فتانه انفرادی: محیط زندگی انسان هیچگاه به‌طور کامل عاری از عوامل بیماری‌زا نیست و انسان نیز هر قدر تلاش کند، نمی‌تواند به تنهایی محیط زندگی‌اش را استریل و عاری از میکروب کند.

تغذیه

در عين حال انسان نمي‌تواند خودش را هم ايزوله و از محيط دور كند، بنابراين راهي جز تقويت سيستم ايمني براي انسان وجود ندارد. با وجود اين چگونه مي‌توان سيستم ايمني بدن را تقويت كرد؟

بدن انسان داراي سيستم ايمني قوي است كه به آن ايمني سلولي مي‌گويند. اين سيستم ما را در برابر عوامل بيماري‌زا از قبيل ميكروب، ويروس، انگل، قارچ و آلاينده‌هاي محيطي حفاظت مي‌كند. سيستم ايمني ارگان‌هاي مختلف بدن را حمايت مي‌كند و بدين‌ترتيب، سيستم‌هاي تنفس، گردش خون، كليه‌ها و پوست هر يك به طريقي (عرق، ادرار، مدفوع، خلط و صفرا) مواد مضر را از بدن انسان خارج مي‌كنند.

پزشكان آكادمي علم تغذيه آمريكا توصيه مي‌كنند افراد براي تقويت سيستم ايمني بدن خود مواد مغذي و خوراكي‌هايي همچون تخم‌مرغ، سويا، خشكبار، غذاهاي دريايي و گوشت كه حاوي پروتئين هستند مصرف كنند تا خود را در برابر بيماري‌ها محافظت كنند. به اعتقاد آنها خوراكي‌هاي حاوي ويتامين A نيز وضعيت سلامت پوست و بافت‌هاي آن را بهبود مي‌بخشند كه مي‌توان با مصرف مواد خوراكي همچون اسفناج، فلفل قرمز، هويج، تخم‌مرغ و كلم‌پيچ از آنها بهره برد.

مصرف مواد خوراكي حاوي ويتامين C نيز با توليد آنتي‌بادي سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. ازجمله مواد خوراكي حاوي اين ويتامين مي‌توان به پرتقال، نارنگي و گريپ‌فروت اشاره كرد. روي نيز كه در مواد خوراكي همچون شير، خشكبار، غذاهاي دريايي و گوشت‌مرغ وجود دارد عملكرد سيستم ايمني بدن را ارتقا مي‌دهد.

دكترمنصور رضايي، متخصص تغذيه و عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي به همشهري مي‌گويد: نوشيدن مايعات يكي از راه‌هاي تقويت سيستم ايمني بدن است. نوشيدن آب و مايعات به‌ ميزان كافي مي‌تواند سيستم دفاعي بدن را تقويت كند چرا كه آب و مايعات مي‌تواند مواد سمي را از بدن دفع و خارج كند، به تقويت عملكرد سلول‌ها كمك كرده و دستگاه تنفس را نيز را مرطوب نگه دارد. از سوي ديگر، مصرف انواع ويتامين‌ها هم به تقويت سيستم ايمني بدن ياري مي‌رساند. ويتامين C، E، D، AD، A، از اين جمله هستند. محققان مي‌گويند:

ويتامين C ميزان توليد گلبول‌هاي سفيد خون و پادتن را افزايش مي‌دهد، به‌ويژه اينترفرون را كه پادتني است كه روي سلول‌ها را مي‌پوشاند و از ورود ويروس به داخل آنها جلوگيري مي‌كند. ويتامين C احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي-عروقي را كاهش مي‌دهد و همچنين با مداخله در عملياتي كه از طريق آن چربي در شريان‌ها به پلاك تبديل مي‌شود، از بالا رفتن فشارخون جلوگيري مي‌كند. افرادي كه ويتامين C را جز يكي از اصلي‌ترين مواد در برنامه غذايي خود قرار مي‌دهند، به ميزان كمتري به بيماري‌هاي روده، پروستات و سرطان سينه مبتلا مي‌شوند. ويتامين C در انواع ميوه‌ها و سبزي‌ها وجود دارد.

به‌گفته دكتر رضايي، مصرف ويتامين E، D، A نيز به تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند. ويتامينE در انواع دانه‌ها و جوانه‌هاي گندم وجود دارد. گردو، بادام و پسته از منابع غني ويتامينE است. 85درصد ويتامين D هم از طريق نورآفتاب و مابقي از طريق لبنيات پرچرب و غذاهاي دريايي تأمين مي‌شود. ويتامين A هم در منابع حيواني و در غذاهايي همچون تخم‌مرغ، جگر و لبنيات وجود دارد و هم در غذاهاي گياهي و انواع ميوه‌ها و سبزي‌هاي رنگي. مصرف زينك و روي نيز كه منابع آن پروتئين‌هاي حيواني و گياهي، غلات و حبوبات است، سبب تقويت سيستم ايمني مي‌شوند.

اما دكتر مهدي فهيمي، كارشناس طب سنتي در گفت‌وگو با همشهري از خواب راحت به‌عنوان عامل ارتقاي سيستم ايمني بدن ياد مي‌كند و معتقد است كه براي تقويت سيستم ايمني بدن افراد بايد قبل از ساعت 10شب بخوابند و قبل از طلوع آفتاب نيز از خواب بيدار شوند چرا كه در اين حالت سلول‌هاي ايمني به عالي‌ترين درجه آماده باش مي‌رسند و مي‌توانند هم مانع از بروز عفونت‌ها در بدن و هم مانع از شروع فعاليت‌هاي سلول‌هاي سرطاني شوند.

کد خبر 261207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار