همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تأکید امام راحل و مقام معظم رهبری بر تدبر در قرآن برای استفاده در مسائل سیاسی و اجتماعی است، گفت: مشکل اصلی جامعه اسلامی عدم توجه به آیات سیاسی و اجتماعی قرآن است چراکه تدبر در موضوعات عبادی و مذهبی به مسائل اجتماعی بر می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه «هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی» که شنبه 10 خرداد در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه پژوهش و تحقیق در قرآن به تدبر در آیات آن مربوط و متصل است، گفت: وقتی محققین تدبر در آیات قرآن را مورد بحث قرار می‌دهند عمدتاً به مسائل عبادی، معنوی و مسائل فردی تسری می‌دهند در حالی که سفارش قرآن به تدبر تنها منحصر به مباحث عبادی، معنوی و فردی نیست.

وی اظهار داشت: تدبر در آیات قرآن برای کسب مباحث عبادی و معنوی و تدبر در مبدأ آفرینش و معاد با استفاده از قرآن ضروری‌است اما انسان میان این مبدأ و معاد در جامعه زندگی می‌کند بنابر این باید مسائل اجتماعی را از عمق آیات قرآن بیرون بکشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شعار دنیای اسلام باید بازگشت به قرآن و عمل به آن باشد تصریح کرد: آیا مشکلاتی که اکنون ما در جهان اسلام داریم فقط به مربوط به مباحث معنوی، عبادی و فردی است؟، این در حالی است که در برخی کشورهای اسلامی شبانه روز قرآن و نماز خوانده می‌شود و ذکر ظاهری نام خدا وجود دارد.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: مشکل اصلی این است که به آن دسته از ایات قرآن کریم که سرنوشت اجتماعی و حل مشکلات مسلمین در آنها مورد توجه و تأکید قرار گرفته، عمل نمی‌شود و مشکل اصلی ما عدم توجه به آیات سیاسی و اجتماعی قرآن است.

وی با طرح این سوال که چرا مسلمانان با وجود حضور در بهترین نقطه جهان و برخورداری از بیشترین ذخایر طبیعی دچار مشکل و ضعف شده‌اند، از پژوهش‌گران و محققان خواست تا این مسئله و موضوع مهم را مورد پژوهش و بررسی قرار دهند که مشکل اصلی مسلمانان و جامعه اسلامی در چیست که عزت و عظمت گذشته خود را از دست داده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از دلایل ضعف و گرفتاری مسلمین را دوری و فاصله گرفتن از قرآن کریم عنوان کرد و گفت: گرچه به حسب ظاهر ما زیاد قرآن می خوانیم اما مشکل در عمل نکردن به آن به ویژه مسائل سیاسی و اجتماعی است که قرآن به ما سفارش کرده است.

وی خاطر نشان کرد: قرآن کریم سلطه کفار بر مسلمین را منع کرده است و یکی از مشکلات امروز مسلمانان همین مسئله است لذا تدبر و تعمق در قرآن باید حول موضوعات اجتماعی و سیاسی باشد و تدبر در موضوعات عبادی و مذهبی به مسائل اجتماعی بر می‌گردد.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما به رهبری امام راحل بر اساس قرآن پا گرفت و به پیروزی رسید گفت: امام راحل (ره) ضمن توجه به مسائل عبادی و مذهبی، مسائل سیاسی را بر اساس قرآن مدیریت کرد.

وی همچنین هدف از برگزاری همایش پژوهش‌های قرآنی را تدبر و تفکر در مسائل عبادی و معنوی و نتیجه آن را بازگشت به عبودیت خداوند عنوان کرد و افزود: تقاضا دارم شرکت کنندگان در این همایش نسبت به این موضوع که چرا عزت و عظمت مسلمین از دسته رفته مورد تحقیق و پژوهش عالمانه قرار دهند. این همایش اقدام مکملی برای مسابقات قرآنی است و نوعی مسابقه علمی تدبر و پرداختن به عمق واقعی قرآن است که لازم است این برنامه نیز مراحل مختلف را از سطح شهرستان تا بین‌المللی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در پایان تأکید کرد: باید نتایج این پژوهش‌های و تحقیق‌ها مسئله‌ای را حل کند و آنها را تبدیل به یک طرح و برنامه کند و قابلیت اجرا داشته باشد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان «هشتمین همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی» در سه بخش مقاله، کتاب و پایان نامه با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.

کد خبر 261095
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز