دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پروژه راه‌اندازی و افتتاح اولین معدن در اعماق اقیانوس توسط شرکت معدن‌کاوی کانادایی درحال نهایی‌شدن بوده و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

معدن

براساس گزارش BBC، توافق برسر راه‌اندازی معدنی در بستر اقیانوس در گینه نو توسط این شرکت کانادایی ناتیلوس مینرالز نهایی شده‌است. هدف این پروژه جنجالی استخراج مس، طلا و دیگر فلزات قیمتی از عمق هزار و 500 متر اقیانوس است.

با این‌همه فعالان زیست‌محیطی با انتقاد شدید به این پروژه معتقدند که استخراج معدن در اعماق دریا می‌تواند به شدت مخرب بوده و عوارض جبران‌ناپذیری برای حیات دریایی منطقه داشته‌باشد.

شرکت ناتیلوس از دهه 1990 تاکنون آرزوی دسترسی به منابع معدنی بستر اقیانوس در گینه نو را داشته‌است که این آرزو در پی اختلاف با دولت گینه برسر شرایط اجرای عملیات استخراج، به بن‌بست خورد. اما اکنون براساس توافق‌های انجام شده، گینه با مشارکتی 120 میلیون دلاری در هزینه استخراج،‌می‌تواند 15 درصد از سهام معدن را از آن خود کند.

این معدن در حفره‌ای هیدروترمالی واقع شده که در آن آب اسیدی از بستر دریا فوران می‌کند و پس از برخورد با آب شور و قلیایی دریا، حجم زیادی از مواد معدنی در آن رسوب می‌کند. در نتیجه این منطقه از بستر اقیانوس،‌ نسبت به سطح زمین، به منبعی بسیار غنی‌تر از طلا و مس تبدیل شده‌است. به گفته شرکت ناتیلوس، تجسس‌های حرارتی این منطقه نشان می‌دهند که سرتاسر آن از مس درجه یک پوشانده شده‌است.

استخراج منابع معدنی از اعماق اقیانوس برای ده‌ها سال به واسطه محدودیت‌های مهندسی و هزینه‌های بالا غیرممکن بود. اما شکوفایی عملیات استخراج نفت و گاز از سکوهای دریایی در سال‌های اخیر منجر به توسعه تکنولوژی‌های استخراجی شده که امکان استخراج مواد معدنی را از اعماق اقیانوس فراهم می‌آورند.

قرار است معدن سولوارا-1 توسط گروهی از روبات‌ها که از درون کشتی به سوی معدن اعزام می‌شوند حفاری شده و استخراج شود. استخراج این معدن براساس توافقنامه جدید از پنج سال دیگر آغاز خواهد شد.

بااین همه گروه‌های فعال زیست‌محیطی از جمله گروه صلح سبز آغاز این عملیات را خطری بزرگ برای محیط زیست دریایی می‌دانند زیرا به گفته آنها بخش بزرگی از بستر دریاها و اقیانوس‌ها هنوز نقشه‌برداری و مشاهده نشده‌اند و آغاز چنین عملیاتی می‌تواند بخشی از محیط زیست و گونه‌های زیستی نادیده این مناطق را به‌نابودی بکشاند.

اما ناتیلوس ادعا دارد عملیات استخراجش کمترین عوارض را برای محیط‌زیست درپی خواهد داشت و در مناطقی انجام خواهد گرفت که گونه‌های زیستی آن از جمعیت زیاد و رو‌به‌روشدی برخوردارند. با‌این حال این اولین‌باری است که قرار است از معدنی زیراقیانوسی استخراج شود،‌ از این رو هنوز نمی‌توان عوارض دقیق آن را برای محیط زیست تخمین زد.

کد خبر 257669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز