دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

آیا کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده ادامه می‌یابد؟ این سؤالی است که نه‌تنها ذهن مردم را درگیر کرده که دغدغه مسئولان دولتی هم شده است.

نمودار

به گزارش همشهری، تورم در ماه‌های اخیر روند نزولی پیدا کرده اما وزیر اقتصاد نگران است که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر روند کاهشی تورم اثر منفی بگذارد. این درحالی است که دولت دستور داده قیمت کالاها تا خردادماه تغییر نکند، اما نوسان قیمت ارز و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مردم را نگران کرده که مبادا نرخ تورم دوباره شتاب پیدا کند. تورم فروردین‌ماه امسال نسبت به اسفندماه پارسال حدود 2درصد کمتر شده اما تورم گروه خوراکی‌ها 2درصد بیشتر شده با این توضیح که تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مدت یادشده حدود 4درصد افت کرده و به40.3 درصد رسیده است.

این روایت مرکز آمار ایران است و هنوز بانک مرکزی گزارش خود از وضعیت نرخ تورم در فروردین‌ماه را منتشر نکرده است. به گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در نخستین‌ماه امسال به 30.2درصد رسیده که این رقم در پایان سال گذشته32.1درصد برآورد شده بود. تورم نقطه به نقطه که تغییرات قیمت فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال را نشان می‌دهد با 2درصد کاهش به 17.9درصد رسیده است. مرکز آمار می‌گوید که تورم گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات با 1.1درصد کاهش به 26درصد رسیده است.

وزیر اقتصاد هم با اشاره به کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه به روایت مرکز آمار ایران، گفت: این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه کشور در خرداد‌ماه سال گذشته معادل 45درصد بود که نشان از موفقیت چشمگیر دولت در کنترل تورم دارد.علی طیب‌نیا با بیان اینکه نرخ متوسط تورم و حتی تورم نقطه به نقطه، عمدتا متاثر از وضعیت گذشته اقتصاد و تصمیمات پیشین آن است، اظهار داشت:

با این همه، خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد کاهش معنی‌دار تورم هستیم. او گفت: البته ما این دغدغه را داریم که اجرای برخی برنامه‌ها ازجمله منطقی‌سازی‌ نرخ حامل‌های انرژی و افزایش دستمزدها، ممکن است در روند بسیار مطلوب فعلی تأثیرات نامطلوبی بگذارد. وی تصریح کرد: اجرای این برنامه، شاید انتخاب اول دولت نبود و ضرورت‌های قانونی ما را ناگزیر به اجرای این برنامه در سال جدید کرده است، درحالی‌که مطمئن هستیم اگر در سال 1392نیز مطابق همان فرمول سال‌گذشته به حرکت ادامه می‌دادیم، تورم امسال به کمتر از 15درصد کاهش می‌یافت.

کد خبر 257715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز