شرکت‌های بورس تهران روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شوند. آمار‌های جدید نشان می‌دهد تعداد شرکت‌هایی که در حال حاضر بیش از یک‌میلیارد دلار می‌ارزند به ۲۷ شرکت رسیده است.

به گزارش همشهری، روزگار شرکت‌های کوچک در دنیا به سرآمده است. این روز‌ها شرکت‌هایی در دنیا وجود دارند که ارزششان بیش از 300یا 400میلیارد دلار است. حتی بسیاری از شرکت‌های دنیا در هم ادغام می‌شوند که در فضای رقابت‌پذیری، قدرت اقتصادی‌شان را از دست ندهند در چنین شرایطی ارزش شرکت‌های ایرانی هم در حال افزایش است البته نه به آن سرعتی که شرکت‌های دیگر دنیا رشد می‌کنند اما آمار‌ها بیانگر آن است که ارزش شرکت‌های بورس نسبت به دهه 80رشد زیادی کرده است.

در دهه 80ارزش شرکت‌های بزرگ بورس تهران به زحمت به 800تا 900میلیارد تومان می‌رسید. در ابتدای دهه 80شرکت‌هایی نظیر ایران خودرو و سایپا جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس بودند از میانه این دهه با افزایش تعداد شرکت‌های سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها جای شرکت‌های صنعتی را گرفتند به‌طوری که شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در طول یک دوره بزرگ‌ترین شرکت بورس بود. اما از سال 1386به بعد با ورود شرکت ملی صنایع مس به بورس تهران در پی اجرای سیاست‌های اصل 44ترکیب بزرگان بورس تغییر کرد.

پس از آن شرکت‌های دیگری نظیر فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و برخی دیگر از شرکت‌ها به جمع بزرگان بورس پیوستند. آمار‌ها نشان می‌دهد رده نخست بزرگ‌ترین شرکت بورس در طول 15سال گذشته مدام تغییر کرده است. از سال 90تا 91هم شرکت مخابرات بزرگ‌ترین شرکت بورس بود اما از سال گذشته با ورود شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس این عنوان بار دیگر جا‌به‌جا شد و در اختیار این شرکت بزرگ قرار گرفت.

تازه‌ترین آمار‌ها از جدول بزرگان بورس تهران نشان می‌هد که تعداد شرکت‌هایی که ارزششان بیشتر از یک میلیارد دلار است به 27شرکت رسیده است و در این میان شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس با ارزشی معادل 11.8میلیارد دلار با فاصله زیادی نسبت به شرکت‌های دیگر، عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران را در اختیار گرفته است. پس از آن شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس و فولاد مبارکه اصفهان به‌ترتیب با ارزشی معادل 5و4.6میلیارد دلار در رده دوم و سوم بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران قرار گرفته‌اند.
نفت و گاز تأمین، سرمایه‌گذاری غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان هم از دیگر شرکت‌های بزرگ بورس تهران هستند که ارزش سهامشان به‌طور میانگین بین 3.7تا 4.3میلیار دلار است.

شرکت‌های مخابرات، گل‌گهر، ملی مس، همراه اول، چادرملو، بانک ملت، بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری امید، مپنا، فولاد خوزستان، توسعه معادن و فلزات، بانک صادرات، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، پتروشیمی پردیس، کشتیرانی جمهوری اسلامی، پتروشیمی خارک، پالایش نفت تبریز، فولاد خراسان، ایران خودرو و بانک اقتصاد نوین نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که ارزش سهامشان بین یک تا 3.6میلیارد دلار ارزش دارد.

کد خبر 260776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز