مشکل اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان حل‌شده و در تازه‌ترین اقدام، معاون گردشگری کشور با نامه کمیته ملی طبیعت گردی در برگزاری انتخابات مجدد اقامتگاه‌های بوم‌گردی موافقت کرده است.

بوم گردی


کمیته ملی طبیعت گردی در نامه‌ای به معاون گردشگری از او خواسته بود با توجه به اتفاقاتی که در جریان انتخاب اعضای مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی افتاده بود با برگزاری انتخابات مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای دومین بار اقدام کند.

پیش از ارسال نامه کمیته ملی طبیعت گردی به معاون گردشگری، مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در نامه‌ای که در خبرگزاری میراث فرهنگی قرار گرفت از معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درخواست کردند تا انتخابات مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی را تجدید کند.

مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در نامه خود خطاب به معاون گردشگری کشور اعلام کرده بودند که آنچه به‌عنوان انتخابات مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان اعلام شده، انتخابات نبوده و هیچ کاندیدایی برای چنین انتخاباتی وجود نداشته است.

آنها در نامه‌ای که به معاونت گردشگری ارسال کرده بودند همچنین این موضوع را مورد تأکید قرار دادند که در دعوتنامه ارسال شده برای آنها به‌منظور حضور در فرمانداری شهرستان خور و بیابانک، هیچ سخنی از برگزاری انتخابات مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی به میان نیامده و حاضران نمی‌دانستند که این جلسه قرار است به‌عنوان جلسه انتخاب اعضای مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی اعلام شود.

گزارش‌های تأییدشده

اعتراض مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی به حذف پایه گذاران اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور از عضویت در مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی و همچنین اعلام نام افرادی بوده است که آشنایی چندانی با اهداف اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران نداشته‌اند.

با ارسال این نامه به معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، کمیته ملی طبیعت گردی نیز ماجرا را پیگیری و با تأیید گزارش‌های منتشر شده از انتخاب اعضای مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی درخواست کرد تا مصلحی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان به منطقه خور و بیابانک برود و با برگزاری مجدد جلسه‌ای با حضور تمامی مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی، انتخابات اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای تشکیل مجمع را برگزار کند.

بدین‌ترتیب قرار است با حضور مصلحی رئیس اداره میراث فرهنگی استان اصفهان و براساس شنیده‌ها،‌ نماینده معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی انتخابات واقعی مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی برگزار شود.

روزنامه همشهری پیش از این اتفاقات در گزارشی از آنچه در انتخابات مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان منتشر کرد از انتخاب افرادی در یک جلسه غیرانتخاباتی به‌عنوان اعضای اصلی مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی خبر داده بود که بدون توجه به توافق انجام شده با معاون گردشگری به‌منظور برگزاری یک انتخابات واقعی معرفی شده بودند. روزنامه همشهری همچنین به اعتراض مالکان و بنیانگذاران اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران و همچنین دلزده شدن پیشکسوتان اقامتگاه‌های بوم‌گردی نسبت به آینده این اقامتگاه‌ها اشاره کرده بود.

موانع ایجاد گردشگری پایدار

ایجاد گردشگری پایدار در کویر مرکزی ایران همچنان با برخی موانع آموزشی و ناهماهنگی دستگاه‌ها مواجه است. به‌رغم آنکه کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند که گردشگری، تنها مسیر ایجاد رونق اقتصادی در جامعه محلی مناطق محروم است اما در برخی موارد مشاهده می‌شود، اهداف بوم‌گردی در ایران زیر پا گذاشته می‌شوند و نگرش اقتصادی به ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی این شاخه جدید در صنعت گردشگری را با تهدید مواجه می‌کند.

مشاهده قلعه‌ای در روستای فرحزاد با بهره‌برداری هتل سنتی که ساختاری ناهمگون با بافت سنتی و بومی این منطقه دارد و حتی معاونت گردشگری نیز از احداث آن بی‌خبر بوده، یا مشاهده یک اقامتگاه بوم‌گردی که به گفته برخی فعالان گردشگری توسط یک نیروی اخراجی سازمان میراث فرهنگی بدون رعایت موازین بوم‌گردی ایجاد شده است و مالک آن، هماهنگی کامل با نیروی انتظامی را دلیلی بر صحت فعالیت‌های گردشگری خود می‌داند. همچنین آلوده شدن یک اقامتگاه بوم‌گردی در قلعه بیاضه به سم خطرناک د.د.ت و اطلاع‌ندادن به گردشگران به‌منظور حفظ سلامت آنها ازجمله موضوعاتی است که نیاز به آموزش جدی مالکان اقامتگاه‌ها دارد. این موارد بیانگر آن است که نه‌تنها مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی پس از انتخاب اعضا، فعالیت سختی در پیش دارد که معاونت گردشگری نیز باید در اندیشه جدی ایجاد هماهنگی منسجم دستگاه‌ها حتی در نوع رفتار آنها با گردشگران باشد.

آزمون سخت

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای به اداره میراث فرهنگی استان اصفهان از حیدر مصلحی خواسته که با حضور در منطقه و تشکیل یک جلسه انتخاباتی با حضور مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی، انتخابات واقعی مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی را برگزار کند. آنطور که کارشناسان صنعت گردشگری در گزارش‌های خود آورده‌اند، برخی مناطق کویری ایران، همچون منطقه خور و بیابانک و جندق در کویر مرکزی ایران تا همین یک دهه پیش در محرومیت به سر می‌بردند که با توسعه طبیعت گردی در این مناطق، اکنون به یک قطب‌ گردشگری کشور با چشم‌انداز رو به توسعه تبدیل شده‌اند.

کد خبر 258711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز