شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران به مناسبت گرامیداشت هفته محیط‌زیست در نشست خبری که برگزار شد گفت: شهرداری تهران آمادگی دارد با مدیریت یکپارچه و با کمک مردم و دولت مشکلات زیست‌محیطی شهر تهران را حل کند.

تهران اتوبان

علي‌محمد شاعري رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با بيان اينكه مديريت شهري آمادگي دارد به كمك دولت به ساماندهي صنايع آلاينده اقدام كند، گفت: درخصوص كاهش آلاينده‌هاي هواي شهر، نوسازي حمل‌ونقل عمومي تا پايان برنامه 5 ساله دوم در دستور كار قرار گرفته است.

شاعري در اين نشست درخصوص اينكه طي اين هفته اقدامات گسترده‌اي در حوزه‌هاي آموزشي، ترويجي، فرهنگ‌سازي‌، اجرايي و ورزشي براي حفاظت از محيط‌زيست شهر تهران مرحله به مرحله اجرا مي‌شود، تصريح كرد: 70هزار نفر ساعت آموزش شهروندي در مناطق 22گانه و همچنين پاكسازي‌ 40بوستان و رود دره در دستور كار قرار دارد. در همه مناطق 22گانه همايش پياده‌روي، دوچرخه‌سواري و پاكسازي كوهستا‌ن‌ها و جشنواره‌هاي آموزشي با مشاركت مردم برگزار مي‌شود و اين در حالي است كه اين فعاليت‌ها در طول سال به‌طور مستمر انجام مي‌شود.

وي مهم‌ترين مشكلات و چالش‌هاي شهر تهران را آلودگي آب و هوا، آلودگي خاك، كمبود آب، آلودگي صدا، تخريب ارتفاعات و زيستگاه‌هاي طبيعي مشرف به شهر تهران، از بين رفتن اراضي طبيعي و فقدان پايش جامع محيط‌زيست شهري خواند و خاطرنشان كرد: مهم‌ترين مشكل شهر تهران سوخت خودروها، صنايع آلاينده و ريزگردهاست كه اين موضوع باعث‌شده در سال گذشته بيش از 161روز شرايط ناسالم هوايي داشته باشيم.

2ميليون مترمكعب فاضلاب سالانه

شاعري با بيان اينكه آلودگي آب و پساب‌هاي صنعتي از ديگر مشكلات شهر تهران است، گفت: فاضلاب‌هاي شهري وآلاينده‌هاي ناشي از پسماندهاي صنعتي و بيمارستاني همچنين مصرف شوينده‌ها و استفاده از كود و سموم شيميايي از معضلات محيط‌زيست شهر تهران محسوب مي‌شوند به‌طوري كه 2 ميليون مترمكعب فاضلاب شهر تهران به‌صورت تصفيه نشده در اراضي جنوب شهر تخليه مي‌شود.

شاعري با بيان اينكه در حال حاضر حدود 1308گونه گياهي و حدود 214گونه جانوري در شهر تهران وجود دارد، تصريح كرد: گونه‌هاي گياهي و جانوري به‌ترتيب 13درصد و 10درصد از كل گونه‌هاي موجود در كشور است كه در شهر تهران تمركز يافته‌اند كه بايد مورد حفاظت قرار گيرند.

شاعري با تأكيد بر اينكه درخصوص آلودگي هوا شهرداري تهران اقدامات مهم و تأثيرگذاري را در يك دهه اخير انجام داده است، افزود: در اين راستا سهم حمل‌ونقل عمومي به 56درصد افزايش يافته كه نقش مهمي در كاهش آلودگي هوا دارد. طبق برنامه 5‌ساله دوم اين ميزان به 75درصد از طريق توسعه مترو، اتوبوسراني و تاكسيراني هم مي‌رسد.

وي تشخيص آلايندگي، نظارت و جريمه و پلمب صنايع آلاينده را وظيفه سازمان محيط‌زيست و وزارت صنايع دانست و در اين‌باره تصريح كرد: در سال آينده خروج 50صنعت بزرگ آلاينده همچون روغن نباتي قو و ايرفو با همكاري استانداري و فرمانداري تهران و نظارت دكتر حافظي رئيس كميسيون محيط‌زيست انجام خواهد شد. در اين‌باره از زماني كه اين صنايع ممنوع اعلام شده‌اند 17هزار واحد صنعتي با روش‌هاي غيرقانوني مستقر شده‌اند كه شهرداري باهزينه بسيار در حال ساماندهي آنهاست، به‌طوري كه از سال 1345اين قانون تثبيت شده و احداث اين صنايع در 120كيلومتري تهران، 50كيلومتري اصفهان و 30كيلومتري شهرهاي اهواز، تبريز، شيراز و اراك ممنوع اعلام شده است.

شاعري با بيان اينكه شهرداري آمادگي دارد به كمك دولت به ساماندهي صنايع آلاينده اقدام كند، خاطرنشان كرد: نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي به همين منظور در دستور كار قرار گرفته و تا پايان برنامه 5 ساله دوم تمامي اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌هاي تحت پوشش شهرداري و تاكسي‌ها نوسازي مي‌شوند و اتوبوس‌ها ملزم به نصب فيلترهاي دوده خواهند شد.به گفته وي ديواره‌هاي صوتي پل صدر، حكيم، كردستان، مدرس و امام علي(ع) نصب شده و تا انتهاي برنامه 5ساله دوم 3هزار مترمربع ديوار صوتي در سطح شهر تهران افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اينكه حقوق محيط‌زيست بالاترين حقوق شهروندي است، گفت: دولت، مردم و شهرداري 3 ركن از بين بردن آلودگي هواي تهران هستند. لذا شعار امسال اراده ملي براي حفظ محيط‌زيست شهري است.وي همچنين بيان كرد:‌ از ابتداي سال 92توزيع سوخت يورو 4شامل بنزين و گازوئيل در جايگاه‌هاي سوخت شهر تهران آغاز و در پايان سال تكميل شد.

گامي براي استفاده از انرژي‌هاي نو در پايتخت

61شركت مشاور و پيمانكار فعال در زمينه بهينه‌سازي‌ مصرف انرژي و كاربرد انرژي‌هاي نو رتبه‌بندي شده‌اند. عبداللهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به مشاهده برخي كاستي‌ها و بعضا اجراي نامناسب پروژه‌هاي مرتبط با بهينه‌سازي‌ مصرف انرژي و انرژي‌هاي نو در مناطق مختلف شهرداري تهران، بيان كرد:

به همين دليل ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران از سال 91به‌منظور انتخاب صحيح و اصولي پيمانكاران و مشاوران فعال در مبحث انرژي، اقدام به رتبه‌بندي شركت‌هاي فعال در اين زمينه كرده است. وي با بيان اينكه در اين رتبه بندي شركت‌ها به 4دسته تقسيم شدند، افزود:

در اين پروژه پيمانكاران انرژي‌هاي نو، مشاوران انرژي‌هاي نو، پيمانكاران بهينه‌سازي‌ مصرف انرژي و مشاوران بهينه‌سازي‌ مصرف انرژي مورد ارزيابي قرار گرفتند. در اين اقدام پس از شناسايي شركت‌هاي فعال در زمينه بهينه‌سازي‌ مصرف انرژي و كاربرد انرژي‌هاي نو به104شركت نامه ارسال و از آنها موارد مورد نياز براي رتبه‌بندي درخواست شد كه پس از مهلت اعلام شده 61شركت اقدام به ارسال مدارك درخواست‌شده، كردند.

کد خبر 261810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha