همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با بیان اینکه میراث گذشتگان ما بر اصل همکاری برای «حفظ سرنوشت مشترک» تأکید دارند، گفت: این نگاه گذشتگان، سبب شده تا نقشه‌برداران ایرانی در قلمرویی گسترده‌تر از مرزهای جغرافیایی به مطالعه و ثبت داده‌های تاریخی، اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی بپردازند.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، محمدجواد ظریف در مراسم رونمایی از نقشه‌های تاریخی آرشیو اسناد وزارت امور خارجه و اعطای گواهی ثبت آنها در برنامه حافظه جهانی یونسکو، همکاری مشترک ایران و یونسکو در بازگرداندن مجموعه‌ای از میراث ارزنده به حافظه بشری را آغازی برای یک تحول علمی در عرصه مطالعات مشترک میان ایران و کشورهای همسایه با تکیه بر اصل سرنوشت مشترک جمعی دانست.

ظریف گفت: آنچه که دست‌نگاره‌هایی از فلات ایران و سرزمین‌های پیرامونی آن که در برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است را از دیگر موارد ثبت‌شده در حافظه جهانی، متمایز می‌کند، موضوعی در ورای ارزش تاریخی و نادر بودن این دست‌نگاره‌ها است.

وزیر امور خارجه افزود: ارزش این مجموعه در نگاه امروزین ما وابسته به عواملی است که در حال حاضر در جغرافیای این دست‌نگاره‌ها، یعنی سرزمین‌هایی از شبه قاره هند، آسیای مرکزی و قفقاز، بین‌النهرین، آناتولی و خلیج فارس خود را به عنوان مسئله به ما نمایانده است. برای درک این مفهوم باید به جغرافیای سیاسی اجتماعی یکصد سال قبل این مناطق نگاه کنیم. در آن دوران، پیرامون ایران تنها 5 همسایه وجود داشته در حالی که در حال حاضر همسایگان ایران در قلمروی آبی و خاکی به 15 کشور افزایش پیدا کرده‌اند.

وی قلمروی ایران و همسایگانش را قلمرویی با اقوام و طوایف مختلف و زبان‌ها و فرهنگ‌های متنوع با پراکندگی و در هم آمیختگی جوامع با نژادها و ادیان و مذاهب مختلف توصیف کرد و گفت: این عناصر برای نسل حاضر و نسل آینده، این پیام را دارد که باید برای حفظ اصول تنوع فرهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ملل تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنار همسایگان خود و تحت حمایت مراجع بین‌المللی، برای نیل به آرمان‌های هفتم و هشتم سند توسعه هزاره یعنی «حصول اطمینان از حفظ محیط زیست» و «توسعه مشارکت جهانی برای توسعه» دارای مسئولیتی مشترک است، گفت: برای آغاز یک کوشش جمعی به منابعی اصیل و مستنداتی دارای اطلاعات ارزنده نیاز داریم.

کد خبر 257315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز