همشهری آنلاین: دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی بیماریهای التهابی روده گفت: بروز سرطان روده بزرگ با تغییر عادات غذایی در کشورمان افزایش یافته است.

دکتر امید اسدزاده گفت: آمار دقیقی از ابتلا به سرطان روده بزرگ در خراسان رضوی و در سطح کشور وجود ندارد، اما مراجعات بالینی به مطب‌ها حاکی از افزایش این نوع سرطان است.

وی اظهار کرد: اکنون سرطان‌های معده، مری و روده بزرگ از سرطا‌ن‌های شایع دستگاه گوارش در کشورمان است، درحالی که سرطان‌های مری و معده قبلا بومی ایران بوده‌اند اما مشاهده سرطان روده بزرگ در چند دهه گذشته در کشور نادر بود.

با تغییر عادات غذایی، ماشینی شدن زندگی، مصرف بی‌رویه فست فودها و روغن‌ها بیماری‌های التهابی روده سرطان روده در کشور روز به افزایش است.

این متخصص بیماری‌های گوارشی کلونسکپی (بررسی روده‌ها) بعد از 50 سالگی را برای همه افراد ضروری دانست.

امیدزاده افزود: افرادی که سابقه سرطان روده در یکی از اعضای خانواده را دارند، باید در سنین 40 سالگی و پایین‌تر این آزمایش را انجام دهند.

وی با بیان این که سرطان روده قابل پیشگیری است، گفت: افرادی که دفع خون دارند و یا در خانواده شان یک نفر سرطان روده داشته است، حتما باید به پزشک جهت کلونسکپی مراجعه کنند.

وی آب و مواد غذایی آلوده را از جمله علل بروز سرطان‌های دستگاه گوارش عنوان کرد و گفت: سابقه ژنتیکی، عوامل محیطی، عفونت‌ها و کاهش سیستم ایمنی بدن در بروز سرطان‌های دستگاه گوارش نقش به‌سزایی دارد.

وی در پایان گفت: افزایش آمار سرطان‌ها و بیماری‌های گوارشی و روده‌ای در ایران و هزینه بالای درمان این بیماری موجب شد تا بیمارستان رضوی مشهد، نخستین کنگره بین‌المللی بیماری‌های روده‌ای را در روزهای هفتم تا نهم خرداد ماه برگزار نماید.

کد خبر 260380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز