سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب دو جلدی «نام آوران ایران زمین» تالیف احمد لرستانی، با معرفی بیش از یک هزار و ۲۰۰ چهره سرشناس ایرانی در رشته‌های مختلف توسط انتشارات عصر گویش روانه بازار نشر می‌شود.

روی جلد کتاب

به گزارش همشهری آنلاین، این اثر در 1700 صفحه در قالب دو مجلد تالیف و تدوین شده که با معرفی افتخارات 8 هزارساله ایرانی، ارتقاء فرهنگ خودباوری در نسل جدید را در عرصه های گوناگون علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی دنبال می‌کند.

جلد نخست این اثر دائره‌المعارفی شامل 6 فصل است که به طور کلی در برگیرنده موضوعاتی چون «معرفی فرهنگ، فلسفه، علم و هنر ایرانی افتخارات و نوع آوری ایرانیان از دوره باستان و از هشت هزار سال پیش تا دوره معاصر که انعکاسی از نبوغ و پیشرو بودن ایرانیان را در عرصه های گوناگون علمی، فرهنگی، هنری و ... از دیرباز تا به امروز نمایان می‌سازد»، «معرفی بزرگان علم، ادب، فرهنگ و فلسفه به همراه زندگی‌نامه»‌، «معرفی پزشکان شهید شهیر معاصر و پیشکسوت ایرانی»، «معرفی معماران برجسته ایرانی» و «چهره‌های موفق ایرانی مقیم در خارج از ایران» است.

جلد دوم این اثر هم با 4 فصل معرفی چهره‌های فرهنگی، هنری (در عرصه موسیقی و نیز سینما)، ادبی و ورزشی در دوره معاصر را پی می‌گیرد و به تفکیک رشته‌ها و اشخاص به تحلیل افتخارات به دست آمده توسط این بزرگان می‌پردازد.

یکی از نکات بارز مجموعه «نام‌آوران ایران زمین» تالیف آن به دو زبان فارسی و انگلیسی است.

رویکرد مولفان مولف این اثر علاوه بر الگوسازی برای نو رهروان ایرانی در عرصه های گوناگون و همچنین معرفی و تجلیل بیش از پیش نام آوران ایران زمین، تاثیرگذاری آن در خارج از مرزهای ایران بوده و لذا دو زبانه بودن این کتاب می‌تواند آن را به مرجعی برای استفاده علاقه‌مندان «فرهنگ ایرانی» در سطح بین‌الملل تبدیل کند.

احمد لرستانی مولف این اثر در مسیر پژوهش‌های خود، مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای بسیاری با چهره‌های صاحب‌نام رشته‌های مختلف درباره این اثر انجام داده‌ که آنها را هم در بخش آغازین کتاب آورده و هم از اظهارنظرهای بزرگان رشته‌های مختلف درتالیف دیگر بخش‌های کتاب استفاده کرده است.

دکتر اردشیر قوام زاده، دکتر محمد حسین ماندگار، دکتر مسلم بهادری، دکتر محمد علی یوسف نیا، دکتر علی افخمی، دکتر علی موسوی گرمارودی، بهاءالدین خرمشاهی، محمد فرشچیان، محمدرضا شجریان، عزت‌الله انتظامی و ... از جمله هنرمندانی بزرگانی هستند که اظهار نظرهای آنها درباره تایید این اثر دایره‌المعارفی در خود کتاب آمده است.

کد خبر 257799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز