همشهری آنلاین: فرمانده ارتش تایلند روز شنبه همزمان با درخواست گروه ˈمرد دولتˈ برای دخالت نظامیان این کشور به منظور پایان تنش های سیاسی شش ماهه تایلند، گفت که کودتا نمی تواند پایان بخش مشکلات سیاسی کنونی این کشور جنوب شرق آسیا باشد.

ارتش تایلند: کودتا پایان مشکلات نیست

به گزارش ایرنا، تنش های سیاسی تایلند که آبان ماه سال گذشته با ارایه لایحه عفو عمومی توسط یینلوگ شیناواترا نخست وزیر وقت کلید خورد شش ماه است ادامه دارد و تاکنون منجر به کشته شدن حدود 30 نفر و مصدومیت صدها نفر شده است.

این تنش ها از روز چهارشنبه گذشته با صدور احکام دادگاه قانون اساسی و کمیسیون مبارزه با فساد تایلند و محکومیت و برکناری یینگلوک وارد مرحله تازه ای شده است و طرفداران و مخالفان وی طی دو روز گذشته در تجمعاتی بر تنش های این کشور افزودند.

گروه ˈمردم دولتˈ تایلند که توسط ژنرال سایور کردفول رهبری می شود اعلام کرد در نامه ای از پادشاه تایلند خواهد خواست فرمان پایان این تنش ها از طریق نیروهای مسلح را صادر کند.

وی گفت که از پادشاه می خواهد طی فرمانی از فرماندهان نیروهای مسلح بخواهد برای پایان بحران سیاسی وارد صحنه شوند.

همزمان با مطرح شدن این درخواست، پرایوت چان اوکا فرمانده ارتش تایلند روز شنبه با حضور در یک شبکه رادیویی این کشور تاکید کرد کودتا نمی تواند پایان بخش مشکلات سیاسی کنونی تایلند باشد.

وی گفت که ارتش باید پایبند به نقش خود بوده و نمی تواند تحت تاثیر احزاب قرار گیرد. طرف های درگیر در تنش های کنونی نیز باید مشکلات سیاسی را با استفاده از ابزارهای قانونی حل کنند.

ارتش تایلند از سال 1932 حدود 18 کودتای نظامی را در این کشور برنامه ریزی کرده است که برخی از آن ها در حد تلاش برای کودتا بوده است.

آخرین کودتا در سال 2006 برای سرنگونی برادر یینگلوگ شیناواترا نخست وزیر برکنارشده تایلند انجام شد.

ارتش تایلند یک ماه پس از آغاز تنش های تایلند در آذر ماه سال گذشته نیز برای میانجیگری بین معترضان و دولت اعلام آمادگی کرد.

کد خبر 259015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز