جمعه ۲۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالی که مسئولان تئاتراستان‌ها اعلام کرده‌اند هفته تئاتر استان‌ها در تهران به کارهای موفق اختصاص خواهد داشت، اما هنوز سالن این نمایش‌ها مشخص نشده است.

محمد حیدری، مسئول مرکز تئاتر استان‌ها اولویت برنامه‌های این مرکز آموزش تئاتر را اعلام می‌کند و می‌گوید: «برنامه‌های امسال ما به برگزاری کارگاه‌های آموزشی تئاتر برای 20 استان کشور اختصاص دارد و در حال حاضر با اساتید مختلف در زمینه‌های کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، بازیگری مذاکره کردیم. آموزش هنرجوهای استان‌های خراسان شمالی، گلستان، کردستان و ایلام شروع شده است و مابقی استان‌ها با توجه به برنامه ریزی که انجام داده‌ایم باید ثبت نام هنرجو را شروع و اعلام آمادگی کنند تا ما استاد اعزام کنیم. با توجه به برنامه‌ریزی از هفته اول مرداد پانزده استان زیرپوشش طرح آموزشی می‌روند.»

از دیگر جنبه‌های آموزش، دیدن تئاترهای حرفه‌ای است که برای هنرمندان شهرستانی به‌راحتی مقدور نیست به همین دلیل است که مرکز نمایش‌های استان درصدد است که تئاترهای حرفه‌ای تهران را به شهرستان‌ها اعزام کند.

حیدری در این باره می‌گوید: «ما این آمادگی را داریم که 30 نمایش حرفه‌ای بنا به نیاز 30 استان به هر شهرستان اعزام کنیم. آنها فقط باید نام کاندیداهای خود را بگویند تا مراحل قانونی و اداری آن را طی کنیم.»

فرستادن گروه‌ها منوط به اعلام کاندیداها از طرف شهرستان‌ها نخواهد بود بلکه مرکز نمایش استان‌ها هم با توجه به شرایط استان‌ها و نیاز آن شرایط نمایش موردنظر را تأیید یا مردود خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش بحث مالی گروه ها و هزینه‌های اعزام گروه‌های تئاتر می‌گوید: «در سه ماه اول سال هنوز اعتبار و بودجه کافی برای این پروژه‌ نیامده بود، و ما می‌خواستیم  ضمن عقد قرارداد، همان روز هزینه‌ها پرداخت شود چرا که بحث هزینه‌ها، دکور، دستمزد هنرمندان با ماست و شهرستان‌ها در این قبال تنها وظیفه‌ای که دارند تأمین جا و مکان هنرمندان است.»

به گفته حیدری وضعیت سالن در استان‌ها، مثبت و حرفه‌ای است و مشکلی به نام سالن در استان‌ها وجود ندارد و حتی سالن های فعلی جوابگوی اجراهای تئاتر حرفه‌ای تهران است و او بر نظرش پافشاری می‌کند و می‌گوید: «سال گذشته و نیمه امسال، تعداد زیادی مجموعه فرهنگی در استان‌ها افتتاح شد. این یعنی مشکل سالن وجود ندارد، بلکه مشکل تولید تئاتر در شهرستان‌ها، در اولویت است، چرا که در سالن‌های جدید، نمایش جدیدی تا به امروز اجرا نشده است.»

مسئول مرکز تئاتر استان‌ها ادامه می‌دهد: «اگر هنرمندان تئاتری شهرستان‌ها حمایت بشوند و شرایط خوبی برایشان ایجاد شود، استعدادهای درخشانی در بین آنها پیدا می‌شود.»

او این شرایط را حمایت مالی، آموزش، ایجاد انگیزه، ساماندهی، تأمل بین گروه‌های شهرستانی برای اجراهای مختلف در استان‌های دیگر و امکان اجرا در تهران می‌داند و می‌گوید: «اجرای نمایش نیاز به پشتوانه مالی دارد، برای نمایش در شهرستان بودجه‌ای که در نظر گرفته می‌شود حتی کفایت امکانات اولیه تئاتر را نمی‌کند، البته در حال حاضر شرایط خیلی بهتر از گذشته شده است. سال گذشته به دلیل مشکلات انجمن نمایش، از سوی معاونت هنری تا سقف 500 میلیون تومان بودجه به تئاتر شهرستان‌ها اختصاص داده شده بود و مادامی که مشکلات حقوقی انجمن نمایش حل نشود این وضعیت رفع نخواهد شد. به همین دلیل قرار است تا حل این معضل بودجه گروه‌های شهرستانی به صورت مستقیم از سوی اداره کل هنرهای نمایش به گروه‌ها پرداخت شود.»

اجراهای این نمایش‌ها در تهران از دیگر برنامه‌های این مرکز است. او ضمن تأیید این حرف که اجراها در تهران هیچ مشکلی از تئاتر استان‌ها کم نمی‌کند می‌گوید: «قبول دارم که این اجراها هیچ مشکلی از تئاتر استان‌ها حل نمی‌کند، اما هنرمندان شهرستانی می‌خواهند کارشان دیده شود و موردتوجه قرار بگیرند و به نظرشان اجرا در تهران یکی از گزینه‌هاست.»

او در ادامه به مکان اجرا اشاره می‌کند: «با اداره کل استان تهران وارد مذاکره شده‌ایم و قرار بود در سالن محراب این نمایش‌ها به روی صحنه برود اما سالن محراب در حال تعمیر است و اگر تا اوایل مرداد ماه سالن حاضر نشود، مجبوریم از سالن فرهنگسراهای مختلف مانند نیاوران که متعلق به وزارت ارشاد اسلامی است استفاده کنیم. این طرح را حتماً امسال برگزار می‌کنیم.»

کد خبر 27014

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز