مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پروژه انتقال آب از رودخانه بهشت آباد به زاینده‌رود ارزیابی زیست‌محیطی ندارد، گفت: با اجرای این پروژه به منابع آب زیرزمینی آسیب جدی وارد می‌شود و احتمال زلزله در منطقه افزایش می‌یابد.

هشدار نسبت به انتقال آب از بهشت‌آباد به زاینده رود


آنطور که سعید یوسف‌پور به مهر گفته است، انتقال آب بین حوضه‌ای از رودخانه بهشت آباد که از سرشاخه‌های اصلی کارون است به زاینده رود و فلات مرکزی ایران ارزیابی زیست‌محیطی ندارد.

به گفته وی، مطالعات این پروژه از سال 91در اختیار دفتر ارزیابی زیست‌محیطی اداره کل محیط‌زیست استان قرار گرفته و تا‌کنون به‌دلیل مخاطرات زیست‌محیطی آن 2بار این پروژه - یک‌بار در سال‌91و یک‌بار در سال 92- تعطیل شده است اما مجدداً چندی پیش تونل حفاری برای انتقال آب از این رودخانه به زاینده‌رود احداث شده و حدود 400متر از آن بدون ارزیابی زیست‌محیطی پیش رفته است.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شورای‌عالی آب دستور توقف این پروژه را داده است، اظهار داشت: اما برخلاف قانون و برخلاف تصمیم شورای‌عالی آب مسئولان محلی استان اصفهان از محل اعتبارات استانی این پروژه تجمعی که در محدوده استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان است را بدون تأیید ارزیابی زیست‌محیطی آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ایرادی که بر این پروژه وارد است این است که پیمانکار این پروژه از استان اصفهان است، یادآور شد: قرار بود چنانچه حتی اگر مسائل زیست‌محیطی در این پروژه اعمال شود پیمانکار آن فردی بیطرف و از هیچ‌یک از این استان‌ها نباشد.

به گفته یوسف پور، تمامی کارشناسان آب و منابع طبیعی بر اثرات مخرب زیست‌محیطی حفر این تونل بر منابع آب زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری تأکید دارند و از آنجایی که در مسیر این تونل 40ریزگسل، 4گسل اصلی و ابرگسل زاگرس قرار دارد احتمال تأثیرات رسوبی بر آب‌های زیرزمینی بسیار بیشتر است چرا که برای حفر این تونل مانند تونل کوهرنگ باید تمام منابع آب زیرزمینی تخلیه شود که آسیب جدی به محیط‌زیست منطقه می‌زند.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: همچنین به‌دلیل وجود گسل‌های مختلف در مسیر این تونل در طولانی مدت احتمال بروز زلزله به‌دلیل فشاری که صفحه عربستان به ایران وارد می‌کند افزایش می‌یابد کما اینکه در این منطقه پیش از این و در سال 56تجربه وقوع زلزله‌های مهیب وجود داشته است.

وی تصریح کرد: چنانچه ضرورت انتقال آب از بهشت آباد به زاینده‌رود تأیید شود راه‌های جایگزین برای این انتقال وجود دارد که مسئولان با درنظر گرفتن نگاه جامع و طولانی‌مدت می‌توانند این پروژه را به شکل دیگری که به محیط‌زیست هیچ یک از استان‌ها آسیب نزند، اجرا کنند.

اوایل اردیبهشت‌ماه امسال مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد: حفر تونل گلاب 2 فاقد مجوز 215، مجوز زیست‌محیطی و بقیه مجوزها بوده که هرچه سریع‌تر باید توسط شورای‌عالی آب تعطیل شود.

در این بیانیه آمده بود: «مجمع نمایندگان استان همچنان بر اجرای قانون و اقدام کارشناسی انتقال آب بین‌حوضه‌ای تأکید و اعتقاد دارد روش انتقال آب تونل بهشت‌آباد توجیه اقتصادی، کشاورزی و زیست‌محیطی نداشته و باید تغییر کند و به تصویب شورای‌عالی آب برسد. همچنین حفر تونل گلاب2 فاقد مجوز 215، مجوز زیست‌محیطی و بقیه مجوزها بوده که هرچه سریع‌تر باید توسط شورای‌عالی آب تعطیل گردد.»

کد خبر 261011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز