همشهری آنلاین: یک هفته پس از آنکه مقامات روسیه از خاتمه همکاری این کشور با آمریکا در پروژه ایستگاه بین المللی فضایی در سال ۲۰۲۰ خبر دادند، رئیس ناسا، این توقف همکاری را بی اهمیت خواند.

ناسا: وجود روسیه در ایستگاه بین‌المللی فضایی ضرورتی ندارد

به گزارش مهر، این اظهارات چارلز بولدن در پی بروز مناقشاتی در بین دولتمردان روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین و موضع‌گیری‌های دو کشور صورت می‌گیرد.

هفته گذشته مقامات روسیه در واکنش صریح به تحریم این کشور از سوی آمریکا، اعلام کردند دسترسی فضانوردان آمریکایی به ایستگاه بین المللی فضایی را پس از 2020 قطع می‌کنند.

بولدن در یک نشست خبری در آلمان گفت: هیچ شریکی وجود ندارد که حضورش برای ادامه این پروژه ضروری باشد.

وی تاکید کرد: ایستگاه فضایی بین‌المللی به طور مشترک توسط آمریکا، روسیه، ژاپن، اروپا و کانادا در حال فعالیت است و هیچ شریک منفردی نمی‌تواند به تنهایی به این پروژه خاتمه دهد.

پس از بروز مناقشات در اوکراین و اعلام موضع روسیه در قبال بحران اوکراین و حمایت از جداشدن شبه جزیره کریمه، آمریکا دانشمندان فضایی روسیه را تحریم کرد.

مقامات آمریکایی دو هفته پیش نیز اعلام کرده بودند احتمالا صدور مجوز برای چندین آیتم فناوری پیشرفته که روس‌ها در تلاش برای کسب آن بوده‌اند را متوقف می‌کند تا به این ترتیب روسیه را برای حمایت از جدایی کریمه مجازات کرده باشد.

این در حالی است که روسیه امروز اعلام کرد: درخواست آمریکا را برای استفاده از ایستگاه بین المللی فضایی پس از 2020 رد خواهد کرد تا به تحریم‌های تجاری که آمریکا علیه روسیه به کار گرفته است واکنش نشان دهد.

پس از بازنشسته شدن ناوگان فضایی آمریکا در سال 2011، تنها راه برای رسیدن به ایستکاه بین المللی فضایی استفاده از موشک‌های روسی بوده است و آمریکا در حال حاضر برای اعزام هر خدمه به ایستگاه بین المللی 60 میلیون دلار به روسیه می‌پردازد. بر اساس توافقات پیشین، قرار بود این روند تا سال 2024 ادامه داشته باشد.

روسیه همچنین آمریکا را از خرید موتورهای موشک روسی که برای پرتاب ماهواره‌های نظامی ضروری است منع کرده است.

پس از آنکه آمریکا روسیه را تحریم کرد مقامات روسیه نیز به طور شوخی به آنها پیغام دادند که برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه بین المللی به ترامپولین (توری که در آکروبات از آن استفاده می‌شود ) متوسل شوند.

با این حال ناسا انتظار دارد شرکت‌های خصوصی آمریکا تا سال 2017 ناوگان اعزام خدمه به ایستگاه بین المللی را راه اندازی کنند.

کد خبر 260261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز