دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

درحالی‌که مذاکرات آشتی گروه‌های فلسطینی وارد مرحله جدی و عملی شده است، حماس با خلع سلاح شاخه مبارزاتی خود به‌شدت مخالفت کرد.

فتح حماس

به گزارش سایت المانتیور، درپی امضای توافقنامه آشتی میان فتح و حماس در نوار غزه، زمزمه‌ها درباره ضرورت خلع سلاح گردان‌های عزالدین قسام شاخه مقاومتی و مسلح حماس بالا گرفته است، اما‌ حماس به‌شدت با آن مخالفت کرده و هرگونه چانه‌زنی درباره آن را محال دانسته است.محمود الزهار از اعضای کادر رهبری حماس در اظهاراتی اعلام کرده است که آشتی 2جنبش به‌هیچ وجه به‌معنای قرار گرفتن عزالدین قسام زیر چتر حکومت خودگردان نیست.وزارت خارجه دولت حماس هم اندکی پس از امضای توافقنامه آشتی اعلام کرد که جدی‌ترین چالش‌ فراروی این آشتی، مواضع محمود عباس رئیس حکومت خودگردان درباره ضرورت یکپارچه‌سازی قوای نظامی فلسطینیان و وارد کردن سلاح مقاومت در چارچوب حکومت خودگردان است، اما این موضوع را اصلا نمی‌توان به مناقشه گذاشت.

این درحالی است که یک عضو کادر رهبری فتح گفته است که رویکردی بی‌سروصدا درباره منحل‌سازی تمامی گروه‌های مبارزاتی و بسنده کردن به نیروهای امنیتی ملی وابسته به حکومت در کرانه باختری آغاز شده است.در این میان، ابو‌عبیده سخنگوی عزالدین قسام نیز در هشداری اعلام کرد که طراحان چنین ایده‌ای از صفحه تاریخ خط خواهند خورد. مروان عیسی عضو کادر رهبری حماس هم اعلام کرد که گردان‌های وابسته به حماس هرگونه آشتی متضمن چانه‌زنی درباره سلاح را وتو خواهند کرد.شاخه مبارزاتی حماس در سال 1992یعنی پیش از شکل‌گیری حکومت خودگردان تشکیل شد.

در حال‌حاضر 25هزار نفر از نیروهای دولت حماس در دستگاه‌های امنیتی فعال‌اند که اغلب آنان وابسته به عزالدین قسام‌اند. این گردان‌ها نقش کلیدی در مقابله با حملات رژیم صهیونیستی در جنگ‌های 2008و2012داشتند.اما به موازات این موضع گیری‌ها، دیروز رهبران فتح و حماس برای نخستین بار پس از یک سال، در قطر دیدار کردند. به گزارش رویترز، محمود عباس رئیس حکومت خودگردان و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس برای نخستین بار از زمان امضای جدیدترین توافقنامه آشتی میان 2جنبش دیدار کردند.

آخرین دیدار عباس و مشعل در ژانویه 2013در قاهره صورت گرفت. عباس و مشعل در این دیدار درباره آشتی 2جنبش و کیفیت اجرای توافقنامه آشتی رایزنی کردند. فتح و حماس در 23آوریل گذشته توافقنامه‌ای را برای پایان دادن به اختلافات 7ساله خود امضا کردند.از سوی دیگر، نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که حماس همچنان اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت. موسی ابومرزوق در کنفرانسی خبری در غزه تصریح کرد که حماس همچنان پیشنهادهای کمیته چهارجانبه در به‌رسمیت شناختن اسرائیل را نمی‌پذیرد. وی هم تأکید کرد که نه در مذاکرات آشتی اخیر و نه در مذاکرات سابق در سال‌های گذشته، اشاره‌ای به خلع سلاح گردان‌های عزالدین قسام نشده است.

کد خبر 258538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز