همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روزانه حدود ۴۸ هزار تن پسماند شهری و روستایی، بیش از هشت هزار تن پسماند صنعتی و سالانه حدود ۱۷۰ میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود که کمتر از ۲۰ درصد آن‌ها بازیافت می‌شود.

به گزارش ایرنا، حسن پسندیده اظهارداشت: با توجه به روند پیشرفت علم و فناوری در کشور، اکنون بخش زیادی از پسماندهای عادی قابلیت تفکیک یا بازیافت و استفاده مجدد در چرخه اقتصاد و تولید کشور را دارند.

وی به آنالیز پسماندها اشاره کرد و افزود: بر این اساس حدود 70 درصد پسماندها مواد آلی، 8.7 درصد کاغذ، 4.7 درصد پلاستیک، 4.1 درصد شیشه و 2.7 درصد فلز و مابقی سایر مواد است که اگر تفکیک به صورت صحیح و کامل انجام شود، از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

از 48 هزار تن پسماند عادی شهری و روستایی می‌توان 600/33 تن در روز کود کمپوست مرغوب، 4 هزار و 176 تن کاغذ، 2 هزار و 256 تن پلاستیک، هزار و 968 تن شیشه، هزار و 296 تن فلز به دست آورد که از لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی بسیار قابل توجه و حایز اهمیت است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت پسماندها و استفاده مجدد از بازیافت مواد از مصادیق اقتصاد مقاومتی در حفاظت محیط زیست برشمرد و گفت: با تفکیک پسماندها و بازیافت آن، ضمن کاهش آلودگی‌های محیط زیست و جلوگیری از تهی‌سازی منابع طبیعی و منابع خام کشور، اشتغال‌زایی هم فراهم شده و کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد: بدون توجه به ظرفیت‌های زیستی و مدیریت صحیح منابع آب و خاک و انرژی قادر به مقاوم کردن اقتصاد و دستیابی به توسعه پایدار نخواهیم بود.

پسندیده در ادامه به راهبردهای کلان سازمان حفاظت محیط زیست در حمایت از صنعت بازیافت اشاره کرد و گفت: ایجاد هم‌افزایی در دستگاه‌های اجرایی از طریق تدوین و تصویب طرح جامع مدیریت پسماند کشور، تدوین قوانین و ضوابط و ابزارهای تشویقی برای تحقق بازیافت پاک، هدایت دستگاه‌های اجرایی در اجرای ابعاد زیست محیطی اقتصاد مقاومتی، تعیین چرخه مدیریت پسماند و هدایت و حمایت از سرمایه‌گذاری (بخش خصوصی) در مدیریت اجرایی پسماندها برای ارایه خدمات به تولید‌کنندگان پسماند در امور بازیافت ضروری است.

به گفته وی نقش سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حمایت، هدایت و نظارت صحیح بسیار موثر است.

وی اظهار داشت: در بخش بازیافت باید از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست در حمایت از صنعت بازیافت کشور، تقویت برنامه اطلاع‌رسانی و آموزشی توسط رسانه‌ها، اعمال سیاست‌های تشویقی و معافیت‌های مالیاتی، ترویج و ارتقای دانش فرهنگ زیست محیطی در مرحله تفکیک از مبدا و معرفی فناوری‌های نوین به نحو مطلوبی اقدام شود.

کد خبر 259901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز