هر چند شاخص بورس در حال نزول است اما ارزش معاملات بورس نشانه‌های دیگری دارد، آمار‌ها نشان می‌دهد سهامداران در حال تکمیل سبد دارایی‌های خود هستند.

به گزارش همشهری، مقایسه جدول معاملات بورس تهران از سال 87تاکنون نکات جالب توجهی را به ما می‌گوید؛ این آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات بورس از ابتدای دهه 90تاکنون یکباره با جهش مواجه شده است این یعنی اینکه میزان دادوستد‌ها در بورس تهران افزایش یافته است. دلیل افزایش دادوستد‌ها در بورس افزایش جمعیت سهامداری در ایران و افزایش میزان مشارکت سهامداران در بورس است.

براساس آخرین آمار‌های موجود در 70روز گذشته در مجموع 933هزار نفر در دادوستدهای بورس تهران شرکت کرده‌اند که این یک رقم شگفت‌انگیز برای بورس تهران محسوب می‌شود. این آمار یک پاسخ شفاف دارد، توجه‌ها به بورس جلب شده است. آمار‌های رسمی می‌گویند در حال حاضر 6.5میلیون سهامدار در ایران وجود دارد اگرچه بر سر این آمار اختلاف نظر وجود دارد، نشانه‌های معاملات بورس تهران تأکید می‌کند که توجه مردم و فعالان اقتصادی به بورس در دهه 90نسبت به گذشته بیشتر شده است. به این ترتیب با وجود نزول شاخص‌های بورس تهران سهامداران در حال تکمیل سبد دارایی خود برای رسیدن فصل تازه سرمایه‌گذاری در بورس هستند.

مبادله 21هزار میلیارد تومانی در 70روز

آمار معاملات بورس تهران در 70روز نخست سال نشان می‌دهد که این میزان معاملات بیشتر از دوبرابر کل معاملات بورس در سال 87و نزدیک به کل معاملات انجام شده در سال 90است. هر چند بخش زیادی از معاملات انجام شده در سال‌جاری مربوط به ثبت معاملات شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس است اما کارشناسان امیدوارند رکورد معاملات بورس که از میانه دهه 80مدام در حال رکوردشکنی است امسال هم شکسته شود. انتظار می‌رود با انجام توافق در مذاکرات هسته‌ای میزان معاملات بورس تهران با افزایش زیادی مواجه شود.

براساس اطلاعات موجود از ابتدای سال تاکنون933هزار سهامدار 32میلیارد سهم به ارزش20784میلیارد تومان معادل 6.2 میلیارد دلار خریداری کرده‌اند. این در حالی است که میزان کل معاملات انجام شده در سال‌های 90و 91به‌ترتیب 22644و25707میلیارد تومان بود. سال گذشته ارزش معاملات بورس تهران با رشد زیادی مواجه شد و 5میلیون و 778هزار سهامدار 96هزار میلیارد تومان سهام خریدند که بالاترین رکورد در تاریخ بورس محسوب می‌شود.

کد خبر 260981
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز