چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

مینا شهنی: سن بازنشستگی برای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی متفاوت است اما در حالت عادی بیمه‌شدگان با ۳۰سال سابقه پرداخت بیمه به شرط اینکه سن‌شان به ۵۰سال رسیده باشد می‌توانند با حقوق ماهانه (۳۰روز حقوق) بازنشسته شوند.

سال‌هاست که مدیران سازمان تأمین اجتماعی خواهان افزایش سن بازنشستگی بیمه‌شدگانشان هستند، به تازگی هم نوربخش، مدیرعامل این سازمان در جمع رؤسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاهش سن بازنشستگی را از مشکلات سازمان عنوان کرده بود و این خبر از سوی خبرگزاری ایلنا به‌عنوان عامل ایجاد نگرانی برای افزایش سن بازنشستگی منتشر شد و به این بحث که تبعات افزایش سن بازنشستگی ممکن است ناگوار باشد دامن زده است. یک کارگر که 28سال سابقه کار دارد به همشهری می‌گوید: من باید 2سال دیگر بازنشست شوم و 50ساله می‌شوم آیا به‌نظر مدیران تأمین اجتماعی ما کارگران برده هستیم که هرزمان آنان تصمیم گرفتند قوانین را عوض و ما را سرگردان کنند. وی می‌افزاید: این چه نگاهی است که مدیران تأمین اجتماعی هر تصمیمی را که بخواهند می‌گیرند، مگر این سازمان با پول ما کارگران اداره نمی‌شود که بدون نظر خواهی از ما تصمیم می‌گیرند؟ حسین سرافراز، ‌حقوقدانی که کارشناس قراردادهای موقت کار است در این‌باره می‌گوید: افزایش سن بازنشستگی از سوی جامعه‌ کارگری و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

در حال حاضر نیروهای کارگری با قراردادهای موقت مشغول به‌کار هستند که این قراردادها به‌خودی خود باعث ایجاد فشار بر جامعه‌ کارگری شده است. وقتی کارگر از بابت شرایط ادامه‌ شغل و آینده شغلی‌اش احساس ناامنی می‌کند وارد آوردن فشار اضافه بر این جامعه قابل پذیرش نخواهد بود. او از عمر کوتاه قوانین در کشور انتقاد کرده و توضیح می‌دهد: چه اتفاقی افتاده که برخی قوانین در کشور مدام در حال تغییر است؟ با نگاهی به روزنامه رسمی کشور متوجه خواهید شد که بخش زیادی از قوانین تغییر کرده است. بهتر است مسئولان به این نکته توجه کنند که قوانینی با عمر طولانی‌تر نوشته شود. هر چه عمر قانون کوتاه‌تر باشد ضرر و لطمه‌ای که بر اثر این تغییرات به مردم وارد می‌شود بیشتر و بیشتر خواهد بود. یکی از ویژگی‌های قانون این است که منطبق با شرایط بوده اما پیش‌بینی‌های لازم برای آینده را نیز در خود داشته باشد.

این‌همه بیکار جویای کار

در شرایطی که نیروی جوان تحصیل‌کرده کشور جویای کار است و امکان دستیابی به اشتغال پایدار برای گروه زیادی از جوانان وجود ندارد، افزایش سن بازنشستگی منطقی به‌نظر نمی‌رسد. یک فعال کارگری با بیان این موضوع می‌گوید: اگر بناباشد که تغییری در سن بازنشستگی ایجاد شود باید به شرایط حاکم بر جامعه هم دقت شود. در واقع عوامل زیادی در این زمینه باید بررسی شود و سپس در این‌باره تصمیم‌گیری شود، یعنی اینکه بالا رفتن سن بازنشستگی بستگی به شرایط دارد. ولی‌الله صالحی، مشاور ارشد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، با اشاره به اینکه منافع جمعی باید در تغییر قوانین مدنظر قرار گیرد ادامه می‌دهد: اینکه افرادی در سن بالا مشغول به‌کار باشند درحالی‌که جوانان پشت سد کاریابی باقی مانده‌اند نمی‌تواند منطبق بر نیازهای واقعی جامعه باشد. در موقعیتی که ما الان قرار داریم با توجه به اینکه نیروهای جوان و تحصیل‌کرده کشور دنبال شغل هستند و بیکارند به‌نظر می‌رسد که افزایش سن بازنشستگی مقبولیتی ندارد.

منطق استخدام بازنشستگان

برخی کارفرماها به طمع سودهای کوتاه‌مدت تلاش می‌کنند تا افراد بازنشسته را استخدام کنند. توجیه این دسته از کارفرمایان این است که بازنشسته‌ها هزینه‌ بیمه‌ روی دستشان نمی‌گذارند درحالی‌که با کمی جامع‌نگری می‌توان به این نکته پی برد که بازنشسته‌هایی که مشغول به‌کار هستند از کارایی مناسبی برخوردار نیستند و خلاقیت و انرژی‌ای که جوانان دارند هرگز از سوی نیروهای بازنشسته به محیط کار منتقل نمی‌شود، اما متأسفانه کارفرمایان ما نگاه مبتنی بر واقعیت ندارند.

 

کد خبر 257885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز