همشهری آنلاین: کمیته عالی انتخابات عراق اعلام کرد که انتخابات پارلمانی این کشور از روز یکشنبه ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) به مدت دو روز در ۱۹ کشور برگزار می‌شود.

آغاز مرحله اول انتخابات پارلمانی عراق از ۷ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری عراق نت، یک منبع در کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که انتخابات پارلمانی عراق از روز یکشنبه به مدت دو روز و در 19 کشور جهان برگزار می‌شود.

وی افزود: 785 هزار عراقی مقیم کشورهای خارجی در این رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی شرکت می‌کنند و انتخابات در 102 مرکز انتخاباتی صورت خواهد گرفت.

علاوه بر این هیاتی از اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی بر انتخابات عراق نظارت خواهند داشت تا عراقی‌های مقیم در خارج از این کشور بتوانند آرا خود را برای انتخاب پارلمان جدید به صندوق‌ها بیاندازند.

انتخابات مذکور در کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، سوئد، هلند، کانادا، استرالیا، دانمارک، ترکیه، ایران، اردن، امارات، لبنان، مصر و پنج مرکز فرعی در کشورهای همجوار از جمله اتریش، اسپانیا، فرانسه، نروژ و نیوزلند برگزار خواهد شد.

انتخابات عراق در سه مرحله که مرحله اول آن در خارج از عراق و طی روزهای 27 و 28 ماه جاری میلادی، مرحله دوم روز 28 و 29 برای نیروهای امنیتی، زندانیان و بیماران بستری در بیمارستان‌ها و مرحله آخر در عموم استان‌های عراق و در تاریخ 30 آوریل برگزار خواهد شد.

آیت‌الله سیستانی: از هیچ نامزد خاصی حمایت نمی‌کنم

مرجع عالی قدر شیعیان اعلام کرد که انتخابات پارلمانی آتی در عراق فرصتی بزرگ برای ایجاد تغییرات در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، احمد الصافی، نماینده آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه استان کربلاء خاطرنشان کرد: همگان باید از فرصت انتخابات در عراق به نحو درست استفاده کرده و افراد شایسته‌ای را انتخاب کنند که نگرش کاملی برای اداره کشور ظرف چهار سال آتی داشته باشند.

وی از عراقی‌ها خواست تا نامزدهای شایسته و مخلصی را انتخاب کنند که به فکر منافع عراق و عراقی‌ها باشند.

همچنین سایت اینترنتی النشره گزارش داد که مرجع عالی‌قدر شیعیان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تمام گروه‌ها به طور یکسان حمایت می‌کند و این به معنای آن نیست که فرد درست و نادرست فرقی قائل نیست یعنی بین کسی که تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم و مبارزه با فساد به کار می‌گیرد و بین کسی که تنها به فکر منافع خود و دار و دسته‌اش است فرق وجود دارد.

آیت‌الله سیستانی افزود: مسوولیت انتخاب این است که خود رای دهنده عراقی خوب انتخاب کند تا بعدا پشیمان نشود.

وی تاکید کرد که از هیچ لیست یا نامزد خاصی حمایت نمی‌کند.

پیشتر سیاستمداران شیعه عراقی در تلاش هستند تا خود را به مرجع عالی قدر شیعیان نزدیک کرده تا برای به دست آوردن آراء رای دهندگان از جایگاه وی استفاده کنند. حال آنکه آیت‌الله سیستانی تا کنون حمایت خود را از هیچ طرف سیاسی به عراق اعلام نکرده است.

از سوی دیگر گروه "دولت اسلامی عراق و شام"(داعش) مسئولیت وقوع سه انفجار در مراکز انتخاباتی در شرق بغداد را برعهده گرفت که براثر آن ده‌ها تن کشته و حدود صد تن دیگر زخمی شدند.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حملات در پاسخ به کشتار و شکنجه اهل تسنن بوده است.

در این بیانیه آمده که دو تن از اعضای این گروه با استفاده از کمربندهای انفجاری دست به حمله‌ زدند و در پی آن 31 تن کشته و حدود صد تن دیگر زخمی شدند.

کد خبر 257361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز