الهام مصدقی راد: برای چند لحظه هم که شده چشمان خود را ببندید و در پیاده‌رو قدم بزنید یا روی ویلچر بنشینید و سعی کنید از آن استفاده کنید. به‌طور حتم فقط در چنین حالتی متوجه سختی رفت‌وآمد معلولان و جانبازان در گوشه و کنار این شهر می‌شوید.

نه معلولان جسمي- حركتي كه حتي بسياري از كودكان، كهنسالان و زنان باردار هم براي رفت‌وآمد در اين شهر محدوديت حركتي دارند. از يك‌سو موانع داخل پياده‌روها زياد است و از سوي ديگر دسترسي و يكپارچگي ميان معابر وجود ندارد. ساختمان‌هاي عمومي و خصوصي شهر، فقط براي افراد فاقد معلوليت احداث شده وارتفاع دستگاه‌هاي عابربانك با شرايط يك ويلچرنشين‌ همخواني ندارد. ظاهرا مردمان خودخواهي هستيم چراكه اگر درتمام اين موارد هم وضعيت جسماني كم‌توانان لحاظ شود بازهم ما در محل توقف خودروي ويژه جانبازان و معلولان خودرويمان را پارك مي‌كنيم.

عليرضا صابري عضو شوراي شهر تهران معتقد است راه زيادي براي تبديل كردن پايتخت به شهري مناسب براي معلولان داريم و اين استاندارد‌سازي‌ كار پيچيده‌اي نيست. وي به همشهري مي‌گويد: مناسب‌سازي براي معلولان بايد به پيوست اجتماعي و فرهنگي تمامي پروژه‌ها تبديل شود و تا اين اتفاق نيفتد، كاري پيش نخواهد رفت. توليد و نصب دكمه‌هاي آسانسور مجهزبه خط بريل، يكي از اقدامات ساده وكم‌‌هزينه‌اي است كه اجراي آن در برخي ساختمان‌ها توانسته به معلولان كمك كند. صابري مي‌گويد: معلوليت و كم‌تواني، سرنوشت محتوم كهنسالي است و همه به آن دچار مي‌شويم. فاصله ميان يك فرد عادي با معلول تنها يك ثانيه است آن هم در كشور پرتصادف ما، پس بايد نگاهمان از وضعيت عادي شهروندان به غيرعادي تغييركند. وي به شهر «دسترس‌ پذير» نيز اشاره كرده و مي‌گويد: خصوصيات اين شهر فراتر از مناسب‌سازي‌ است و به‌ويژه نابينايان امكان زندگي راحت‌تري همانند افراد عادي در شهر پيدا خواهند كرد.

«ستاد مناسب‌سازي فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولان جسمي و حركتي» كه كار خود را از سال87و زيرنظر مستقيم شهردار آغاز كرد، مناسب‌سازي معابر و فضاهاي شهري را در دستور كار خود قرار داد و مدتي است بعد از‌ وقفه‌اي حدودا يكساله دوباره كارش را آغاز كرده است.نظارت بر حسن اجرا و فرهنگ‌سازي با كمك دستگاه‌هاي مربوط مواردي است كه سهيلا صادق‌‌زاده مديركل معماري و ساختمان معاونت شهرسازي شهرداري تهران و دبيرستاد مناسب‌سازي در گفت‌وگو با همشهري آنها را از اولويت‌هاي ستاد دانسته و مي‌گويد: ضوابط و مقررات مناسب‌سازي براي معلولان وجود دارد اما با نظارت و فرهنگ‌سازي بايد كار را پيش برد. هم‌اكنون نيز آموزش شهروندي، تعامل با شوراياران، آموزش به مناطق و ناظران و همكاري بيشتر با ديگر نهادها را در دستور كارقرارداده‌ايم تا فرهنگ‌سازي در 3 سطح محلي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي انجام شود.

ايستگاه‌هاي مترو و مبلمان شهري مناسب‌سازي‌ مي‌شود

يكي از مهم‌ترين اقداماتي كه هم‌اكنون ستاد مناسب‌سازي در دستور كار خود قرار داده مناسب‌سازي ايستگاه‌هاي مترو براي همه معلولان است كه از ورود به ايستگاه تا سوار شدن بر قطاررا پوشش خواهد داد. به گفته سهيلا صادق‌زاده مطالعات كارشناسي دراين خصوص انجام شده و مناسب‌سازي صورت خواهد گرفت. به‌عنوان مثال نصب دروازه در قسمت باز سكو يكي ازاين اقدامات است تا احتمال وقوع حوادث ناگوار و برخورد با قطار را به‌ويژه براي نابينايان كاهش دهد. سازمان زيباسازي هم قرار است 20ميدان مهم و پرتردد پايتخت را به مرور و براساس موارد اعلام شده از سوي مشاوران ستاد، مناسب‌سازي كند.

 

کد خبر 275592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha