سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت‌ها معمولا خود را درگیر جنگ میان رقبای بزرگ جهان فناوری و ارتباطات نمی‌کنند، اما کشف حفره امنیتی جدید در اینترنت اکسپلورر باعث شده تا دولت‌های آمریکا و بریتانیا ناگزیر در این موضوع دخالت کرده و زنگ خطر را به صدا درآورند.

براساس گزارش Cnet، این حفره که به دلیل کوتاه بودن زمان میان کشف و سواستفاده از آن توسط هکرها به روز صفر شهرت دارد، به هکرها امکان می‌دهد به راحتی بتوانند از مسیر مرورگر اینترنت اکسپلورر یا IE روی رایانه کاربران بدافزارهای مورد نظر خود را نصب کنند و از آن برای سرقت اطلاعات شخصی، ردیابی فعالیت‌های آنلاین، و یا حتی کنترل رایانه کاربران استفاده کنند.

شرکت امنیتی فایرآی که این حفره را کشف کرده‌است، می‌گوید از این نقص برای حمله به سازمان‌های مالی و دفاعی آمریکا استفاده شده‌است و در این حملات نسخه‌های 9، 10 و 11 مرورگر اینترنت اکسپلورر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این نسخه‌ها از مرورگر IE را می‌توان روی سیستم عامل‌های ویستا، ویندوز هفت و ویندوز هشت یافت،‌ البته حفره امنیتی در نسخه 6 و بالاتر مرورگر نیز وجود دارد.

در این شرایط و در حالی‌که دولت‌ها معمولا در جنگ میان مرورگرها خود را دخالت نمی‌دهند، گروه آمادگی اضطراری رایانه یا CERT در  آمریکا و بریتانیا به کاربران توصیه کرده‌اند که تا زمان برطرف شدن این مشکل،‌از اینترنت اکسپلورر استفاده نکنند. این گروه معمولا در قالب مشاوره درباره مرورگرها اظهارنظر می‌کند،‌ این‌بار در حرکتی بی‌سابقه که نشان از شدت وخامت نقص امنیتی در مرورگر مایکروسافت دارد، زنگ خطر را برای کاربران به صدا درآورده است.

فایرآی به کاربران توصیه کرده‌است درصورتی که نمی‌توانند از مرورگر دیگری استفاده کنند، می‌توانند افزونه فلش را در IE غیرفعال کنند. همچنین کاربران می‌توانند از اپلیکیشن جعبه‌ابزار کاهش خطر مایکروسافت استفاده کنند، اما ایمن‌ترین و ساده‌ترین راه ممکن، توقف استفاده از IE است.

آمار درباره تعداد کاربران IE بسیار متفاوت است، موسسه NetMarketShare تعداد کاربران این مرورگر را 55 درصد از کاربران رایانه‌های شخصی تخمین زده‌است درحالی که شرکتی دیگر تعداد کاربران را 22.58 درصد عنوان کرده‌است.

کد خبر 257785
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز