جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

آمارها نشان می‌دهد بورس تهران در سال ۹۳ برخلاف سال گذشته با زیان مواجه شده است، براساس اطلاعات موجود سهامداران بورس تهران به‌طور میانگین در ۲‌ ماه گذشته نزدیک به ۳درصد زیان کرده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، هر چقدر سال گذشته یک سال رؤیایی برای بورس تهران بود در سال‌جاری نماگر‌های بور‌س تهران میل زیادی به کاهش پیدا کرده‌اند. به گفته کارشناسان تغییر سیاست‌های اقتصادی و انتظار سهامداران برای مشخص‌شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای ازجمله عوامل نزول بازار سهام است. سال گذشته سهامداران بور‌س تهران در طول 285روز نزدیک به 130درصد بازده به‌دست آوردند اما امسال در 60روز نخست در مجموع 3درصد زیان برای میانگین عملکرد بورس به ثبت رسید.

بازده بورس تهران براساس میزان رشد شاخص بورس محاسبه می‌شود، شاخص بورس تهران که از محاسبه میزان رشد قیمت سهام شرکت‌ها و سود نقدی تقسیم‌شده در مجامع عمومی محاسبه می‌شود بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران است. شاخص کل بازار سهام از ابتدای سال‌جاری با 2هزارو 248واحد کاهش از 79هزارو 15واحد به 76هزارو 767واحد در پایان اردیبهشت‌ماه رسیده است. این نشان می‌دهد که عملکرد صندوق توسعه بازار سرمایه که از اواخر فروردین‌ماه به دستور وزیر اقتصاد راه‌اندازی شد، نتوانسته است جلوی نزول شاخص را بگیرد. اواخر‌ماه گذشته علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به 6بانک و بیمه دولتی دستور داد به‌منظور حمایت از بازار سهام به‌صورت تدریجی 5هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق توسعه بازار تزریق کنند.

همچنین براساس توافقی که در این نشست انجام شده بود، قرار شد شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سهام هم بخشی از نقدینگی این صندوق را تأمین کنند. در عین حال پس از آن در یک اقدام دستوری دیگر برای جلوگیری از فرار سرمایه‌ها از بازار سرمایه نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرد که این موضوع انتقاد شدید کارشناسان مالی را نسبت به اقدامات آقای وزیر بر انگیخت.
براساس آمار موجود همچنین در 60روز گذشته بیشترین میزان نزول مربوط به شاخص مالی بوده است. این شاخص که عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون 6.2درصد نزول کرده است. شاخص‌های دیگر نظیر30شرکت بزرگ هم 2.7پله نزول کرده است.

مبادله 17هزار میلیارد تومان سهام

اگرچه میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس در 2‌ماه نخست سال نزولی بوده است اما در مقابل میزان سرمایه‌گذاری دربورس روند رو به رشدی را سپری کرده است. براساس آمار موجود سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون در مجموع 27میلیاردو 493میلیون به ارزش 17هزارو460میلیارد تومان دادوستد کرده‌اند. این میزان با درنظر گرفته هر دلار 3300تومان معادل 3/5دلار است. البته بخشی از این میزان معاملات مر بوط به معامله عمده سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس به ارزش 9300میلیارد تومان است که در اردیبهشت‌ماه به ثبت رسید.

کد خبر 260306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز