همشهری آنلاین: نصرالله جهانگرد گفت: نحوه مدیریت اینترنت آن هم زیر نظر رژیم حقوقی امریکا از موضوعاتی است که با توجه به افشاگری‌های اسنودن، مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته به طوری که خواستار مستقل کردن شبکه‌های خود هستند و ایران نیز به دنبال حاکم شدن یک جریان حقوقی بین‌المللی بر سر مدیریت اینترنت و قرارگیری آن زیر نظر سازمان ملل متحد است.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، نصرالله جهانگرد یکشنبه 4 خرداد ماه در چهارمین کنفرانس آماده سازی ملی برای اجلاس سران جامعه اطلاعاتی که در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با بیان اینکه سال 2014 مصادف با سی‌امین سال خلق اینترنت در جهان است، گفت: در کمتر از دو دهه، توجه همه دنیا به این موضوع جلب شد که عصر جدید مبتنی بر توانمندی دولت‌ها در استفاده از دانش و فناوری و این ابزار است یعنی ادبیات توسعه جهان تغییر اساسی پیدا کرده و به‌کارگیری فناوری اطلاعات در توسعه در دستور کار جهانی قرار گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بحث‌های اواخر سال 1997 تا 99 درباره هماهنگی جهانی بر سر استفاده از فناوری اطلاعات  اشاره کرد و گفت: این دغدغه در اجلاس مقدماتی سران اتحادیه جهانی مخابرات و در سال بعد از آن در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد و جمع بندی سران بر این قرار گرفت که این موضوع یک موضوع همه بخشی است. در پی آن موضوع اجلاس 2003 ژنو را مستقل از تلکام ژنو و به صورت بین‌المللی با حضور سران برگزار کردند و از آن جا بود که WSIS پا گرفت.

جهانگرد در بخش دیگر سخنانش گفت: آینده توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها متأثر از حوزه فاوا و نحوه کاربرد آن در همه لایه‌های فرهنگی کشورهاست.

جهانگرد گفت: از سال 2000 تا 2005 سران کشورها جمع شدند و برای اولین بار سند مشترکی را طراحی کردند برای آنکه بتوانند از کشورها برای توسعه فناوری اطلاعات حمایت کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز از چند کشور اصلی در تدوین سند بود به طوری که سند اقدام نهایی، در حقیقت محصول طراحی و معماری نمایندگی ایران بود و در تونس نهایی شد و مورد تصویب قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه سند ده ساله WSIS طراحی شده است، گفت: امسال و سال آینده از نظر کنترل و مدیریت امر توسعه در دنیا بسیار مهم است. دولت‌ها و ملت‌هایی که در این رویداد بزرگ به صورت هوشیارانه شرکت می‌کنند فرصت‌های ملی و بستر آگاهی را برای توسعه کشور و منافع و امنیت ملی خود فراهم می‌کنند. این بدیهی است که غفلت از تحولات جهانی باعث زیان‌های استراتژیک می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شناخت فرصت‌های جهانی، تصمیمات بین‌المللی، تحولات تکنولوژی و اقتصادی به عنوان موضوعاتی حیاتی برای رشد کشور نام برد و گفت: شناخت WSIS در حوزه رسانه‌ها، فرهنگ، محتوا، بهداشت، سلامت و امنیت بسیار حائز اهمیت است و یک امر تفننی و کار جانبی محسوب نمی‌شود.

جهانگرد تصریح کرد: علی‌رغم بی توجهی نهاد دولت در چند سال گذشته، دولت یازدهم امیدوار است که برنامه‌های اجرایی توسعه فناوری اطلاعات سرمایه‌ای برای گام‌های بعد باشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با ظرح این سوال که "آیا در ادامه راه، مشارکت و معاضدت جهانی برای بهبود دانش و تبادل اطلاعات و حمایت از هزینه‌های توسعه‌ای در دنیا لازم است؟" گفت: حتما باید مبادله اطلاعات و مبادله تجارب جهانی داشته باشیم و در مناسبات بین‌المللی از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم، اما باید ببینیم که این مشارکت و معاضدت بعد از 2015 چگونه باید باشد. البته آمریکا دنبال این است که باب این مشارکت را ببندد چون این برنامه توسعه کل دنیاست اما آمریکا می‌خواهد همچنان زعامت توسعه دنیا را در دست داشته باشد و علاقه‌ای به معاضدت ندارد.

وی مطلب دیگر مورد اختلاف در دنیا را موضوع نحوه مدیریت اینترنت دانست و تصریح کرد: بر سر اینکه اداره اینترنت در دنیا زیر نظر رژیم حقوقی آمریکا باشد بحث داریم.

نحوه مدیریت اینترنت آن هم زیر نظر رژیم حقوقی آمریکا از موضوعاتی است که با توجه به افشاگری‌های صورت گرفته اسنودن، مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته به طوری که خواستار مستقل کردن شبکه‌های خود هستند و ایران نیز به دنبال حاکم شدن یک جریان حقوقی بین‌المللی بر مدیریت اینترنت و قرارگیری آن زیر نظر سازمان ملل متحد است.

کد خبر 260585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز