همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: یک صدا بیشتر از مدیریت شهری نباید بیاید؛ آن صدا هم فقط و فقط صدای مردم باشد نه صدای شهردار و شورای شهر.

به گزارش فارس، محمد باقر قالیباف در سومین همایش شوراها و مدیریت محلی گفت: یکی از رسالت‌های ما این است که مجموعه مدیران شهری اعم از شهردار، مدیران ارشد شهر و اعضای شورای اسلامی شهر در تمامی شهرها توجه کنند که آن ها دو مجموعه نیستند، بلکه همه آن‌ها یک مجموعه هستند و تضعیف هر کدام، تضعیف دیگری است.یک صدا بیشتر از مدیریت شهری نباید بیاید؛ آن صدا هم فقط و فقط صدای مردم باشد نه صدای شهردار و شورای شهر.

وی ادامه داد: هیچ موضوعی در بحث مربوط به شوراها نیست که ما آن موضوع را ندانیم اما جای سوال است با وجود اینکه همه این موضوعات را می‌دانیم، چرا باز هم اتفاقی نمی‌افتد؟ جلسات، نشست ها و محافل بسیاری زیادی به این موضوع پرداخته و این تا حدی است که در بخشی از موضوعات جنبه تکراری نیز پیدا کرده است، شاید بعضی اوقات باعث ناامیدی هم بشود.

دولت در کار مردم نباید دخالت کند

وی ابراز داشت: در اینکه اساس نظام اسلامی، نوع حکومت و سیستم نظام اسلامی مبتنی بر مردم است، شکی نیست. ما نظرات حضرت امام(ره) را به صورت متعدد داریم که ایشان می‌فرمایند کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، دولت نباید در آن دخالت کند. همچنین وقتی به قانون اساسی مراجعه می‌کنیم، نقش برجسته شوراها را می‌بینیم.

شهردار تهران تاکید کرد: ما شاهد نقش مردم در حل مشکلات هستیم که اوج آن دوران دفاع مقدس است. اگر در دفاع مقدس ارتش و سپاه می‌خواستند جنگ را جمع کنند، امکان نداشت. اما دفاع از زمانی شکل گرفت و دشمن متجاوز را تنبیه کرد که نظام اسلامی تصمیم گرفت در حضور مردم را بر میدان دفاع مقدس باز کند. از زمانی که این در را باز کرد، سرنوشت جنگ نیز تغییر پیدا کرد. اما امروز عملا می‌بینیم در بخشی از زمینه‌ها این فرصت را به مردم نمی‌دهیم. به نظر من یک بخش این موضوع به اشکالاتی که در نظام اداری و اجرایی خود داریم برمی گردد و بخش دیگر آن نیز مربوط به روحیات فردی افراد است که در کنار نظام اداری و اجرایی دارند. همچنین یک بخش آن نیز به عملکرد خود شوراها مرتبط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درست است که اشکالاتی وجود دارد اما اگر تعداد اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها در کشور و حجم کار آن ها را نگاه کنیم و این اشکالات را با بقیه مراکز دولتی تصمیم گیری و قانون گذاری قیاس کنیم، شاهد هستیم که به جهت کمی نیز حتما موضوعات مربوط به شوراها کمتر خواهد بود؛ اما به دلیل آنکه شوراها همواره در ویترین هستند، مردم آن ها را می بینند، صبح تا شب با امورات مردم درگیر هستند و تجربه هم در این زمینه کم است، شاهد این موضوع هستیم.

قالیباف در ادامه ابراز داشت: همیشه یکی از دغدغه‌های چمران به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها، همین اختلافاتی بود که بین شهرداری و شوراری شهر وجود دارد چرا که گاهی اوقات این اختلافات ضربات سنگینی وارد می کرد. گاهی اوقات ما مشاهده می‌کردیم که نه در میان حدود هزار و اندی شهر و مراکز استان، بلکه تنها در میان 8 شهردار کلانشهرها، 4 شهر در بلاتکلیفی هستند، این باعث می‌شود تا مدیریت ها به سرعت آسیب پذیر شوند.

حرف مرد دوتاست

قالیباف در ادامه عنوان داشت: من بارها در میان اعضای شورایاری ها بر این موضوع تاکید کرده ام، حتی خبرنگاری از من سوال می‌کرد که دغدغه شما چیست؟ من نیز گفتم به عنوان قالیباف و شهردار تهران از لحاظ شخصیت حقیقی و حقوقی خودم هیچ دغدغه‌ای ندارم. اولویت من باید اولویت مردم باشد. اگر این اتفاق رخ نداد، مطمئن باشید که بحث‌های فردی، اختلاف سلیقه‌ها، گرایش‌ها، مسایل سیاسی و گروهی، عملکردها، تصمیمات غلط مدیریتی، لجبازی کردن بر سر یک موضوع کاری و... جز خسارت برای شهر چیز دیگری ندارد. بارها به مدیران می‌گویم که حرف مرد دو تا است، اگر مردی تصمیم گرفت و پس از آن مشاهده کرد که تصمیم او اشتباه است، عین مردانگی این است که آن تصمیم را اصلاح کند نه اینکه بر حرف غلط خود پافشاری کند و سپس عملکرد یک شهر و مدیریت شهری را زیر سوال ببرد.

وی افزود: بخش دومی که در آن دچار مشکل هستیم مربوط به بعضی از قوانین و مقررات و نظام اداری و اجرایی کشور است. متاسفانه نظام اداری و اجرایی کشور ما نظامی بسیار متمرکز است. یک وقتی مثال زدم که گاهی اوقات به یک نانوایی در دورترین استان کشور آرد نمی ‌سد و این به موضوع بحث در دولت مرکزی تبدیل می‌شود که چرا به آن نانوایی آرد نرسیده است؟ معلوم است وقتی می‌خواهیم این موضوعات را مورد بحث قرار دهیم دیگر فرصتی پیدا نمی‌کنیم که ارزش پول ملی و درآمد سرانه خود را بالا ببریم و پیشرفت و توسعه را در کشور پیگیری کنیم بلکه از صبح تا شب امورات جاری خود را حل و فصل می‌کنیم. البته این از نوع بد مسایل خبری ما است که اگر بعضی مثال‌ها را بگوییم، موضوع سیاسی می‌شود اما خیلی از موضوعاتی که امروز در دولت مطرح می‌شود به این موضوع تمرکز در نظام اداری و اجرایی برمی گردد. چرا این باید دغدغه دولت شود؟ این امر باید دغدغه شورا، مدیریت شهری و محلی شود و خودش بتواند کار مربوط به خود را حل کند.

امورات تصدی‌گری به جای تولی‌گری

قالیباف در ادامه به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: وقتی توفیق خدمت در بسیج را داشتم، چهار میلیون نفر بسیجی داشتیم و قرار بود به بسیجیان یک دست لباس بدهند. در آن زمان دو تفکر وجود داشت؛ یک تفکر اصرار می‌کرد که لباس چهار میلیون نفر را در اینجا بدوزند و بفرستند. من می گفتم این چه اصراری است؟ ما اندازه افراد را از کجا داریم؟ اگر قرار باشد لباس چهار میلیون نفر را بدوزیم تا زمانی که این لباس به دست آن ها برسد 2 سال طول می‌کشد. در این مدت سایز افراد تفاوت کرده است و حتی ممکن است یکی از بسیج خارج شده و دیگری جایگزین او شده باشد. در آن زمان 13- 14 ماه درباره این موضوع بحث کردیم. تفکر دیگر می‌گفت اگر قرار است کسی لباس داشته باشد باید نوع پارچه را معلوم کنیم، خود بسیجی برود و لباس بدوزد و در نهایت پول آن را به او بدهیم. حداقل آن است که پایگاه بسیج درباره لباس آن بسیجی تصمیم بگیرد نه اینکه ما در اینجا درباره لباس بسیجیان تصمیم بگیریم. شاید این موضوع مسخره به نظر برسد اما خیلی از تصمیمات ما به همین مسخرگی است که اینجا می‌گویم. یعنی به حدی به امورات تصدی‌گری در این کشور دخالت می‌کنیم که هرگز به امورات تولی گری و حاکمیتی توجه نمی کنیم. این اشکال بیرونی است که برای حل آن واقعا باید به تمرکززدایی و اصلاح سیستم اداری و اجرایی توجه کرد.

شهردار تهران در ادامه بر ضرورت تفکیک و تقسیم کار ملی و محلی تاکید کرد و گفت: بر این باور هستم که تا زمانی که کار ملی و محلی را تفکیک نکنیم، تمرکززدایی نداشته باشیم و نظام اداری واجرایی کشور را اصلاح نکنیم، هرچقدر هم که پول داشته باشیم امکان ندارد بتوانیم بر مشکلات اقتصادی وفرهنگی در کشور فائق بیاییم. همانطور که در اول سال 80 قیمت نفت 10 - 11 دلار بود و در آخر دهه 80 قیمت نفت به 110 دلار رسید اما شاهد هستیم که در آخر دهه 80 وضع اقتصادی بدتر از گذشته بوده است.

وی تاکید کرد: به عنوان یک خدمتگزار، آدم مجری و فردی که بیش از 20 سال است در این موضوع کار اجرایی و مطالعاتی انجام می‌دهم این نکته را عرض می کنم، چرا که موضوع تخصصی من در دانشگاه نیز این مساله است. باید توجه داشته باشیم که ریشه این مشکلات در تمرکزگرایی، بی توجهی به تفکیک کار ملی و محلی و عدم اولویت بندی کارهاست. حضرت امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: چهار چیز است که همه حکومت ها و مدیریت ها را به فروپاشی می کشاند و آن جایی است که اراذل بر افاضل در مدیریت سبقت بگیرند و جایی که فروع بر اصول ارجحیت داشته باشد.

روحیه جهادی یکدندگی نیست

قالیباف گفت: ما گرفتار این مشکلات هستیم و امروز مهم‌ترین رسالت ما در مدیریت های شهری این است که نفسانیت ها را کنار بگذاریم و با دل، برادری، محبت، رفتار علمی و کار جمعی پیش برویم. بعضی اوقات احساس می‌کنند روحیه جهادی یعنی یکدندگی این در حالی است که روحیه جهادی یعنی کار جمعی، توجه به خرد جمعی و ارزش گذاشتن به کار جمع؛ یا وقتی می گوییم «انقلابی» یعنی کسی که بر مدار قانون حرکت کند و البته امروز مشکل بزرگ ما بروکراسی های غیرمنطقی است و این چالش‌های جدی ما است.

رونمایی از پیش نویس قانون مدیریت یکپارچه شهری

شهردار تهران در بخش پایانی سخنان خود به رونمایی از پیشنویس قانون مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: در دو سه سال گذشته، همه اندیشمندان، صاحب نظران ملی و محلی، شوراها، شهرداران و کسانی که در حوزه اجرایی و علمی دستی بر آتش داشتند بحث مربوط به پیش نویس قانون مدیریت یکپارچه شهری را دنبال کردند و این پیشنویس با بیش از 300 ماده تنظیم شده است. تقریبا می‌توانم بگویم به یک اجماع رسیدیم و این پیشنویس با همین دغدغده ها آماده شده است که امروز صاحب نظران این عرصه از آن در این جمع رونمایی می‌کنند.

وی ادامه داد: ما این پیش نویس را تقدیم می‌کنیم و از این به بعد عزیزان در مجلس شورای اسلامی و در دولت باید این موضوع را دنبال کنند. چه آنکه شورای عالی استان ها این پیشنویس را به صورت طرح به مجلس بفرستد، چه خود نمایندگان به عنوان یک طرح آن را در دستور قرار دهند و چه دولت به عنوان لایحه آن را به مجلس بفرستند. مسیر آن مهم نیست، مهم این است که به سرعت در صحن مجلس برود و در مسیر کار قرار گیرد. قطعا در مجلس این موضوع کارشناسی خواهد شد و اصلاح هایی بر روی آن صورت می گیرد.

قالیباف تاکید کرد: این قانون نتیجه زحمات چندین ساله و تجربه ومطالعه دقیق است. البته نمی گوییم که قابل اشکال نیست، حتما اشکالاتی دارد و مجلس آن را پخته تر می کند. امیدواریم پیشنویس قانون مدیریت یکپارچه شهری که در این نشست ارایه شده، افکارعمومی به آن توجه کنند و مخصوصا اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس.

کد خبر 258999
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز