفه بسیار مشهود است. از 174 عنوان کتاب در حوزه فلسفه، 92 عنوان تالیف و 81 عنوان ترجمه، و از 410 عنوان کتاب در حوزه کودک، 148 عنوان ترجمه و 262 عنوان تالیفی هستند. خلا تالیف در برخی موضوعات به خصوص حوزه کودک و فلسفه به شدت احساس می‌شود. این روزها کار ترجمه با توجه به این که پایبند قانون کپی‌رایت نیستیم، راحت شده است و این زنگ خطری برای دو موضوع فلسفه و کودک به شمار می‌رود. درواقع در این دو حوزه مصرف‌کننده شده‌ایم.

مراسم اختتامیه بیست وهفتمین دوره جایزه کتاب فصل، روز یکشنبه 25 خرداد از ساعت 17 تا 19 در تالار پژوهشکده هنر واقع در خیابان انقلاب اسلامی، جنب خیابان مظفر برگزار شد. این مراسم با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نجفعلی میرزایی مدیرعامل خانه کتاب و نجفقلی حبیبی دبیر این جایزه همراه خواهد بود. چند نمایشگاه جنبی از جمله نگاه آماری به این دوره و دوره‌های قبل، آثار منتشرشده خانه کتاب در سال 1392 و مجلات، و ثبت‌نام از اهل قلم در بانک قلم اهل قلم نیز همراه با مراسم پایانی برپا شد.

کد خبر 262067
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha