همشهری آنلاین: سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: راهبرد دفاعی ایران بر محور خوداتکایی داخلی و تکیه بر روابط سودمند دوجانبه با کشورهای دوست وعلاقمند استوار است که تهاجم در آن جایی ندارد.

دهقان

به گزارش ایرنا، سردار دهقان روزجمعه در سومین نشست امنیت بین‌المللی در مسکو گفت : براساس راهبرد دفاعی ایران سرکوب متجاوزان با قدرت و بدون تردید انجام خواهد گرفت.

وی افزود: در این دکترین براساس نظر و فتوای رهبر انقلاب اسلامی، تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی چه هسته‌ای و چه شیمیایی حرام تلقی و مطرود است.

وی اضافه کرد: قدرت دفاعی متکی بر سلاح‌های متعارف برای ایجاد بازدارندگی موثر در مقابل هر متجاوزی که به این سلاح‌ها مجهز و قصد تجاوز به ایران را داشته باشد اولویتی غیرقابل تردید است.

سردار دهقان گفت: من به عنوان وزیر دفاع کشوری که خود قربانی تروریسم کور و مزدور است که متاسفانه مورد حمایت و پناه مدعیان مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر می‌باشند اعلام می‌کنم دولت و ملت ایران همچون گذشته با هر نوع تروریسم بخصوص دولتی مخالف است.

وزیر دفاع کشورمان خاطرنشان کرد: امروز تروریسم بخاطر اشتباهات راهبردی و حمایت‌های بیدریغ آمریکا و همپیمانانش و کمک‌های مالی- تسلیحاتی از شرایط تهدید امنیتی به وضعیت خطرناک تهدید نظامی تبدیل شده است ولذا مبارزه با آن وظیفه جدی برای همه کشورهای مسئول می‌باشد.

وی افزود: لزوم تاکید برمبارزه با زمینه‌های شکل گیری تروریسم که ریشه‌های آن در بیعدالتی، تبعیض، استبداد واستثمار ملت‌های تحت ظلم و ستم نهفته است، تلاش برای توقف فعالیت‌های گسترده آنها که درقالب گروه های مسلح افراطی و خشونت‌طلب متجلی است جز با عزم جهانی ممکن نیست.

وی افزود: براین اساس به برخی کشورهای منطقه که با فریب انسان‌های ساده دل و متعصب آنها را با وعده بهشت جاویدان به سوی دوزخ ابدی رهسپار می‌کنند و به افراد ناآگاهی که فکر می‌کنند می‌شود از روی جنازه‌های مردم بیگناه عراق، افغانستان وسوریه و دیگر نقاط جهان به بهشت وارد شد هشدار می‌دهم این راه بی سرانجام و مخالف طریق و منش همه انبیاء الهی بخصوص خاتم پیامبران (ص) می‌باشد.

وزیر دفاع کشورمان گفت: گسترش سلاح‌های کشتار جمعی وتهدید به استفاده ازآنها در مواقعی که دولت ها نگاهی محدود وگذرا به امنیت خود ونظام بین المللی دارند مانند تهدید دولت کلینتون به استفاده ازسلاح اتمی وعملیات نظامی بوش درافغانستان وعراق به بهانه واهی مبارزه با تروریسم ووجود سلاح های کشتار جمعی نشان می‌دهد که خطر نادیده گرفتن قوائد و مقررات بین المللی بخصوص توسط دولت‌های مدعی مقابله با تروریسم و سلاح های کشتار جمعی چقدر خطرناک است.

وی گفت: من وزیر دفاع کشوری هستم که با تمام وجود آثار زیانبار و بیرحمانه استفاده از سلاح های شیمیایی را توسط دولت وارتش بعثی صدام که در سایه سکوت دردناک جامعه بین المللی و نهادهای آن مکررا اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: اینها حملات وحشیانه ای بود که نه تنها مردم ایران بلکه مردم عراق را نیز در حلبچه به کام مرگ دردناک کشاند که پیامدهای آن تا نسل های بعدی نیز باقی است.

سردار دهقان گفت: معتقدم که نظارت و مقابله بدون تبعیض با گسترش سلاح های کشتار جمعی در همه مناطق جهان بخصوص در خاورمیانه ضامن نهادینه شدن امنیت و کارآمدی قوانین و مقررات بین المللی در نزد اعضای جامعه جهانی است.

وی همچنین گفت : حمایت همه جانبه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را از ادامه مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 اعلام کرده وخواستار رفع تحریم های ظالمانه و ابطال قطعنامه های صادر شده در شورای امنیت سازمان ملل به بهانه های واهی علیه کشورم هستم.

وی افزود: سومین عامل تهدید صلح و امنیت جامعه جهانی دخالت های سیاسی آمریکا و برخی هم پیمانان غربی اش در امور داخلی دیگر کشورهاست که نتایج زیانبار آن در جای جای کره زمین شاهدیم.

وزیر دفاع کشورمان گفت: مطلقا با اغواگری آمریکا وهمپیمانانش در سوء استفاده از واژه های مقدس آزادی ، امنیت، دمکراسی مقابله با استبداد و دیکتاتوری برای سرنگونی دولت های قانونی وانزوای کشورهای استقلال طلب مخالفیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر بیش از هر دولتی برای ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی کوشیده است و در این رابطه برای حل و فصل بحرانها و مشکلات امنیتی در آسیای مرکزی، قفقاز، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین گام های مهمی برداشته و به این تلاش ها بدون وقفه ادامه خواهد داد.

دهقان گفت: من معتقدم گرچه هرکدام از ما، از کشوری با فرهنگ و اندیشه ای متفاوت و با دیدگاهی مختص به خودمان به این گردهمایی آمده ایم، اما همه ما اذعان داریم که امینت، خواسته همه ابناء بشر وتوسل به زور راه حلی مطرود و پرهزینه است که نه تنها امنیت نمی آورد بلکه تولید نفرت کرده وخشونت می آفریند. مقابله با خشونت گرایی، افراط گری وتروریسم، امری ضروری واجتناب ناپذیر برای تأمین امنیت بین‌المللی است.

وی افزود: ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران درنشست سالیانه سازمان ملل متحد در سال 2013 طرح «جهان عاری از خشونت و افراط گری» را پیشنهاد دادند که مورد استقبال و تصویب اکثریت قاطع اعضای سازمان قرار گرفت.

وزیر دفاع کشورمان گفت: برای تقویت امنیت و گسترش همکاری های منطقه ای، باید بیش از گذشته به ظرفیت های درون منطقه ای توجه کرد. برای تحقق چنین امری می توان از همین جا، نشست‌هایی را برای گفت وگو، رایزنی ونهادسازی تنظیم کرد.

وی اضافه کرد: لذا شایسته است این اصول بنیادین وشناخته شده را اساس رفتار متقابلمان برای حل وفصل اختلاف ها و رسیدن به تفاهم قرار داده و تلاش کنیم تا تفاوت در برداشت از منافع ظاهراً متفاوت را زمینه ای برای شنیدن سخن یکدیگر وکمک به فهم متقابل وتلاش برای یافتن راه حلی پایدار برای برقراری صلح و امنیت در جهان قرار دهیم. مجدداً آمادگی کشورم را برای همکاری در این مسیر به همگان اعلام می نمایم.

نشست 2 روزه امنیت بین‌المللی امروز در مسکو آغاز بکار کرد ودر آن بیش از 300 نماینده رسمی نهادهای نظامی سازمان‌های بین‌المللی و کارشناسان و مقام‌های بیش از 40 کشور جهان حضور دارند.

ˈسرگئی شایگوˈ وزیر دفاع روسیه با انتقاد از تلاش غرب برای تحمیل ارزش های خود به دیگر مناطق جهان، گفت: امروز زیر پرچم دمکراسی ارزش‌های بیگانه به کشورها تحمیل می‌شود.

ازتلاش‌ها برای برپایی انقلاب‌های رنگی درکشورهای مختلف به عنوان یکی از نمادهای این رویکرد غرب یاد کرد.

وی افزود: حمله به لیبی و مداخله در امور داخلی سوریه شکل‌های مختلف تلاش برای تحمیل ارزش‌های بیگانه به کشورکه هدف آن ساقط کردن ساختارهای سیاسی حاکم دراین کشورهاست.

شایگو هشدار داد که این سناریو می‌تواند در هر منطقه‌ای از جهان تکرار شود.

وزیر دفاع روسیه به تحولات جاری اوکراین اشاره کرد و ادامه داد: تحولات این کشور نمونه ای از انقلاب‌های رنگی است که به شکل کودتا و برکناری رییس جمهوری قانونی اجرا و به جنگ داخلی منجر شد.

به عقیده وی، بهار عربی نیز سبب بی ثباتی در چند کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شد.

شایگو نسبت به تبعات غیرقابل پیش بینی تلاش غرب برای مداخله درامور کشورهای دیگر هشدار داد و یادآورشد که باید توجه داشت که تروریست ها از سوریه به اروپا برمی گردند و قادرند به هر نقطه از جهان بروند.

بررسی آخرین تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا و انقلاب‌های رنگین از موضوع های اصلی اجلاس بین المللی امنیتی مسکو است وعلاوه بر آن تحولات اوکراین و گسترش سپر موشکی ضد روسی آمریکا در اروپا نیز در این اجلاس بررسی می شود.

به گزارش وزارت دفاع روسیه، ژنرال سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور در حاشیه کنفرانس با همتایان ایرانی، پاکستانی، صربستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار می کند.

شرکت کنندگان دراین نشست در روزدوم برگزاری آن ازتمرین لشکر شماره 2 گارد موتوریزه ارتش روسیه بازدید می کنند.

کد خبر 260291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز