«نام‌ها» عنوان یک مجموعه مستند داستانی به کارگردانی سیدرضا میرکریمی است که در آن بخش‌هایی از زندگی ۷سردار بزرگ دفاع‌مقدس برای مخاطبان نوجوان روایت می‌شود.

نام‌هایی درخشان در آسمان شهادت

 ميركريمي پيش از آنكه به‌عنوان فيلمساز شناخته شود، در حوزه فيلم كوتاه و مستند فعاليت كرده و بعضي از آثارش از تلويزيون پخش شده است. او با نام‌ها عرصه‌اي تازه را تجربه كرده و كوشيده با استفاده از شكل و ساختاري جديد ناگفته‌هايي درباره شهيدان روايت كند.

تا امروز 2بخش از اين مجموعه با نام‌هاي «مصطفي» درباره شهيد دكتر مصطفي چمران و «عباس» درباره شهيد عباس دوران رونمايي شده است. اين محصول حوزه هنري را محمد پيرهادي تهيه‌كننده سينما كه پيش‌تر در فيلم‌هاي سينمايي «دعوت» و «گزارش يك جشن» با ابراهيم حاتمي‌كيا همكاري كرده، تهيه مي‌كند. 2بخش ديگر از نام‌ها درباره شهيدان حسن باقري و حميد باكري در مرحله تدوين است و به‌زودي كار ساخت موسيقي و صداگذاري اين اپيزودها آغاز مي‌شود.

يكي ديگر از شهيداني كه در مجموعه مستند داستاني نام‌ها به او اشاره مي‌شود، شهيد علي‌اكبر شيرودي است كه سال‌ها پيش، حسين قاسمي جامي در مجموعه «سيمرغ» بخش‌هايي از زندگي او و همرزمش شهيد احمد كشوري را روايت كرده بود. اين اپيزود به مرحله پايان طراحي فريم‌ها رسيده و در ماه‌هاي آينده توليد اين پروژه به شكل جدي‌تر دنبال مي‌شود. همزمان با كار روي اين 3بخش، نگارش فيلمنامه بخش‌هاي مربوط به شهيدان ابراهيم همت و حسين خرازي به پايان رسيده و به‌زودي توليد اين اپيزودها آغاز مي‌شود. هراپيزود از اين مجموعه 30دقيقه است و به نام كوچك سرداران شهيد مزين شده و وجه تسميه آن همين نام‌هاي كوچك قهرمانان مجموعه است.

مصطفي و عباس در نخستين نمايش‌هاي عمومي با استقبال مواجه شده‌اند. نوع روايت و استفاده درست از تكنيك كميك‌موشن و حضور چهره‌هايي چون پرويز پرستويي، امير جعفري و ريما رامين‌فر به‌عنوان صداپيشه به اين آثار وزن داده است. وظيفه نام‌ها آشنا كردن نسل تازه با قهرماناني است كه شايد كمتر از آنها صحبت شده باشد؛ قهرمان‌هايي از جنس مردم كه روزگاري در اين سرزمين زيسته‌اند و تاريخ با نام و ياد آنها گره خورده است.

کد خبر 261246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha