شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان در دانشگاه هاروارد تایید کردند یکی از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های این دانشگاه که به قرن نوزدهم میلادی تعلق دارد،‌ از جلدی برخوردار است که با پوست انسان پوشانده شده‌است.

کتاب

براساس گزارش CNN، دانشمندان با انجام مجموعه‌ آزمايش‌هايي روي جلد نسخه‌اي از كتاب سرنوشت روح اثر آرسن اوسي دريافتند جلد اين كتاب از جنس بافت‌هاي انساني است. براساس گزارش كتابخانه دانشگاه هاروارد، اوسي در اواسطه دهه 1880 اين كتاب را كه مراقبه‌اي بر روح و زندگي بعد از مرگ توصيف كرده،‌ به يكي از دوستان پزشكش هديه داده‌است.

اين پزشك كه اودويك بولن نام داشته اين كتاب را با پوست بدن بيمار رواني ناشناسي كه دراثر سكته مغزي جانش را از دست داده، جلد گرفته‌است. وي با نوشتن يادداشتي در اين كتاب دليل كارش را اينگونه توضيح داده‌است: كتابي درباره روح انسان شايسته جلدي انساني است.

کتاب

شايد امروزه جلد كردن كتاب با بخشي از بدن انسان كار ترسناكي به نظر بيايد، اما انجام اين كار در قرن شانزدهم ميلادي امري رايج بوده‌است. گفته مي‌شود اعترافات گناهكاران محكوم به اعدام معمولا در پوست بدن آنها پيچيده مي‌شده است و در عين حال عده‌اي نيز داوطلبانه درخواست مي‌داده‌اند براي حفظ يادشان در خانواده از پوست بدنشان كتابي را جلد بگيرند.

بولن در يادداشتش به كتاب ديگري نيز نام برده كه از جلد انساني برخوردار است.،‌ كتابي به‌نام De integritatis & corruptionis virginum notis كه به قرن نوزدهم تعلق داشته و جلد آن با پوستي كه با كمك سماق رنگ‌آميزي شده پوشانده شده‌است. اين كتاب عضوي از مجموعه كتابخانه ولكام لندن ست.

كريمسون،‌ نشريه داخلي هاروارد در سال 2006 گزارش داد دست كم سه كتاب در مجموعه كتابخانه‌هاي اين دانشگاه وجود دارند كه با پوست انسان جلد شده‌اند. اما آزمايش‌هاي بعدي نشان داد دو كتاب از اين سه نسخه با پوست گوسفند جلد شده‌اند و اكنون تنها ثابت شده كه يكي از اين كتاب‌ها جلدي از پوست انسان دارد.

کد خبر 261750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha