گروه ادب و هنر: ششمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان با اجرای 14 نمایش ایرانی در بخش‌های صحنه‌ای، عروسکی، خیابانی و مرور، کار خود را آغاز کرد. در حالی که کارگردانی 8 نمایش از 14 تئاتر روز نخست را مردان برعهده داشتند.

اما جشنواره امسال، در واقع یک روز زودتر، شامگاه جمعه با مراسم مفصلی ‌در فضای باز بوستان گفت‌وگو آغاز شده بود.

مراسمی‌که در آن مسئولان برگزاری جشنواره یعنی مدیران هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در کنار مدیران مرکز هنرهای نمایشی دیده می‌شدند. ضمن آن که امیررضا خادم، از اعضای فعال کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌نیز در مراسم حضور داشت و سخنرانی هم کرد. خادم از مدیران هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای ایجاد زمینه ای برای پربارتر و پردوام تر بودن رابطه هنرهای نمایشی و مخاطبان تشکر کرد.

وی در ادامه پیشنهاد داد برای شناخت بیشتر مردم از هنرهای نمایشی نمایش‌های خیابانی در سطح شهر بیشتر اجرا شود تا ارتباط و شناخت بیشتری بین مردم و تئاتر به وجود آید.

اما برای آغاز جشنواره امسال باز هم باید به عقب رفت. 3 ساعت پیش از آغاز مراسم افتتاحیه، جشنواره تئاتر بانوان با اجرای نمایش عروسکی ماجرای عجیب و غریب و باورنکردنی ماه‌پیشونی به کارگردانی لیلا مدن‌پور در واقع رسماً آغاز شده بود. ضمن آن که در بخش صحنه‌ای نیز نمایش مده‌آ در هزارتوی خود به نویسندگی و کارگردانی افسانه نوری ساعت 19 در خانه نمایش جمعه به روی صحنه رفت تا جشنواره کمتر زنانه تئاتر بانوان، دست کم در روز افتتاحیه با 2 کارگردان زن آغاز کند.

 لیلا مدن‌پور در این باره می‌گوید: «برگزاری جشنواره برای تئاتر کشور مفید است. ولی ای کاش در جشنواره تئاتر بانوان بیشتر به بانوان بها داده می‌شد. در دوره‌های قبل کارگردانان زن بیشتر حضور داشتند، ولی در این دوره محوریت موضوع نمایش‌ها زنان هستند و آقایان بیشتر حضور دارند. من در طول تمرینات شاهد تلاش برگزارکنندگان جشنواره بودم که جای تشکر دارد.»

این، یعنی طرح دوباره پرسش همیشگی این گونه جشنواره‌ها: جشنواره تئاتر بانوان یعنی جشن نمایش‌هایی که به بانوان می‌پردازند یا جشن بانوان هنرمندی که به تئاتر می‌پردازند؟مسئولان برگزاری جشنواره حتما برای این پرسش پاسخ مشخصی دارند اما آن طور که مدن‌پور می‌گوید، این پاسخ در سال‌های گوناگون، گوناگون است.

 جالب‌ترین قسمت برنامه روز نخست، اجرای نمایش طلاق سوسن مقصودلو در دادگاه خانواده میدان ونک بود.  جشنواره، دیروز یک میهمان خارجی نیز داشت: آنورو پاروی از هندوستان با نمایش عروسکی «دورگا» که در خانه هنرمندان اجرا شد.

 هما روستا، مریم معترف، شیرین بزرگمهر، رویا تیموریان و حسین مسافر آستانه 26 نمایش حاضر در بخش مسابقه صحنه ای ششمین جشنواره تئاتر بانوان را داوری می کنند.شش نمایش عروسکی بخش مسابقه این جشنواره نیز از سوی هنگامه مفید، آزاده پورمختار و بهرام شاه محمدلو داوری می شوند. همچنین شیلا رشیدیان، شکرخدا گودرزی و مجید گیاهچی داوران 12 نمایش حاضر در بخش مسابقه خیابانی هستند. ششمین جشنواره تئاتر بانوان تا 23 تیر ادامه دارد.

کد خبر 25972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز