هفته میراث فرهنگی از امروز در سراسر کشور برگزار می‌شود و موزه‌ها و سایت‌های تاریخی و فرهنگی و نمایشگاه‌های میراث فرهنگی سراسر کشور میزبان علاقه‌مندان و بازدید‌کننده‌ها و گردشگران از جاذبه‌های تاریخی فرهنگی ایران هستند.


قرار است امروز موزه‌های کشور تا ساعت 9شب باز بمانند تا علاقه‌مندان به اشیای تاریخی ایران بتوانند با گذشته دور و عناصر هویتی خود ارتباط برقرار کنند. سیاست‌های پایگاه‌های جهانی نیز در یکی از روزهای هفته میراث فرهنگی اعلام خواهد شد تا آنطور که عزیزی معاون امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی گفته است، در روز پایگاه‌های جهانی، وضعیت آثار جهانی شده ایران و آثاری که در نوبت ثبت جهانی قرار دارند، بررسی شود. مدیر پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی گفته است که در روز میراث و رسانه مسائل و مشکلاتی که سازمان میراث فرهنگی در حوزه پایگاه‌های ثبت جهانی با آنها دست به گریبان است، مستقیم به رسانه‌ها اعلام می‌شود. او گفت که 29اردیبهشت‌ماه (فردا) موضوع مشارکت و همکاری مردم در نگهداری پایگاه‌های ثبت جهانی نیز بررسی خواهد شد. در همین روز قرار است یکهزار کودک مدرسه‌ای پایتخت در کارگاه‌های آموزشی کاخ سعدآباد با 16اثر ثبت جهانی شده ایران آشنا شوند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور نیز اعلام کرده است که در هفته میراث فرهنگی، 28اردیبهشت (امروز) با عنوان روز میراث فرهنگی و موزه، 29اردیبهشت‌ماه روز آموزش و میراث فرهنگی، 30اردیبهشت روز رسانه و میراث فرهنگی، 31اردیبهشت‌ماه با عنوان روز کودک و میراث فرهنگی، اول خرداد روز مفاخر و میراث فرهنگی و دومین روز از خردادماه با عنوان روز وحدت و میراث فرهنگی نامگذاری شده است.

دکتر محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها در سازمان میراث فرهنگی نیز در نشستی همراه با معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد که بیش از 500موزه در کشور وجود دارد که نیمی از آنها خارج از سازمان میراث فرهنگی اما در حمایت سازمان میراث فرهنگی قرار دارند. به گفته کارگر، فصل جدیدی از فعالیت موزه‌ای در کشور آغاز شده که براساس آن تلاش می‌شود موزه‌ها توجه جدی به دغدغه‌های اجتماعی و ارائه راهکار داشته باشند.

موزه ملی نیز در برنامه‌های هفته میراث فرهنگی، 40شیء از تپه نوشیجان ملایر را به استان همدان فرستاده تا در نمایشگاهی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد. 44 شیء نفیس سیمین و زرین نیز که از آثار به‌دست آمده در کاوش‌های تپه زیبویه در استان کردستان است، به موزه سنندج تحویل می‌شود تا مردم کردستان در بازدید از آنها بیش از پیش با هویت خود آشنا شوند.

مهناز گرجی، رئیس موزه ملی ایران گفت: موزه ملی ایران میزبان نمایشگاهی از یافته‌های سال 91 در 15سایت باستانی کشور است و یافته‌های باستان‌شناسی به‌مدت 10روز در این موزه به نمایش در می‌آید. به گفته گرجی، شبیه‌سازی‌ پاپوش مرد نمکی نیز که به موزه ملی ایران اهدا شده است، به موزه زنجان امانت داده می‌شود تا برای بازدید‌کنندگان به نمایش گذاشته شود.

در کاخ جهانی شده گلستان نیز اتفاقات جالبی در هفته میراث فرهنگی می‌افتد. پروین ثقه‌الاسلام، رئیس کاخ موزه گلستان گفت: شاهنامه بایسنقری در کاخ موزه گلستان به بازدید عموم گذاشته می‌شود. مینیاتورهای منتخب از شاهنامه نیز به نمایش درمی‌آید و آلبوم‌های قدیمی کاخ گلستان که تخت جمشید و شوش را در 200سال پیش نمایش داده است، در معرض تماشای بازدید‌کنندگان قرار می‌گیرد.

به گفته او، نمایش تابلوهای کمال‌الملک و صنیع‌الملک نیز در هفته میراث فرهنگی از برنامه‌های کاخ موزه گلستان است. اما در روز میراث فرهنگی و آموزش 3‌پارک بزرگ در تهران میزبان رزمایش آموزشی مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی هستند.

به گفته رحیم‌پور، عضو هیأت مدیره مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی، قرار است 3 پایگاه مردمی میراث فرهنگی در پارک لاله، پارک دانشجو و پارک ملت، برپا می‌شود و دانشجویان میراث فرهنگی لزوم توجه به میراث فرهنگی در زندگی امروز و دشواری‌های حفاظت از میراث و نقش مردم در حفاظت از میراث فرهنگی را با مردم در میان می‌گذارند. هنرهای سنتی به مردم و بازدیدکنندگان نیز آموزش داده می‌شود.

کد خبر 259700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز