دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

پس از آنکه با توجیهات معاونت حقوقی و امور مجلس وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران، مجلس هشتم تبصره ۵ قانون حالت اشتغال را در قوانین بودجه سال‌های ۹۰ و ۹۱ اصلاح کرد با این اصلاح مطالبات حالت اشتغال که از ابتدای تصویب قانون جزو دیون قانونی جانبازان محسوب شده بود از تاریخ صدور رای ازکارافتادگی توسط کمیسیون پزشکی بنیاد تعیین شد.

مجریان به این موضوع اکتفا نکرده و در برداشت غلط از تاریخ صدور رای ازکارافتادگی توسط کمیسیون پزشکی، معیار را تاریخ ابلاغ کمیسیون پزشکی قرار دادند به این معنا که اگر کمیسیون پزشکی صدور رای را چند ماه به تاخیر بیندازد و سپس آن را ابلاغ کند این ابلاغ مبنای پرداخت مطالبات خواهد بود. در قانون بودجه سال 93 این‌بار محدودیت ارائه خدمات به پرداخت هزینه‌های آموزشی اختصاص یافت.

آنچه که تابه‌حال در قوانین 5ساله و قوانین بودجه سنواتی به تصویب رسیده بود معافیت ایثارگران و فرزندان آنان از پرداخت شهریه دانشگاه‌های شهریه‌بگیر مورد تایید وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری بود. هرچند در مرحله اجرا به دلیل عدم تامین منابع با مشکلاتی مواجه می‌شد ولی به مرور این مسئله جای خود را در بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های متولی باز کرده بود. با عنایت به قوانین، محدودیتی برای دانشگاه‌ها وجود نداشت و دانشگاه‌های مورد تایید وزارتخانه‌های ذیربط که از دانشجویان شهریه دریافت می‌کردند، ایثارگران مشمول بند ک ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه و اصلاحیه‌های بعدی آن از پرداخت شهریه در آن دانشگاه‌ها معاف بودند. واحدهای بین‌المللی دانشگاه‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبودند لکن بنیاد شهید و امور ایثارگران برابر آیین‌نامه‌های داخلی و به دلیل محدودیت منابع این دانشگاه‌ها را در خصوص پرداخت شهریه همطراز دانشگاه آزاد محسوب کرده و مازاد شهریه می‌بایست توسط ایثارگر پرداخت می‌شد.

با شکایت احدی از ایثارگران که فرزندش در و احد بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی مشغول تحصیل بود، شعبه2 دیوان عدالت اداری در تاریخ 91.5.24 به شماره دادنامه 884 به شرح زیر رأیی صادر و دانشگاه را مکلف به اجرای قانون مبنی بر معافیت فرزند جانباز کرد:

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واحد بین‌الملل به خواسته معافیت از هزینه شهریه فرزند دانشجوی (جانباز) باتوجه به محتویات پرونده و صرف نظر از عدم پاسخ خوانده به‌رغم ابلاغ دادخواست و ضمائم آن در تاریخ 91.1.26 با اجازه از ماده22 قانون دیوان نظر به اینکه برابر بند ک ماده20 قانون برنامه پنجم توسعه مصوب سال 89 و ماده 113 قانون بودجه کل کشور سال90 تحصیل ایثارگران و مشمولان بند ک ماده20 قانون برنامه پنجم توسعه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی اعم از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش دولتی رایگان است،

بنابراین نامبرده که جانباز 70درصد می‌باشد از پرداخت شهریه فرزندش دانشجوی رشته دندانپزشکی مقطع دکترای حرفه‌ای از اول سال90 در اجرای قانون برنامه پنجم و قانون بودجه سال90 اخذ شهریه توسط دانشگاه خلاف قانون محسوب می‌شود، زیرا مشمول معافیت بوده است. لذا با موجه بودن خواسته حکم به ورود شکایت شاکی و معافیت از پرداخت شهریه صادر می‌گردد. این رأی وفق ماده7 قانون دیوان قطعی است.

با این رأی دانشگاه ملزم به اجرای آن شد و سایر ایثارگران نیز از ابلاغ این رأی منتفع شدند. با این رأی علاوه بر الزام دانشگاه به اجرای قانون، آیین‌نامه داخلی بنیاد شهید نیز موضوعیت خود را از دست داد. دولت لایحه بودجه93 را تقدیم مجلس کرد و همچون گذشته تحصیل ایثارگران مشمول بند ک ماده20 در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی رایگان اعلام شد. مرحله نخست رسیدگی به لایحه بودجه و ارجاع آن به شورای نگهبان بدون انجام تغییراتی در این بند به پایان رسید.

در ارجاع مجدد شورای نگهبان برای رفع برخی ایرادات و اشکالات مغایر با قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی در انتهای بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال93 این متن را اضافه کرد: کمک هزینه تحصیلی اعم از شهریه ثابت و متغیر پرداختی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به ایثارگران و افراد مشمول خانواده آنها که در واحدهای بین‌الملل داخل یا خارج دانشگاه‌های دولتی و یا غیردولتی پذیرفته می‌شوند، معادل شهریه پرداخت شده به پذیرفته‌شدگان رشته‌ها و مقاطع مشابه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاهی داخلی تعیین و پرداخت می‌شود

و باقیمانده شهریه توسط دانشجو اعم از ایثارگر یا خانواده وی تامین و پرداخت می‌شود؛ فارغ از اینکه این متن اضافه شده به انتهای بند الف تبصره 16 دارای ابهاماتی است که در روند اجرا مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت، افزودن این متن که در لایحه پیشنهادی دولت وجود نداشته است با چه هدفی انجام می‌گیرد؟ پیشنهاددهندگان آن با ایجاد محدودیت در تسهیلات آموزشی ایثارگران چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ گروه ایثارگران همشهری آمادگی دارد دیدگاه‌ها و نظرات پیشنهاددهندگان و مدافعان این اصلاحیه در متن قانون بودجه93 را به بحث و بررسی بگذارد.

کد خبر 255076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز