برای جمعیت و تعالی خانواده‌های ایرانی طرحی نوشته شده که اجرای آن به ۱۲هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد.

 اين 12هزار ميليارد تومان فقط براي اجراي اين طرح در سال93 است و با تورم موجود بديهي است ميزان پول مورد نياز اجراي اين طرح سال به سال بيشتر مي‌شود، اما مسئله اين است كه به گفته امير حسين قاضي‌زاده هاشمي، نماينده مجلس، اجراي اين طرح در سال‌جاري نيازمند 12هزار ميليارد تومان بودجه است. او به خبرگزاري فارس گفته كه در اين طرح، از تسهيلات براي فرزندآوري سربازان گرفته تا كمك به تأمين مسكن مناسب با تسهيلات ارزان‌قيمت و از كمك هزينه تأمين غذا براي دهك‌هاي پايين درآمدي، تا هديه ازدواج و بحث‌هاي استخدامي در آن ديده شده و مجموعه‌هاي حمايتي در قالب 54ماده تدوين شده كه طبق برآوردها و درنظر گرفتن نرخ تورم براي سال93 اجراي اين بندها 12هزار ميليارد تومان فقط براي يك‌سال اول اجراي آن بار مالي درپي خواهد داشت.

يكي ديگر از نمايندگان مجلس هم اعلام كرده كه طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده در نوبت بررسي در صحن قرار گرفته است. جمشيد جعفرپور، عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفت‌وگويي با خبرگزاري خانه ملت گفت كه اين طرح در نوبت بررسي صحن مجلس قرار گرفته و در راستاي اجابت تأكيدات مقام معظم رهبري در بخش جمعيت تدوين شده است.

مشكل بودجه جدي است

در 2سال گذشته پرداخت وام ازدواج به جوانان متوقف شده و علت اين توقف كمبود نقدينگي اعلام شده است. وام ازدواج يكي از سياست‌هاي تشويقي است كه از سال‌ها پيش به زوج‌ها پرداخت مي‌شد و با استقبال خوبي هم روبه‌رو شد اما يكي دوسال گذشته اين سياست تشويقي رفته رفته آب رفت و بانك‌ها يكي پس از ديگري از پرداخت وام ازدواج طفره رفتند؛ به‌طوري‌كه در حال حاضر برخي آمارها از 2ميليون پرونده در نوبت وام ازدواج خبر مي‌دهند.

در واقع كمبود بودجه و اعتبار سبب شد كه همين حداقل سياست تشويقي هم از بين برود، در اين شرايط 12هزار ميليارد تومان بودجه مورد نياز براي طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده چگونه تأمين خواهد شد؟

و با اين هزينه‌ هنگفت، چقدر شانس اجرايي شدن دارد و آيا اصلا نوشتن چنين طرح‌هايي مشكلي را از مشكل كاهش جمعيت حل مي‌كند يا به مشكلات دولت اضافه مي‌كند؟ واقعيت اين است طرح‌هايي كه محل تأمين پشتوانه مالي آن مشخص نيست عملا گرهي از مشكلات باز نمي‌كنند و فقط روي كاغذها جا خوش مي‌كنند.

 

کد خبر 261145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha