مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

سیدمحمد فخار: عزم مجلس برای کاهش زمان معافیت معاینه فنی خودروهای نو به‌زودی در صحن علنی مطرح می‌شود.

معاینه فنی

بیش از 3سال از آخرین تصمیم این نهاد قانونگذار برای رسیدگی به وضع معاینه فنی خودروها می‌گذرد. اسفند سال89 در ذیل رسیدگی به قانون جرائم راهنمایی و رانندگی، مصوبه‌ای از سوی نمایندگان مجلس هشتم موجب شد زمان معافیت خودروهای صفر کیلومتر از معاینه فنی، از 2سال به 5سال افزایش یابد. این تصمیم به زعم کارشناسان محیط‌زیست یکی از اصلی‌ترین عوامل برای بحرانی‌شدن آلودگی هوای کلانشهرها بود.

معاینه فنی دوره‌ای خودروها دست‌کم تا 30درصد از گازهای آلاینده وسایل نقلیه متحرک می‌کاهد. در عین حال هم‌اکنون بیش از 2.5میلیون خودروی پایتخت، برگه معاینه فنی ندارند و هیچ قانونی برای التزام آنها برای این امر وجود ندارد.پس از 38‌ماه از آخرین تصمیم مجلس به تغییر زمان معاینه فنی، نمایندگان مجلس خبری نو از تغییر زمان معاینه فنی دادند. 3نفر از نمایندگان فراکسیون شهری در گفت‌وگو با همشهری از آمدن لایحه‌ای به صحن علنی خبر دادند که مدت زمان معافیت معاینه فنی را دست‌کم 3سال می‌کاهد.

مهرداد لاهوتی، نماینده عضو فراکسیون شهری مجلس اعلام کرد که این طرح هم‌اکنون در نوبت مطرح‌شدن در صحن علنی قرار گرفته است. به گفته وی، اقدام مجلس گذشته در افزایش مدت معافیت معاینه فنی، بدترین اقدام ممکن برای آلودگی هوای شهرها بود. نمایندگان مجلس در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند در کمیسیون‌های مختلف طرح‌هایی را برای کاهش این مدت مطرح کنند و این طرح به‌زودی در صحن علنی مطرح خواهد شد.

وی با استقبال از پیشنهاد همشهری مبنی بر لزوم اولویت دادن به این قانون، تصریح کرد که با توجه به ماده104 آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان هم می‌توانند موضوع را دارای اولویت تشخیص دهند و آن را زودتر به صحن بیاورند. بنابراین، به‌زودی نمایندگان طرح را اولویت می‌دهند تا هرچه زودتر این گام مهم زیست‌محیطی برای قانون شدن مطرح شود. لاهوتی وعده داد که تا پیش از تابستان طرح کاهش معاینه فنی بررسی شود.

جعفر قادری، دیگر نماینده مجلس در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که گزارش در کمیسیون‌های مختلف مطرح شده و طرح در نوبت صحن علنی قرار دارد و باید امضاهای لازم برای اولویت دادن به طرح جمع شود. وی همچنین بر لزوم اولویت دادن به این طرح مهم تأکید کرد و گفت که وضع کلانشهرها به‌زودی با آلودگی هوای جدی مواجه می‌شود و مجلس باید عزم خود را برای تغییر قانون قبلی و کنترل بیشتر آلایندگی خودروها نشان دهد.

ایرج ندیمی، نماینده مجلس نیز با اشاره به عزم جدی برای کاهش مدت معاینه فنی به این موضوع اشاره کرد که مجلس با چند دیدگاه در رابطه با این قانون مواجه است؛ نخست اینکه باید با کنترل دقیق خودروها، امنیت تردد در خیابان‌ها تضمین شود و معاینه فنی را به‌صورت جدی دنبال کند. بحث دیگر در رابطه با درآمد و هزینه است که نباید برخی تصور کنند معاینه فنی محلی برای درآمد است و در این راه می‌تواند کاسبی برای نهادی ایجاد شود.

ندیمی با بیان این نکات تصریح کرد که بی‌شک موضوع رسیدگی به قانون کاهش معاینه فنی باید به‌زودی در صحن مطرح و نظر نمایندگان برای اجرای قوانین تأمین شود. مجلس معتقد است که قانون معافیت 5ساله بسیار زیاد است و چانه‌زنی برای کاهش آن به‌زودی در صحن علنی مطرح خواهد شد.

تبعات تصویب یک قانون غیرکارشناسی

در 3سال گذشته پس از تصویب طرح جنجالی در مجلس و افزایش مدت معافیت معاینه فنی از 2 به 5سال، مراجعه‌ها به مراکز معاینه فنی 45درصد کاهش یافت. این درحالی است که معاینه فنی سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوا و افزایش امنیت خودروها دارد. با تصمیم مجلس در سال89، روند رو به افزایش مراجعه‌ها برای دریافت معاینه فنی، به ناگاه متوقف شد و ظرف 3سال به کمتر از 500هزار خودروی سالانه رسید. بدین‌ترتیب میلیون‌ها خودروی موجود در تهران از ابتدایی‌ترین معاینات فنی و سلامت خودرو معاف شدند. در همان زمان اعتراض‌ها به طرح غیرکارشناسی آغاز شد اما چندی بعد تصمیم برای اجرا ابلاغ شد تا 2.5میلیون خودرو تهرانی فرسوده و غیرفرسوده هر روز بر آلودگی شهر بیفزایند.

کد خبر 259559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز