گروه شهری: تقریباً تمام جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به ارائه ادامه گزارش عملکرد اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و پرسش و پاسخ در این باره گذشت.

احمد نوریان معاون اموراجتماعی وفرهنگی وسرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیروزبرای دومین باردرجلسه شورای شهرحاضرشد و به ارائه ادامه گزارش عملکرد20 ماهه خود درباره امورفرهنگی، اجتماعی پرداخت.

اهمیت موضوع مورد بحث برای اعضای شورای شهر تهران آنقدر بود که برای شنیدن توضیحات ویا دریافت پاسخ ها و طرح راهکارهای خود درباره مبارزه با آسیب های اجتماعی وفرهنگی، تمام دستورات هفدهمین جلسه علنی شورای شهررا به یک شنبه آینده موکول نمایند.

نوریان خطاب به اعضای شورا گفت: در هیچ مقطعی شهرداری تهران تا این اندازه درکاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دست به اقدامات همه جانبه نزده بود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران گفت: طی 20 ماه گذشته 3460 بی‌خانمان، 5043 متکدی، 3854 کودک خیابانی و فراری و 137 بیمار خاص از سطح شهر تهران جمع‌آوری شدند.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن ابتلای برخی از متکدیان و بی‌خانمان‌ها به بیماری ایدز و هپاتیت، شهرداری برای جلوگیری از تسری بیماری این گونه افراد در سطح جامعه از ورود مجدد آن‌ها به شهر جلوگیری کرد اما برخی سازمان‌های مسئول از درمان و تحت پوشش قرار دادن این بیماران خودداری کردندضمن اینکه برای جمع‌آوری متکدیان نیزازجانب سایر سازمان‌های مسئول تاکنون اقدامی نشده است.

نوریان همچنین گفت: 49 درصد متکدیان بزهکار و دارای سابقه کیفری و 45 درصد آن‌ها نیز معتاد بوده و تنها هفت درصد آنها مستحق واقعی محسوب شدند.  به گفته وی 800 هزار جویای کار در تهران وجود دارد که شهرداری با ایجاد مراکز کارآفرینی برای اشتغال این افراد تلاش می‌کند.

ضرورت مشارکت شهروندان

معصومه ابتکارعضوکمیسیون عمران شورای شهرخواستارآن شدتا مانند بسیاری ازشهرهای دنیا، شهرداری تهران نیزبه گونه ای ضابطه مند وبه منظورافزایش کارایی واثربخشی اقدامات خود از ظرفیت تشکل‌های غیردولتی(NGo) و شورایاری‌ها دراجرای برنامه‌های فرهنگی واجتماعی استفاده نماید‌ .وی دراین باره برضرورت نقش نظارتی شهرداری تاکید کرد.

احمد مسجد جامعی گفت: باید با اندیشیدن تمهیداتی به ویژه با استفاده ازابزارهای هنری زمینه بروز و ظهور مهربانی در میان ‌آحاد جامعه و بهبود مشکلات روحی شهروندان  رافراهم کرد.

خادم ـ رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ـ هم گفت: در فروردین ماه گذشته  پس از جلسات مکرر، شورای شهر ساماندهی مدیریت واحد ورزشی در شهرداری را مصوب کرد، امابه رغم ابلاغ این مصوبه هنوزاجرایی نشده است، بنابراین درصورت ادامه این روش شورای شهرناچارمی شود مصوبات سختگیرانه ای اعمال نماید.

وی افزود: همچنین با توجه به رویکرد محله محوری و استفاده از ظرفیت شورایاری محلات، کمیته کمک به نیازمندان واقعی و اوقات فراغت تشکیل شده اما هم اکنون از ظرفیت این کمیته‌ها استفاده نمی شود.

مهدی چمران ـ‌ رییس شورای شهر تهران ـ در ابتدای جلسه با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری گفت: توصیه‌های ایشان را باید آویزه گوش کرده و در جهت تعامل شورا و شهرداری استفاده کنیم.

کد خبر 25216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز