وام ازدواج از ۲سال پیش تا‌کنون به زوج‌ها پرداخت نشده و دولت تصمیم گرفته تا معاون اول رئیس‌جمهور را مسئول حل این مسئله کند.

از حالا به بعد اسحاق جهانگيري در مقام معاون اول رئيس‌جمهور مي‌بايست براي برطرف‌كردن مشكلات وام ازدواج راهي پيدا كند كه نتيجه‌اش پرداخت وام به يك‌و‌نيم ميليون زوجي باشد كه در نوبت دريافت اين وام قرار دارند.

ديروز صبح و در مراسم آغاز هفته‌ جوان محمود گلزاري معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت كه كميسيوني زيرنظر معاون اول رئيس‌جمهور تشكيل شده و به‌صورت ويژه مسئله وام ازدواج را پيگيري مي‌كند.

گلزاري با تأكيد بر اينكه پرداخت وام ازدواج از پارسال با مشكلات روبه‌رو شده و عملا به بن‌بست رسيده است افزود: اگرچه براي حل اين مشكل لايحه‌اي نيز به مجلس ارائه شده، مشكلات جدي در زمينه‌ پرداخت اين وام هنوز وجود دارد، به همين دليل هيأت دولت هفته‌ گذشته اعلام كرد كه بانك‌ها مكلفند پرداخت وام را بررسي كنند و كميسيوني زيرنظر معاون اول نيز مسئوليت پيگيري‌ها را برعهده گرفت. رايزني‌هايي هم با صندوق مهرامام‌رضا(ع) انجام شده و مي‌توان گفت كه مشكل وام ازدواج در حال‌حل شدن است.

از وزير تا وكيل

وام ازدواج يكي از سياست‌هاي حداقلي ازدواج در كشور است كه از حدود 2سال پيش با مشكلات جدي روبه‌رو شد و براي برطرف‌كردن اين مشكلات نه هيأت‌وزيران توانسته كاري انجام بدهد و نه نمايندگان مجلس كه نقش وكلاي ملت را بر عهده دارند. اگرچه نمايندگان مجلس طرح دوفوريتي وام ازدواج را ارائه دادند كه دوفوريت آن تصويب نشد و يك‌فوريت آن به كميسيون برنامه و بودجه ارجاع داده شد و اين كار هم به زماني در آينده موكول شد. با وجود اينكه مشكلات وام ازدواج هنوز حل نشده، افراد زيادي در اين زمينه اظهارنظر كرده‌اند و حتي در بسياري موارد هم براي حل مشكلات زوج‌هاي متقاضي وام ازدواج وعده‌هايي هم داده شد اما در واقعيت هنوز مشكلات اين وام حل نشده است.

محمود گودرزي وزير ورزش و جوانان در ارتباط با پرداخت وام ازدواج به ايلنا گفت: حدود 1/5 ميليون نفر هم‌اكنون در نوبت دريافت وام ازدواج هستند اما بانك‌ها به‌دليل اينكه براي آنها صرفه اقتصادي ندارد پول‌هاي خود را از صندوق مشترك خارج كردند. طي رايزني‌اي كه با بانك مركزي داشتم اعلام شد كه فعلاً به‌دليل نبود اعتبارات لازم امكان پرداخت وام ازدواج وجود ندارد. از سوي ديگر مديركل اعتبارات بانك مركزي نيز اعلام كرده كه سپرده‌هاي قرض‌الحسنه بانك‌ها در سال گذشته كاهش داشته و به همين دليل بانك‌ها نمي‌توانند وام ازدواج را پرداخت‌كنند.

خرما بر نخيل

با اينكه بسياري از مسئولان مي‌گويند كه براي حل مشكل وام ازدواج تلاش مي‌كنند اما درددل‌هاي زوج‌هاي جوان نشان مي‌دهد كه شانس دريافت وام ازدواج بسيار كمتر از آن است كه كسي به آن اميد ببندد. يكي از زوج‌ها كه نزديك به يك‌سال در صف انتظار قرار دارد مي‌گويد: ما اول فكر كرديم براي خريد بخشي از جهيزيه مي‌توانيم روي وام حساب كنيم، يك مدتي منتظر مانديم بعد تصميم گرفتيم بخشي از پول پيش خانه‌ اجاره‌اي را با وام ازدواجمان بدهيم اما با طولاني شدن زمان انتظار متوجه شديم كه حالا‌حالاها از وام خبري نيست و بانك‌ها حاضر به پرداخت اين وام نيستند درحالي‌كه اين وام حق زوج‌هايي است كه ازدواج مي‌كنند اما صداي ما را هيچ‌كس نمي‌شنود و فقط در جوابمان مي‌گويند كه بايد صبر كنيد. ما هم صبر كرده‌ايم و تمام اخبار مربوط به وام ازدواج را از رسانه‌ها پيگيري مي‌كنيم شايد روزي خبر خوشي برسد.

سايت شلوغ وام ازدواج

همين حالا كه اين گزارش نوشته مي‌شود نزديك به 3هزار نفر در سايت دريافت وام ازدواج حضور دارند و احتمالا در حال تلاش براي به‌دست آوردن آخرين اطلاعات در زمينه وام ازدواج هستند. در طول 24ساعت گذشته 46هزار و 801نفر به همين اميد به سايت سرزده‌اند و جالب است بدانيد كه اين سايت يكي از پربازديد‌ترين سايت‌هاست كه تاكنون 81ميليون و 552هزار نفر از آن بازديد كرده‌اند، انگار كه همه‌ مردم ايران يك‌بار به سايت وام ازدواج به آدرس ve. cbi. ir سرزده باشند.

کد خبر 261144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha