در پی ابلاغ بخشنامه شهرداری برای احقاق حقوق جانبازان و معلولان، ‌۱۴ میلیارد تومان بودجه به مناسب‌سازی‌ معابر و منازل جانبازان و معلولان اختصاص یافت.

معلول

مدیریت شهری به تازگی بخشنامه‌ای را به واحدهای تابعه شهری ابلاغ کرده است که خدماتی در ‌شأن جانبازان و معلولان ارائه کنند.تسهیل رفت‌وآمد معلولان و جانبازان از اولویت برنامه‌های شهرداری تهران است. به گفته سیدجعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، خدمات‌رسانی به جانبازان از داخل منازل آنان آغاز شده است، به‌طوری‌که جانبازان و معلولانی که در طبقات بالاتری از همکف زندگی می‌کنند، در داخل منزل‌شان از سوی شهرداری تهران بالابر نصب شده تا مناسب‌سازی‌ منازل آنها صورت بگیرد. به گفته تشکری هاشمی مناسب‌سازی‌ مسیر حرکت جانبازان و معلولان ویلچری از درب منزل تا معابر اصلی شهر از سوی شهرداری تهران از سال91 تاکنون آغاز شده، به‌طوری که تاکنون 1105مورد مناسب‌سازی‌ مسیر منتهی به منازل و داخل منازل جانبازان و معلولان انجام شده است.

تاکنون 81 بالابر برای منازل معلولان و جانبازان نصب شده این در حالی است که نصب بالابر در منازل شرایطی خاص دارد. به‌عنوان مثال ملک شخصی، استفاده از فضاهای مشاع و رضایت‌مندی سایر مالکین نیز ازجمله شرایط نصب بالابر در منازل معلولان است. در بودجه سالانه مناطق 22گانه، اعتباراتی ویژه مناسب‌سازی‌ معابر شهری درنظر گرفته می‌شود که بالغ بر 9میلیاردو346 میلیون تومان در سال91 و 10میلیارد و 180میلیون تومان در سال92 بوده است.

از سوی شهرداری‌های مناطق در 9هزارو400 نقطه تهران اقدامات لازم برای مناسب‌سازی‌ طی سال گذشته صورت گرفته است. البته با توجه به اینکه مناسب‌سازی‌ معابر شهر برای جانبازان و معلولان عملیاتی استمراری است بالغ بر 14میلیاردو50 میلیون تومان در سال93 برای این منظور درنظر گرفته شده است. از ابتدای سال‌جاری همچنین 20مورد مناسب‌سازی‌ منازل و معابر منتهی به منازل جانبازان نیز از سوی انجمن نخاعی اعلام شده که در دستور کار مناسب‌سازی‌ سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران قرار دارد.

به گفته تشکری هاشمی در عین حال بخش حمل‌ونقل عمومی ویژه معلولان هم سال گذشته به بهره‌برداری رسید که با اختصاص ون‌های مناسب‌سازی‌ شده و اتوبوس‌های ویژه معلولان خدمات‌دهی درخصوص تردد جانبازان و معلولان صورت می‌گیرد. از سویی بالغ بر 80دستگاه آسانسور در ایستگاه‌های مترو برای تردد و استفاده معلولان و جانبازان ویلچری وجود دارد. تسهیل رفت‌وآمد و استفاده معلولان ویلچری در طراحی‌های گذشته خطوط مترو اجرا نشده بود و در بسیاری از ایستگاه‌ها آسانسور وجود ندارد. تجهیز این ایستگاه‌ها به بالابر نیز زمان‌بر بوده است. در عین حال در طراحی‌های ایستگاهای جدید نصب بالابر لحاظ شده و بیشتر ایستگاه‌هایی که طی 2سال اخیر راه‌اندازی شده‌اند مجهز به پله برقی و آسانسور هستند.

کد خبر 260617
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز