یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان انگلیسی دو کودک یک خانواده را که مستعد ابتلا به یک بیماری ارثی کشنده‌ای بودند، "طراحی ژنتیکی" کرده تا به این بیماری مبتلا نشوند.

طراحی ژنتیک جان دو کودک یک خانواده را نجات داد

به گزارش مهر، در نخستین مورد از این فرایند در انگلیس، رزی و دیزی که اکنون سه ساله و پنج ماهه هستند از جنین‌هایی متولد شده‌اند که دانشمندان آنها را غربالگری کردند تا مطمئن شوند به بیماری هانتینگتون مبتلا نباشند.

"کارن" مادر این دو دختر، که به این بیماری کشنده مبتلاست و پدرش را به دلیل این بیماری از دست داده است، می‌دانست اگر بچه دار شوند احتمال 50 درصدی برای ابتلای فرزندانش به این بیماری وجود دارد.

اما به لطف شیوه نوین طراحی موسوم به "تشخیص ژنتیکی پیش لانه گزینی"(PGD) که در آن فقط رویان‌های سالم به رحم مادر بازگردانده می‌شوند و رویان‌های دچار نقص ژنتیکی از بین برده می‌شوند، دو دختر این خانواده بدون این بیماری متولد شدند.

این نخستین مورد از این شیوه در انگلیس است که در آن کودک‌های گزینشی از یک خانواده به این روش متولد شده‌اند.

بیماری هانتینگتون یک بیماری ژنتیکی ارثی است که در دهه 30 و 40 عمر افراد دارای این ژن، تظاهر می‌کند.

این بیماری درمان موثری ندارد ، آهسته اما پیوسته پیشرفت می‌کند و به طور معمول بعد از ۱۵تا۲۰ سال به ناتوانی کامل و سرانجام مرگ می‌انجامد. اگر چه این بیماری در ابتدا دستگاه عصبی مرکزی را مبتلا می‌کند ولی افراد مبتلا اغلب به خاطر مشکلات قلبی و ریوی عدم تحرک و خانه نشینی و یا در اثر صدماتی که به علت زمین خوردن‌های مکرر، می‌میرند.

شیوه PGD در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی را ایجاد کرده است و منتقدان آن را "فضولی در طبیعت" می‌خوانند.

بسیاری از افراد معتقدند حیات در لحظه لقاح آغاز می‌شود و از بین بردن جنین‌ها فقط به این دلیل که کاملا سالم نیستند از نظر اخلاقی درست نیست و آن را با کشتن یک انسان برابر می‌دانند.

مادر این دو دختر با ابراز رضایت از اقدامی که صورت داده است می‌گوید: اگر از شیوه PGD استفاده نمی‌کرد می‌بایست جنین را تا هفته 12 حفظ می‌کرد و آن زمان در مورد نگه داشتن و یا سقطش تصمیم می‌گرفت و یا اینکه اصلا دست به هیچ آزمایشی نمی‌زد و تنها به سالم متولد شدن کودکش امید می‌بست و دل خوش می‌کرد.

پزشکان با انجام لقاح مصنوعی خارج رحمی (IVF) دریافتند نیمی از رویان‌ها دچار نقص ژنتیکی هستند.

آنها دو جنین سالم را انتخاب و به رحم مادر انتقال دادند و رز در اوت 2010 به دنیا آمد. پزشکان دو سال بعد و در سومین تلاش همین فرایند را تکرار کرده و دریافتند تنها یک رویان سالم وجود دارد. دیزی از همین رویان متولد شد.

پدر و مادر این خانواده می‌گویند اکنون این بیماری را در خانواده خود مدیریت کرده و این بیماری دیگر در نسل بعدی‌شان موروثی نخواهد بود.

کد خبر 259743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز