همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که از روسیه تقاضای تمدید پناهندگی موقت خود برای یک سال دیگر می کند.

کوچکترین آپارتمان جهان

به گزارش ایرنا به نقل از کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه، اسنودن روز پنجشنبه گفت: زمانی که مدت پناهندگی یک ساله من به اتمام رسید، از سازمان مهاجرت روسیه تقاضای تمدید آن برای یک سال دیگر می کنم.

وی همچنین به علاقه شدید خود برای بازگشت به خانه اش در آمریکا اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد جای دیگری بروم، ترجیح می دهم این مکان خانه ام در آمریکا باشد.

به گفته اسنودن، تصمیم برای عفو وی باید توسط جامعه آمریکا و دولت این کشور اتخاذ شود.

وی افزود: سرنوشت خود را در اولویت نمی دانم، بلکه مهم تر از آن تغییر برنامه استراق سمع سازمان های اطلاعاتی آمریکا است تا از این طریق به خانواده خود که در آمریکا بسر می برد، کمکی کرده باشم.

اسنودن افزود که خود را میهن دوست و نه خائن می داند.

وی گفت: میهن دوستی به آن معنی است که از کشور خود و مردم آن دفاع کنی.

اسنودن خاطرنشان کرد: سازمان های اطلاعاتی آمریکا به اقدامات غیرقانونی متوسل می شوند که در آن کوچکترین احترام به مردم و جامعه وجود ندارد و این نقض آشکار قانون اساسی آمریکا است.

وی افزود: این مساله انگیزه من برای افشای اطلاعات محرمانه در مورد استراق سمع مکالمات تلفنی و مکاتبات الکترونی بود.

پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که سازمان های اطلاعاتی این کشور از حجم واقعی اطلاعات اخذ شده از سامانه های این مراکز اطلاع ندارند.

اسنودن همچنین به نواقص در سیستم نگهداری اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا اشاره کرد که امکان سرقت آن را به آسانی حتی برای افراد غیرحرفه ای فراهم می کند.

اسنودن ماه ژوئن سال گذشته پس از آنکه افشا کرد دولت آمریکا با کنترل تماس های تلفنی و اینترنتی شهروندان و دولت های مختلف در حال جاسوسی از آنها بوده است، تحت پیگرد واشنگتن قرار گرفت و پس از فرار از آمریکا و سفر به هنگ کنگ، سر از فرودگاه بین المللی مسکو درآورد.

وی در ماه سپتامبر سال گذشته از روسیه پناهندگی سیاسی موقت گرفت.

افشاگری های اسنودن که از طریق برخی رسانه های غربی از جمله روزنامه انگلیسی گاردین صورت گرفت، پرده از جاسوسی‌های گسترده آمریکا در سطح جهانی کنار زده و مسایل و مشکلات زیادی را در روابط واشنگتن با کشورهای مختلف از جمله متحدان نزدیکی همچون آلمان به وجود آورده است.

کد خبر 260923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز