مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فردا سیارکی به بزرگی ۳۰۰ متر از نزدیکی زمین عبور کند، سیارکی به‌نام هیولا که اگر با سیاره زمین برخورد کند قدرت نابودی کل یک شهر بزرگ را خواهد داشت.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، با اين‌همه احتمال برخورد اين سنگ كيهاني با زمين بسيار كم است، زيرا قرار است هيولا از فاصله كمتر از يك ميليون و 500 هزار كيلومتري از زمين عبور كند.

دانشمندان مي‌گويند براي ايجاد تخريبي كلان،‌ برخورد جسمي به بزرگي 30 متر با زمين كفايت خواهد كرد، اما درعين حال اطمينان دارند اين هيولاي 300 متري به زمين برخورد نخواهد كرد. اين سيارك جديد در تاريخ هشتم ژوئن با فاصله‌اي ايمن، يك ميليون و 250 هزار كيلومتر، از كنار زمين عبور خواهد كرد، يعني فاصله‌اي سه‌برابر دورتر از فاصله ماه تا زمين. اين سيارك با نام علمي HQ124 2014 اولين بار در 23 آوريل توسط تلسكوپ فضايي NEOWISE كشف شد. اين تلسكوپ مسئوليت رصد سيارك‌ها و شهاب‌سنگ‌ها را دارد و توانست سيارك هيولا را در نور فروسرخ رصد كند.

اين سيارك به‌عنوان يكي از سنگ‌هاي كيهاني تهديد‌كننده دسته‌بندي شده‌است، سيارك‌هايي كه بزرگتر از 140 متر بوده و از فاصله‌اي نزديك‌تر از 7.4 ميليون كيلومتري از مدار زمين عبور مي‌كنند. درحال حاضر هزار و 484 سيارك خطرناك شناسايي شده‌اند اما هيچ‌يك از آنها براي طولاني مدت زمين را تهديد به برخورد نكرده‌اند.

سرعت حركت هيولا به سوي زمين 50 هزار و 400 كيلومتر برساعت است. به گفته دان يئومانز، مدير برنامه اجرام نزديك‌به‌زمين در لابراتوار JPL ناسا، احتمال برخورد اين سنگ با زمين بسيار كم است و عبور چنين اجرامي از كنار سياره ما پديده‌اي رايج و معمولي است. به گفته وي هرسال جرمي به چنين حجم و ابعادي از كنار زمين عبور مي‌كند.

تنها نگراني كنوني اخترشناسان شناسايي ديرهنگام اين سيارك است، زيرا هيولا با وجود سيستم‌هاي پيشرفته رصد فضا، زماني رصد شد كه تا رسيدن به نزديكترين فاصله‌اش با زمين راه دوري در پيش ندارد. به گفته اخترشناسان، اين سيارك نسبت به سيارك چليابينسك كه سال گذشته در روسيه منجر به زخمي شدن هزاران نفر شد، 10 تا 20 برابر بزرگتر است.

به گفته اخترشناسان درصورتي كه اين جرم با زمين برخورد مي‌كرد، انرژي آزاد شده از آن برابر انفجار بمب‌هاي هيدروژني و برابر دو هزار مگاتن بود. با توجه به وزن بالاي اين سنگ،‌ درصورتي كه با زمين برخورد مي‌كرد،‌ سرعت برخورد آن 18 كيلومتر بر ساعت بود و هنوز در حالت جامد قرار داشت.

کد خبر 261734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha