چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

«فرش عشق» که بافت و نذر آن به اماکن مقدس اختصاص دارد قرار است به ثبت ملی برسد.

ثبت ملی فرش عشق


رئیس سازمان میراث فرهنگی گفته است که براساس قراردادی بین یک شرکت تولیدی فرش در کاشان و ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران قرار است 5هزار مترمربع فرش برای عتبات عالیات عراق بافته و به آنجا اهدا شود. این فرش‌ها که توسط یک‌هزار و 400هنرمند کاشانی بافته می‌شود به حرم‌های حضرت علی(ع) در نجف، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در کربلا و حرمین عسکریین(ع) در کاظمین عراق اهدا خواهد شد.

به گزارش ایسنا از مراسم رونمایی این فرش، تاکنون حدود 2هزار و 500متر از این فرش‌ها بافته شده و تولیدکننده‌اش پیش‌بینی می‌کند تا یک سال دیگر، کل فرش‌ها آماده و اهدا شود.

مسعود سلطانی‌فر در مراسم رونمایی از این فرش‌ها که با سخنرانی جمعی از مسئولان مرتبط با تولید این فرش در کاشان برای ارائه گزارشی از آنچه اتفاق افتاده است، همراه بود، درباره ایده‌اش برای ثبت ملی این طرح، گفت: در گذشته، رسم بر این بود که ایرانیان زیراندازهایی را به اماکن مقدس نذر می‌کردند، چون این حرکت ریشه‌ تاریخی در کشور دارد و با توجه به اینکه میراث فرهنگی به 2بخش ملموس و ناملموس تقسیم می‌شود، به ذهنم رسید که این حرکت را برای ترویج فرهنگ تأمین فرش‌های اماکن مقدس، ثبت ملی کنیم.

وی افزود: پرونده این طرح برای ثبت در فهرست میراث ناملموس با عنوان «فرش عشق» تهیه و در شورای ثبت مطرح می‌شود و سپس آن را در مجامع جهانی مطرح خواهیم کرد تا این روش و فرهنگ تأمین فرش‌های عتبات عالیات و اماکن مقدس گسترش یابد.

او همچنین درباره توسعه گردشگری زیارتی در ایران، گفت: تعداد شیعیان در دنیا 270میلیون نفر است که برنامه‌ریزی کردیم گردشگری زیارتی را برای این شیعیان در اماکن مقدسی که در مشهد، قم، کاشان و شیراز وجود دارد، توسعه دهیم.

سلطانی‌فر گفت: سال گذشته، حدود 2میلیون و 200هزار نفر از شیعیان دنیا به ایران آمدند که ظرفیت کشور بیش از این جمعیت است. امیدواریم ظرفیت جذب گردشگران شیعی به ایران سالانه به 5‌میلیون نفر برسد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه این مراسم و پیش از رونمایی از فرش‌های آماده‌شده، از احمد ستاری استاد رنگرزی فرش‌ها، امیرحسین کریم، نقاش و طراح این فرش‌ها، غلامعلی شیری استاد چله‌دوانی، زهرا علیزاده مدیر کارگاه خانه فرش کاشان، عباس بنی‌کاظمی مشاور و ناظر بافت‌ها به نمایندگی از دیگر هنرمندانی که در اجرای این طرح مشارکت دارند و البته جمعی از مدیران شرکت تولیدکننده این فرش، با اهدای لوح تقدیر کرد. در هشتی سازمان میراث فرهنگی، نمونه‌ای از این فرش بر دار آویخته شده که برای یک هفته برپاست و بازدیدکنندگان می‌توانند گره‌ای به این فرش بزنند. قرار است پس از تکمیل شدن این فرش به یکی از اماکن مقدس عتبات عالیات عراق اهدا شود.

کد خبر 260801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز