همشهری آنلاین: محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه «دو و نیم ساعت» شبکه خبر،‌ در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس بخش خصوصی در غرب پایتخت گفت: این حادثه تلخ را به خانواده‌های محترم آنان تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم مسئولان ذیربط پیگیری و رسیدگی لازم را انجام دهند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

به گزارش تهران سما، شهردار تهران شب گذشته با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی زنده شبکه خبر با عنوان «دو نیم ساعت»، به تشریح مولفه‌ها و الزامات مدیریت جهادی پرداخت.

دکتر محمدباقر قالیباف در این برنامه در ابتدای سخنان خود با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس بخش خصوصی در غرب پایتخت گفت: متاسفانه امروز یک حادثه رانندگی در غرب شهر داشتیم که یکی از اتوبوس‌های شرکت‌های خصوصی حمل و نقل دچار حادثه شد و هشت تن از هموطنان عزیز و شهروندان خوب ما جان خود را از دست دادند. از این رو بابت این حادثه به خانواده‌های جان باختگان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

وی گفت: همچنین در جریان این حادثه تعدادی از شهروندان هم مجروح شدند که دستوراتی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان داده شد.

شهردار تهران با ابراز تاسف از این حادثه بیان کرد: این حادثه تلخ را به خانواده‌های محترم آنان تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم مسئولان ذیربط پیگیری و رسیدگی لازم را انجام دهند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

قالیباف در ادامه به بررسی مولفه‌های مدیریت جهادی پرداخت و گفت: بحث جهاد در واقع یک فرهنگ و پاردایمی به شمار می‌رود که مبتنی بر یکسری واقعیات است. باید توجه کنیم این موضوع برخواسته از یک روحیه معنویت گرایی، فرهنگ اسلامی و منطبق بر سنت‌های الهی است. در حین اینکه طبیعی است که از همه ظرفیت‌های علمی، عقل متصل به وحی بشری و ابزار و تکنولوژی هم استفاده می‌کند.

وی افزود: اگر بپذیریم که این یک فرهنگ جهادی است، در عرصه مدیریت به نوعی آن را می‌بینیم و در عرصه علمی، عرصه اقتصادی و عرصه فرهنگی نیز این فرهنگ جهادی را به نوع دیگری می‌بینیم. باید بگوییم فرهنگ جهادی یک مکتب و رویکردی است که می‌تواند زندگی مادی و معنوی انسان‌ها را تامین کرده و هر جامعه و مجموعه‌ای را با همه نیازهای مادی و معنوی‌اش، پاسخگو باشد.

مردم‌داری یکی از شاخص‌های مدریت شهری

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم به برخی شاخصه‌های مدیریت جهادی نگاه کنیم، باید بدانیم که مدیریت جهادی چه فرهنگی را دنبال می‌کند که ما نیز آن فرهنگ را در مدیریت شهری اعمال کنیم. یکی از شاخص‌های مدیریت شهری مردم داری، مشارکت معنی دار و تاثیر گذار مردم، توجه به قشر محروم و مستضعف و کارآمدی است.

قالیباف افزود:از شاخصه‌های مدیریت جهادی این است که در مقابل مشکلات و سختی‌ها مقاوم و پایدار باشد و علاوه بر آن فرصت حل مشکلات و قدرت جسارت و تصمیم گیری در کار‌ها را داشته باشد؛ مدیریت شهری باید به گونه‌ای باشد که وقتی مردمی که در این شهر زندگی می‌کنند، نگاه کنند این احساس را داشته باشند که تغییرات در زندگی و محیط آن‌ها اتفاق می‌افتد.

شهردار تهران افزود: البته طبیعتا شهرداری تهران مسئول حل همه مشکلات مردم نیست؛ مثلا قرار نیست ما اقتصاد شهری یا بحث بهداشت و درمان را حل کنیم اما مدیریت جهادی باید در حوزه و رسالتی که شهرداری دارد و در ماموریت‌ها و کارهایی که متوجه شهرداری تهران است، با اطمینان به مردم بگوید که آیا هر فصل، هر نیم سال و هر سالی نسبت به قبل تغییر را در زندگی خود احساس می‌کنید و آیا این شهر رو به پیشرفت است یا خیر؟

دکتر قالیباف تصریح کرد: البته حتما چالش‌هایی در شهر وجود دارد اما امروز عموم مردم - چه کسانی که وارد شهر تهران می‌شوند و چه کسانی که در این شهر زندگی می‌کنند - و همچنین موافقان و مخالفان و رقیب و رفیق در حوزه‌های رویکردی و سیاسی، در یک موضوع اتفاق نظر دارند. به نحوی که هیچ کسی نمی‌تواند عملکرد مثبت شهرداری را نادیده گرفته و بگوید که در مجموعه شهر اتفاقی نیفتاده است بنابر این مدیریت جهادی اتفاق افتاده است.


ساخت سالانه 15 کیلومتر مترو؛ موفقیت این دوره مدیریت شهرداری

وی افزود: به عنوان نمونه روند گذشته در توسعه حمل و نقل عمومی نشان داده است که به صورت متوسط سالی ۳ کیلومتر مترو در این شهر ساخته شده است اما در این مدیریت، سالانه ۱۵ کیلومتر مترو ساخته شده است، این در شرایطی است که امکانات مالی کمتر از قبل بوده است. از این رو مدیریت جهادی توانسته است در حداقل‌های خودش نیز کار بیشتری را به جامعه ارایه دهد.

دکتر قالیباف در ادامه ضمن تبریک روز کارگر به یکایک کارگران، مخصوصا کارگران زحمتکش و کم توقع شهرداری تهران، گفت: اگر یک کارگر احساس کند که او صبح زود از خانه بیرون می‌آید و شهردار تهران ساعت ۸ صبح سر کار خود می‌آید و در مقابل این کارگر تا پاسی از شب زحمت می‌کشد مدیر ارشدش شهر استراحت می‌کند، قاعدتا این احساس با فرهنگ جهادی سازگار نیست. امروز بنده در شهر تهران باید این قدرت و باور را داشته باشم که در مقابل چشم همکاران خودم بگویم حتما زود‌تر از همه شما سر کار می‌آیم و دیر‌تر از همه همکاران، از محیط کارم بیرون می‌روم. پس از تحقق این باور است که می‌توان از بقیه توقع داشت. اینطور نیست که اضافه کار را به من بدهند و کار را دیگری انجام دهد. در واقع بخش ارتباط عاطفی خارج از سیستم‌های رسمی هم بخش قابل توجهی از فرهنگ جهادی است به گونه‌ای که باید به دغدغه‌مند بودن و همراه بودن در همه سطوح توجه داشت.

وی تاکید کرد: ما مدیریت جهادی و فرهنگ جهادی را برخواسته از اساس انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی (ره) می‌دانیم که ریشه در فرهنگ تشیع، عاشورا و فرهنگ اهل بیت (ع) دارد. در واقع این انقلاب اسلامی یک فرهنگ قرآنی را باور کرده است. مردم و انقلاب اسلامی نیز این فرصت را در اختیار افرادی مثل بنده و همسن‌های من که تربیت شده فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ حضرت امام (ره) هستیم، قرار داده‌اند تا اینگونه شکل پیدا کنیم.


توجه به مسائل فرهنگی و اقتصادی با رویکرد جهادی؛ الگوی چندسال اخیر شهرداری
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال توجه به مسایل فرهنگی و اقتصادی، با رویکرد جهادی و عزم ملی مورد تاکید قرار داند. ما نیز می‌خواهیم بگوییم که در سالیان گذشته این کار را در شهرداری تهران آغاز کردیم. در‌‌ همان دو سال اولی که توفیق خدمت در شهرداری تهران پیدا کردیم، اردوهای جهادی را برگزار کرده و در قالب این اردو‌ها به مناطق می‌رفتیم تا کار را با خود مردم دنبال کنیم. بنابر این این موضوع در ادبیات و تلاش‌های گذشته ما مورد تاکید بوده و طبیعتا امسال نیز توجه به این موضوع بیشتر خواهد بود.

لزوم توجه به مسائل روحی و مادی در رویکرد جهادی

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در رویکرد جهادی در کنار توسعه امکانات مادی و کالبدی، باید به مسایل روحی و روانی مردم نیز توجه داشته باشیم. در این زمینه نیز اساس بحث توجه به مسایل فرهنگی است. اگر به فرهنگ بپردازیم و بحث‌های فرهنگی را هم حل و فصل کنیم، انصافا می‌توانیم اقتصاد را هم حل و فصل کنیم. وقتی از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوییم باید به فرهنگ آن نیز توجه داشته باشیم در غیر این صورت اقتصاد مقاومتی بدون توجه به فرهنگ آن، چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

وی تاکید کرد: بعضی فکر می‌کند وقتی می‌گوییم فرهنگ جهادی، این فرهنگ تنها مختص دفاع مقدس است این در حالی است که در دوران دفاع مقدس نیز دو تفکر وجود داشت. دوستانی که در روزهای اول در جبهه‌ها حضور داشتند، می‌دانند که در همین نظام اسلامی و در دوره‌ای که حضرت امام (ره) بودند یک تفکر توسعه برخواسته از تاثیرات غربی وجود داشت و در مقابل آن یک تفکر پیشرفت و توسعه مبتنی بر انقلاب اسلامی نیز وجود داشت. وقتی افرادی بر اساس تفکر توسعه برخواسته از تاثیرات غربی می‌خواستند بجنگند، دو دو تا چهار تا می‌کردند و می‌گفتند که اگر می‌خواهی در مقابل دشمن مقاومت کنی و بجنگی، باید سه برابر توان کسی که هجوم برنده است، توان داشته باشی!

قالیباف در ادامه این گفتگو، اظهار کرد:اگر این توان را نداشته باشی دیگر وظیفه‌ای نداری بجنگی و اگر به میدان بروی هم شکست می‌خوری. با این نوع نگاه بخش قابل توجهی از کشور را دشمن اشغال کرده بود. این نوع تفکر بر نیروهای مسلح حاکم بود. اما فرهنگ جهادی می‌گفت ما مکلکف هستیم تا هر امکانی داریم را جمع کنیم، هر ظرفتی داریم به کار بگیریم، هر چه توان داریم بیاوریم و بعد با درایت و پحتگی کامل، با اتکای به خدا و نیت خالص، شجاعانه بر دشمن بتازیم.

دکتر قالیباف تصریح کرد: رویکرد جهادی در عین اینکه آرمان گراست، به واقعیات هم توجه دارد و آن‌ها را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد، اما باورش این است اگر آن واقعیت‌ها منطبق بر سنت‌های الهی نیستند، نباید تسلیم آن‌ها شود بلکه باید بتواند در مقابل این واقعیت‌های غیرحقیقی بایستد و مقاومت کند، طبیعتا در این شرایط می‌تواند به موفقیت هم دست پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره راهکارهای دوری از رفتارهای شعارزده در مقابل نام گذاری امسال گفت: یکی از ویژگی‌های فرهنگ و مدیریت جهادی این است که حرف نزن! عمل کن! ما مدیران که مسئولان اجرایی هستیم، خیلی نباید سخنرانی کنیم چرا که مردم از ما خیلی توقع حرف شنیدن ندارند بلکه از ما توقع عمل کردن دارند. بنابراین فرهنگ جهادی به ما دیکته می‌کند که قبل از اینکه کاری را انجام ندادی، نگو و وعده بیجا نده! در شعار سال نیز مقام معظم رهبری این موضوع را بیان می‌کنند تا مجموعه توان‌ها، ذهن‌ها، دل‌ها، شیوه‌ها، روش‌ها و توجه‌ها را به سمت هدف مشخصی ببرند.

فرهنگ جهادی یعنی عمل نه حرف

شهردار تهران اظهار کرد: دادن یک شعار حتما ضروری است اما وقتی این موضوع در سطح مدیران، مسئولان و کسانی که قدرت و پول را در اختیار دارند می‌آید، این موضوعات مخصوص شعار دادن نیستند بلکه باید این موضوعات را محقق کنند. ما نیز به سهم خودمان در شهرداری تهران این بحث را دنبال می‌کنیم. ما خیلی صریح در گذشته و در مدیریت جهادی «نه گفتن» را بلد بودیم. اگر توان لازم برای انجام کاری نبود، کاری نشد، خرد جمعی به ما اجازه نداد، یا اکثریت مردم دغدغه‌شان نبود که یک کاری انجام شود، بنابراین باید بگوییم نه! وقتی گفتیم «بله» باید در زمان مقرر و وقت خودش آن کار را انجام داده و این اعتماد سازی را ایجاد کنیم.

شهردار تهران افزود: ما برنامه سال ۹۳ و برنامه ۵ ساله دوم را تنظیم کردیم، شورای شهر نیز همراهی کردند و با فراز و نشیب‌ها و بحث‌های متعددی که وجود داشت، این برنامه‌ها را با خرد جمعی تنظیم کردند. از این رو همه باید مصمم باشیم تا بتوانیم این برنامه‌ها را دنبال کنیم و مردم این مدیریت جهادی را در عمل از ما ببینند. مردم باید ببینند آیا این برنامه‌ها اتفاق افتاده است یا اینکه فقط شعار داده‌ایم، در روزنامه نوشته‌ایم، بنر زده‌ایم و در شهر نصب کرده‌ایم. در صورتی که این اتفاق افتاده باشد شاید اسراف هم کرده باشیم چرا که اگر با این پول مشکل یک نیازمند را حل کنیم، شاید بهتر از آن باشد که بنر و پلاکارد در شهر نصب کنیم. نوع تصمیماتی هم که در مجموعه شهر گرفته شده است، با همین نگاه و رویکرد است. البته ممکن است در یک جا اشکالاتی نیز وجود داشته باشد و نتوانسته باشیم به برخی موارد عمل کنیم.

وی ابراز کرد: به عنوان مثال در پروژه صدر به جهت زمانبندی ۴ ماه تاخیر ایجاد شد. قبل از اینکه به آن زمان برسیم، به مردم توضیح دادیم که دلیل تاخیر پروژه این بوده و از مردم عذر خواهی کردیم؛ مردم هم با دل و جان پذیرفتند. باید توجه داشته باشیم که مردم ما هم مردم فکور و با محبتی هستند و وقتی می‌بینند مدیرشان بابت یک موضوع توضیح پذیرفته شده‌ای می‌دهد، حتما آن را قبول می‌کنند. در نقطه مقابل این موضوع شاهد بودیم که پیش از این ساخت یک تونل کمتر از ۲ کیلومتری در شهر تهران ۱۳ سال زمان برده بود اما در این دوره ۱۰ کیلومتر تونل طی دو سال زمان احداث شده است. این امر نیز حاکی از تفاوت در نوع مدیریت است. البته این مسئله هم کار‌‌ همان مهندسان و کارگران است که توانسته‌اند این کار را انجام دهند اما وقتی نگاه‌ها متفاوت می‌شود و مبانی تغییر پیدا می‌کند، خیر و برکت به کار می‌آید.

شهردار تهران یادآور شد: در همین پروژه رکورد احداث ۵۳ متر دهانه یک پل در ۲۷ ساعت زده شد. این مسئله نشان می‌دهد که این ظرفیت وجود دارد. در همین تونل نیایش یک مشاور خارجی داشتیم و روز اولی که بحث می‌کردیم می‌گفتیم ما در طول روز به این میزان کار را دنبال می‌کنیم. ما در آن موقع می‌گفتیم که یک فرهنگ جهادی و بسیجی داریم و هر چه درباره این فرهنگ توضیح می‌دادیم، این پیمانکار خارجی خیلی آشنا نبود. خاطرم است بعد از ۴ ماه که از اجرای پروژه گذشت مشاور خارجی به من گفت: حالا متوجه شدم فرهنگ جهادی چه معنایی می‌دهد، مطمئن هستم تا پایان سال این تونل به اتمام می‌رسد.

 در ادامه این برنامه شهردار تهران به تعدادی از سوالات پیامکی شهروندان پیرامون مسایل مربوط به مدیریت شهری پایتخت پاسخ گفت.

با مدیریت جهادی سالانه ۱۵کیلومتر مترو با حداقل امکانات مالی ساخته‌ایم



دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی درباره زمان تکمیل متروی پرند و فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: احداث مترو در تهران بر عهده شهرداری تهران است و متروی حومه برعهده دولت است، یک وقتی بحث شد که شهرداری تهران بر اساس قانون کار مترو تهران و حومه را مشترکا انجام دهد. همانطور که در بقیه شهرهای بزرگ دنیا هم اینگونه بوده است. این کار مدتی انجام شد که از آن جمله می‌توان به ساخت مترو تهران - کرج اشاره کرد. در دولت گذشته بحث مترو حومه را از تهران جدا کردند و گفتند حومه را خود دولت انجام می‌دهد و شهرداری تهران دیگر هیچ مسئولیتی نداشت. این تصمیم ادامه یافت تا اینکه درست در ماه‌های آخر فعالیت دولت دهم، مجددا احساس کردند که این تصمیم، درست نبوده است و باید بحث تهران و حومه به مترو تهران واگذار شود. ما هم تقبل کردیم و مترو حومه به شهرداری تهران واگذار شد.

وی ادامه داد: اولین جایی که به شهرداری تهران واگذار شد خط مترو تهران به فرودگاه امام خمینی (ره) و پرند بود اما اعتبارات آنجا را باید دولت پرداخت کند و اجرای مترو را شهرداری تهران انجام دهد. هم اکنون نیز تونل‌ها ساخته شده، پل‌ها را احداث کرده‌ایم و بخشی از ریل به سمت فرودگاه امام خمینی (ره) کشیده شده است. علاوه بر این بخشی از این خط به سمت پرند هم در حال انجام است. در اینجا نیز قول می‌دهم که اگر دولت اعتبارات مربوط به مترو پرند را تامین کند، به طور قطع امسال قادر هستیم متروی فرودگاه امام خمینی (ره) و پرند را تکمیل کنیم. اما اگر روندی فعلی پرداخت اعتبارات، در آینده نیز ادامه پیدا کند می‌توان گفت ساخت این خط مترو بیش از یک سال زمان می‌برد.

در صورت پرداخت اعتبارات؛ افتتاح مترو پرند در حد فاصل تهران تا فرودگاه امام


دکتر قالیباف تصریح کرد: اگر اعتبارات مربوط به خط متروی پرند پرداخت شود، به طور قطع تا مهر ماه حد فاصل تهران تا فرودگاه امام خمینی (ره) به بهره برداری می‌رسد و تا پیش از پایان سال و در ایام دهه فجر می‌توانیم مترو را به پرند برسانیم. تقاضای ما نیز از دولت این است که اعتبارات این پروژه را تخصیص دهند تا ما نیز بتوانیم این خط مترو را تکمیل کنیم.

پاسخ شهردار به شلوغی خط بی‌آرتی ولیعصر

شهردار تهران در پاسخ به سوال پیامکی دیگری درباره شلوغی خط بی. آر. تی خیابان ولیعصر (عج) گفت: خیابان حضرت ولیعصر یک خیابان شمالی-جنوبی و شلوغ‌ترین خیابان ما است که ترافیک این خیابان بسیار سنگین بود. یک علت سنگینی ترافیک این خیابان آن بود که اتوبوس‌های تک کابین در این خیابان تردد می‌کردند و حجم مسافر نیز بالا بود. اما اخیرا ما اتوبوس‌های دو کابین را در این مسیر قرار داده‌ایم تا با اتوبوس کمتری بتوانیم حجم بیشتری از مسافر را جا به جا کنیم.

دکتر قالیباف ابراز داشت: ما باید محدودیت بیشتری را برای ماشین‌های شخصی ایجاد کرده و اتوبوس‌های بیشتری را بگذاریم تا بدین ترتیب توسعه بیشتری به حمل و نقل عمومی بدهیم. برنامه ۴ ساله ما نیز این است که شبکه حمل و نقل را به طور کامل تکمیل کنیم.

دکتر قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره کوچک سازی شهر تهران و جلوگیری از صدور مجوز ساخت و ساز در محدوده شهری، تصریح کرد: تا پیش از تصویب طرح جامع و طرح تفصیلی، محدوده شهر تهران ۷۲۰ کیلومتر بود اما با تصویب طرح جامع و طرح تفصیلی محدوده شهر تهران به حدود ۶۵۰ کیلومتر مربع رسید. بنابر این ما جلوی گسترش تهران را گرفتیم. درباره بحث ساخت و سازهای تهران نیز قبول دارم که بر اساس طرح جامع و طرح تفصیلی باید محدودیت برای ساخت و ساز ایجاد شود و این محدودیت در حال حاضر پیش بینی شده است. من با اطمینان عرض می‌کنم که حتما روند ساخت و ساز‌ها در شهر تهران نسبت به گذشته محدود‌تر و ضابطه‌مند‌تر خواهد شد.


راهکارهای کاهش آلودگی هوا

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره راهکارهای مقابله با آلودگی هوا نیز عنوان داشت: درباره آلودگی هوا دو نگاه وجود دارد، یک نگاه معتقد است که این موضوع قابل حل نیست؛ بعضی‌ها نیز معتقدند که آلودگی هوا قابل حل است اما زمان زیادی می‌برد و می‌گویند حتما ۱۰ - ۱۵ سال زمان خواهد برد که بر آلودگی هوا فائق بیاییم. ما نیز این موضوع را بررسی دقیق کردیم و اینجا عرض می‌کنم که می‌توانیم با برنامه‌ای که در دست داریم، ظرف مدت ۵ سال تعداد روزهای سالم را - نسبت به وضعیت فعلی - به دو برابر افزایش دهیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ روز سالم در سال داریم اما می‌توانیم ظرف مدت ۵ سال به ۲۵۰ تا ۲۷۰ روز سالم در شهر تهران برسیم. بعضی‌ها اعتقاد دارند این امر پول زیادی می‌خواهد این در حالی است که بنده معتقدم اینجا حتما هزینه لازم دارد اما پول موضوع سوم است؛ موضوع اول مدیریت است، موضوع دوم اصلاح ساختار است و پول در جایگاه سوم قرار دارد. با وضعیت مدیریتی و وضعیت ساختاری فعلی، هرچقدر هم پول بیت المال را در اینجا هزینه کنیم، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

مردم حق دارند بدانند و مطالبه کنند

شهردار تهران به ذکر نمونه‌ای پرداخت و گفت: روزی که توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتیم، هر کسی کمربند می‌بست، سایر مردم می‌گفتند ترسو‌ها کمربند می‌بندند. همه احساس می‌کردند کمربند یک امر زاید است و نبستن کمربند را درواقع یک نوع شجاعت می‌دانستند. در آن زمان نیز شاهد بودیم که چقدر خسارتی برای نبستن کمربند ایجاد می‌شد. اما شما مشاهده کردید که با یک اقدام پخته و علمی و با یک طرح خوب رسانه‌ای، فرهنگی و اطلاع رسانی ظرف مدت دو تا سه ماه، ۷۰ درصد مردم کمربند بستند. امروز هر کس کمربند نبندد، مردم نگاه دیگری به او می‌کنند و می‌گویند انسان عاقل و بالغ حتما کمربندش را می‌بنند.

وی تاکید کرد: امروز بخشی از تولیدات آلودگی به خاطر مشکلات فرهنگی است. تردد یک موتور سیکلت در شهر بیش از ۱۰ خودرو آلودگی وارد هوا می‌کند و حتما باید برای آن‌ها تدبیری اندیشیده شود. هنوز ماشین‌هایی در این شهر رفت و آمد می‌کنند که جان همه را به خطر انداخته‌اند. این موارد دیگر پول نمی‌خواهد بلکه دیگر احتیاج به یک تصمیم دارد.

شهردار تهران ادامه داد: اعضای شورای شهر از شهرداری تهران برای اقدامات صورت گرفته در ایام عید تشکر کردند و گفتند شهر خیلی تمیز و زیبا بود و معلوم بود شهرداری زحمت مضاعفی کشیده است. من نیز از آن‌ها تشکر کردم اما گفتم از من بپذیرید که کارگران شهرداری غیر از این ایام هم شاید بیش از این زحمت می‌کشند اما در ایام عید به خاطر نبود ترافیک، مردم این زیبایی‌ها را در آرامش دیدند. این در حالی است که یک ناهنجاری به نام ترافیک و آلودگی هوا باعث می‌شود بقیه زیبایی‌ها و زحمت‌ها دیده نشود. پس همه باید دست به دست هم دهیم تا دو معضل ترافیک و آلودگی را حل کنیم تا آسایش، سلامتی و بهداشت را به شهر برگردانیم.

وی در پایان با ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس و جایگاه فرهنگ جهادی در میان رزمندگان دوران دفاع مقدس عنوان کرد: ما هر چه از مدیریت و فرهنگ جهادی یاد گرفتیم به برکت انقلاب بوده است که اوج آن در دفاع مقدس قرار داشت. در دفاع مقدس شهدای بزرگی مثل شهیدان برونسی، همت، شوشتری، باکری، کاظمی، زین الدین، کشوری، صیاد شیرازی، باقری و.... وجود داشتند که تمامی آن‌ها تربیت شده این فرهنگ هستند. من روزی که به جبهه رفتم یک رزمنده عادی بودم، عزیزی در همانجا فرمانده من بود، اما ۹ ماه بعد - و فقط ۹ ماه بعد - من فرمانده او شدم. این اتفاق چطور می‌افتد؟ آیا امروز در یک اداره و مجموعه ساختاری از این اتفاق‌ها سراغ دارید؟

وی گفت: ما فرصت بروز را به جوانان نداده‌ایم تا خودشان را در عرصه اقتصاد و فرهنگ نشان دهند. شهید برونسی یک بنا بوده است اما در دفاع مقدس افتخاری آفرید که ده‌ها استاد دانشگاه، دانشجو، رزمنده و کارگر در گردان و تیپ او کار می‌کردند. شهید برونسی می‌گفت: فلانی! وقتی گردان راه بیفتد قبل از جنگ ۳۰۰ نفر هستیم اما شب عملیات ۶۰۰ نفر می‌شویم چرا که همه داوطلب بودند با گردان او بروند. همچنین شاهد بودیم که یک وقتی یک توپچی را چهار سال آموزش می‌دادیم، نمی‌توانست توپ را روانه کند اما وقتی یک نفر در ۴۰ روز کاری را با جان و دل و با اخلاص انجام می‌داد و می‌توانست توپ را روانه کند. ما این فرهنگ را مدیون شهدا هستیم و انشالله آن‌ها را فراموش نخواهیم کرد.

دکتر قالیباف در ادامه تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مدیریت جهادی مدیریت خدمت به مردم، مردم باور و دین دار است. این فرهنگ خدمت خوبی به مردم عزیز - با هر گرایش و سلیقه‌ای - خواهد کرد. هر کسی در نظام اسلامی است، با هر گرایش و سلیقه‌ای، باید منفعت مدیریت جهادی را برده و بتواند از آن استفاده کند.

کد خبر 257791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز