یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه شهری: در جلسه یکشنبه 17 تیر شورای اسلامی شهر تهران قالیباف که از سوی خسرو دانشجو سخنگوی این شورا ملقب به عضو شانزدهم شورای شهر شده شرکت داشت تا به سؤالات و موارد مطروحه پیرامون دستورات نوزدهمین جلسه غیرعلنی این شورا پاسخ دهد.

به گفته دانشجو تعامل هرچه بیشتر شورا و شهرداری به عنوان مجموعه مدیریت شهری می‌تواند اثرات مثبت، سازنده و پربرکتی در اداره شهر تهران داشته باشد.

وی با اشاره به شأن نظارتی شورای شهر گفت: طبیعی است که شورای شهر در مسند و جایگاه نظارتی خود دچار اختلاف نظرهایی با مدیران اجرایی باشد اما نقطه مطلوب ، تعامل سازنده است به این معنی که وجود اختلاف‌نظرها بدون آسیب به وجهه خدمت‌رسانی مدیریت شهری حتی منجر به تصمیمات کارشناسانه از سوی دو طرف شود.

دانشجو در حاشیه جلسه غیرعلنی شورای شهر در جمع خبرنگاران ادامه داد: کمال مطلوب از نظر ما این است که شهرداری و شورای شهر تهران فارغ از اختیارات قانونی خود به عنوان یک مجموعه واحد درخصوص مسایل مختلف با یکدیگر به تبادل نظر و مشورت بپردازند تا از دل این رویکرد شاهد تحقق تصمیمات کارآمدتری در اداره شهر تهران باشیم.

در جلسه شورا از حسین طلا فرماندار تهران نیز دعوت شده بود تا در هنگام ارائه گزارش برنامه و جهت‌گیری‌های کلان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران حضور داشته باشد.

دراین گزارش آمده است: براساس آمار رسمی سازمان ملل طی سالهای 1991 تا 2000 ثابت شده است به هر میزان که کشوری از مدارج توسعه‌یافتگی بیشتری برخوردار باشد با تلفات انسانی و خسارات مالی کمتری مواجه خواهد بود.

از همین روست که تقویت و عملیاتی‌نمودن مدیریت بحران و تغییر رویکرد از مدیریت مقابله به سمت مدیریت ریسک در کشور ضروری به نظر می‌رسد.در این باره بر پرهیز از ساخت و ساز بر روی گسل، آمادگی جهت مقابله مطلوب با خطر، آموزش و فرهنگ‌سازی، تقویت سازه‌ها و سیستم بیمه به منظور راهکارهایی در تخفیف و تسکین خطرپذیری شهر و شهروندان تاکید شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین خبر داد: طرح جامع ریسک شهر تهران تدوین شده که براساس آن در یک برنامه 12 ساله  در قالب 15 پروژه اولویت‌دار میزان آسیب‌پذیری شهر تهران تا 90 درصد با کاهش مواجه خواهد شد.علاوه براین برای نخستین‌بار نقشه قناتهای شهر تهران با دقت بالا تهیه و به تمام شرکت‌های خدماتی، تاسیساتی، شهرداری‌های مناطق و معاونتهای شهرداری ارائه شده است.

تقویت و استانداردسازی اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی، تکمیل 120 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران در مناطق 22گانه با 31 کارکرد در شرایط عادی و بحرانی، احداث نخستین موزه‌ی زلزله در کشور با کارکرد آموزش، تهیه دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌ها با هزینه اندک برای مقابله با زلزله‌های ضعیف، تدقیق موقعیت گسل‌های سطحی در مقیاس یک دوهزارم، ایجاد سازوکار مناسب جهت امدادرسانی هوایی، ایجاد سیستم هشدار سریع سیل، خروج مخازن نفت از محدوده شهری، تدوین استقرار سامانه فرماندهی حوادث، تدوین برنامه بهینه کیفیت در سازه‌های شهری از جمله برنامه‌های در دست اقدام و انجام شده سازمان  پیشگیری مدیریت بحران شهر تهران بود.

چمران رئیس شورای شهر تهران نیز طی سخنانی خواستار آن شد تا سازمان مدیریت بحران شهر تهران علاوه بر زلزله، سیل یا سایر حوادث طبیعی بتواند برای مقابله در سایر موارد بحرانی، امنیتی اغتشاشات یا بمباران‌ها که علاوه بر تهدید آرامش و امنیت خاطر شهروندان جان و مال آنها را نیز به خطر اندازد در صحنه حاضر باشد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز ضمن تایید این نیاز مطروحه از سوی چمران بر لزوم تقویت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران گفت: هم‌اکنون مجموعه حاکمیت تصمیم‌گرفته مسئولیت فرماندهی سوانح طبیعی، پدافند غیرعامل و سازمان دفاع غیرنظامی برعهده شهرداری تهران باشد.

شهردار تهران در ادامه از آموزش مردم قبل و در حین زلزله به عنوان اثرگذارترین عامل نام برد به گونه‌ای که این آموزش‌ها به ویژه در ساعات اولیه وقوع زلزله می‌تواند در کاهش خسارات جانی و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان تاثیرات فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

شهردار تهران همچنین با مهم‌خواندن بحث پیشگیری گفت: 60 تا 70 درصد بناهای امروز شهر تهران از نگاه مقاوم‌سازی فرسوده محسوب می‌شوند.

نوع ساخت، نظارت بر ساخت، مصالح ساختمانی، بحث‌های فنی، زیرساختی و... از جمله مباحثی بودند که از نظر قالیباف در کیفیت و مقاوم‌سازی‌های شهری تاثیری انکارناپذیری دارند.

کد خبر 26061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز