شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

محسن رستگار: عاشقان کتاب! علاقه‌مندان به یار مهربان! مهم‌ترین پاتوق سالانه کتاب برای شما برپا شده اما قبل از شال و کلاه کردن و راه افتادن، نگاهی به این نقشه بیندازید.

 بهتر است قبل از مراجعه به نمایشگاه کتاب برنامه‌ریزی کنید تا دچار مشکل نشوید. معمولا زمان برپایی نمایشگاه، جمعیت زیادی از نقاط مختلف کشور به مصلای‌ تهران مراجعه می‌کنند، به‌طوری که در بعضی موارد ازدحام مخاطبان نمایشگاه دردسرآفرین می‌شود. اگر می‌خواهید از زمان خود درست استفاده کنید و کمتر در ترافیک بمانید مطالب این راهنما را به دقت مطالعه کنید.

ورودی‌های شرقی

ورودی‌های شماره ۱۲ و ۱۵ در خیابان قنبرزاده، راه‌های ورودی شرقی به نمایشگاه کتاب هستند. در معابر فرعی خیابان قنبرزاده می‌توانید خودروی‌تان را پارک کنید؛ البته اگر باعث سدمعبر و مزاحمت برای دیگران نشود. پارکینگ آهنچی هم در این خیابان قرار دارد که می‌توانید روی آن حساب کنید. یادتان باشد که ورودی‌های شرقی، نزدیک‌ترین ورودی‌ها برای رسیدن به شبستان اصلی یا همان محل برگزاری نمایشگاه کتاب هستند. البته برای کسانی که وسیله نقلیه شخصی دارند.

ورودی‌های شمالی

آنهایی که از سمت شمال یا همان بزرگراه رسالت می‌خواهند وارد مصلای تهران شوند باید از ۲ در ضلع شمالی به نام ورودی شماره ۱۸ و ۱۹ استفاده کنند. این ورودی‌ها بیشتر به درد کسانی می‌خورند که با اتومبیل شخصی به نمایشگاه کتاب نمی‌روند چون در ضلع شمالی مصلا یا همان بزرگراه رسالت تقریبا هیچ جای پارکی وجود ندارد. این درها مناسب کسانی است که از خط بی‌آر‌تی بزرگراه رسالت یا ایستگاه متروی مصلا برای رسیدن به نمایشگاه استفاده می‌کنند.

ورودی‌های جنوبی

تقریبا شلوغ‌ترین ورودی‌های نمایشگاه کتاب، همین ورودی‌های جنوبی با شماره‌های یک و ۲ هستند که در خیابان بهشتی قرار دارند. کسانی که با اتومبیل شخصی راهی مصلا می‌شوند معمولا از این درها استفاده می‌کنند چون هم پارکینگ درنظر گرفته‌شده برای نمایشگاه، در این ضلع مصلا هست و هم می‌توان از فضای پارک حاشیه‌ای خیابان پاکستان و خیابان بهشتی و معابر اطراف آن استفاده کرد.

مسیرهای شمالی

بهترین مسیر دسترسی اهالی شمال تهران به نمایشگاه کتاب استفاده از خط یک مترو است. همچنین در پایانه‌های میدان تجریش، میدان قدس، پل پارک‌وی، ونک و شهید دستواره سرویس‌های ویژه تاکسی ون برای دسترسی به نمایشگاه اختصاص داده شده است. اگر با وسیله نقلیه شخصی به نمایشگاه می‌روید بهتر است ابتدا وارد بزرگراه مدرس یا صیاد شیرازی شوید و از خروجی بزرگراه رسالت به طرف مصلا مسیر خود را ادامه دهید. فراموش نکنید که میانگین زمان سفر شما با مترو ۱۵‌دقیقه، تاکسی و اتوبوس ۳۵ دقیقه و اتومبیل شخصی ۴۰ دقیقه است. البته به شرطی که جای پارک گیر بیاورید.

مسیرهای جنوبی

اهالی محله‌های جنوبی تهران می‌توانند از طریق بی‌آرتی خط۷ و خط‌یک مترو خود را به نمایشگاه برسانند. اگر می‌خواهید با وسیله نقلیه شخصی به مصلا بروید بهترین مسیر از 2 بزرگراه‌ شهید تندگویان و آزادگان می‌گذرد. با عبور از بزرگراه‌های نواب و چمران مسیر خود را تا بزرگراه حکیم ادامه دهید و به شرق بروید. فراموش نکنید در ساعت‌های میانی روز قسمتی از بزرگراه چمران در محدوده میدان توحید و گیشا ترافیک نیمه‌سنگینی دارد. از این قسمت شهر میانگین زمان سفر شما با مترو ۲۵ دقیقه و با تاکسی یا اتومبیل شخصی ۷۰ دقیقه است.

مسیرهای شرقی

برای دسترسی به نمایشگاه کتاب از شرق تهران چند انتخاب دارید. نزدیک‌ترین مسیر مراجعه به یکی از ایستگاه‌های خط ۲مترو است. سپس از طریق ایستگاه امام‌خمینی (ره) می‌توانید به خط یک وارد شوید و ادامه مسیر دهید. در پایانه تهران نو، رسالت، فلکه دوم تهران پارس و پایانه شرق سرویس‌های ویژه تاکسیرانی به مقصد نمایشگاه کتاب دایر است. اگر وسیله نقلیه شخصی دارید بهترین مسیر از خیابان‌ شهیدمدنی و میدان رسالت می‌گذرد. زمان سفر از شرق تهران به نمایشگاه با مترو ۳۰دقیقه و سایر وسایل نقلیه ۴۰ تا ۷۵ دقیقه است.

مسیرهای غربی

مناطق غربی تهران فاصله بیشتری با نمایشگاه کتاب دارند. توصیه می‌کنیم شهروندان این مناطق با استفاده از اتوبوس‌های محلی خود را به پایانه متروی خطوط ۲ و ۴ برسانند. همچنین از پایانه‌های آزادی، صادقیه، پونک و میدان صنعت برای نمایشگاه، سرویس اختصاصی تاکسی ون پیش‌بینی شده است. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به نمایشگاه بروید بهترین مسیر از بزرگراه همت و رسالت می‌گذرد. فراموش نکنید میانگین زمان سفر شما از غرب تهران با مترو ۳۵ تا ۴۰‌دقیقه و با سایر وسایل نقلیه ۶۵ دقیقه است.

مسیرهای مرکزی

شهروندان ساکن در مناطق مرکزی تهران می‌توانند با استفاده از شبکه اتوبوس‌های تندروی خط یک، ۴ و ۷ خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو واقع در خطوط یک و 2 برسانند و از آنجا به سمت نمایشگاه حرکت کنند. به سبب اجرای طرح ترافیک و طرح زوج و فرد در مناطق مرکزی تهران توصیه می‌کنیم تا حد امکان از وسیله نقلیه شخصی برای دسترسی به نمایشگاه استفاده نکنید. فراموش نکنید میانگین سفر شما با وسایل نقلیه عمومی از مرکز تهران به مصلا حدود ۲۵ دقیقه است.

قطارها سریع‌تر می‌آیند

پیش‌بینی شده است ۷۰ درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب از شبکه مترو استفاده کنند، به همین منظور مسئولان بهره‌برداری مترو تهران تلاش می‌کنند سرفاصله حرکت قطارهای خط یک در ایستگاه‌های شهید بهشتی و مصلا به یک دقیقه کاهش پیدا کند تا به این ترتیب از تجمع مسافران روی سکو‌ها جلوگیری شود. همچنین ناوگان قطارهای این خط با افزایش واگن‌های جدید تقویت شده است.

چند فرمان ترافیکی انتخاب کتاب‌ها

برای صرفه‌جویی در وقت بهتر است قبل از مراجعه به نمایشگاه فهرستی از کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنید و سپس ناشران آنها را براساس حروف الفبا بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند که هنگام ورود به شبستان اصلی گمراه نشوید و ناشر مورد نظرتان را در زمان بسیار کوتاه و براساس حروف الفبای نصب‌ شده در ابتدای راهرو‌ها پیدا کنید.

دریافت اطلاعات ناشران

در نمایشگاه کتاب امسال ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی متصل به شبکه بانک ناشران تعبیه شده است و شما می‌توانید با مراجعه به هریک از آنها اطلاعات کتاب یا ناشر مورد نظر خود را دریافت کنید.

دریافت بن کارت

برای استفاده از تسهیلات مربوط به دریافت بن خرید یارانه‌ای کتاب باید در پایگاه اطلاع‌‌رسانی نمایشگاه به نشانی ‮www. tibf. net ثبت‌نام کرده باشید. تحویل بن‌‌کارت‌ تا پایان وقت اداری روز پانزدهم اردیبهشت و تنها با ارائه نسخه چاپی فرم ثبت‌نام، در شعب منتخب بانک صادرات امکان‌پذیر است. شرایط متقاضیان در همین سایت آمده است.

خرید کتاب‌های خارجی

همه‌ساله کتاب‌های خارجی نمایشگاه به‌صورت مجزا و با شناسه مخصوص عرضه می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم برای سهولت در وقت خود شناسه‌های مندرج روی هر کتاب را جداگانه یادداشت کنید و یک جا به واحد حسابرسی بخش خارجی ارائه دهید.

استفاده از کارت بلیت

برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه خود بهتر است از کارت بلیت اعتباری استفاده کنید. تجربه استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه عمومی نشان می‌دهد که در روزهای پرتردد با صف‌های طویل خرید بلیت، کارت بلیت اعتباری تا ۳۰درصد در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در روزهای برپایی نمایشگاه کتاب اعتبار کارت بلیت خود را افزایش دهید.

کد خبر 258181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز