همشهری آنلاین: نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها امسال باید ۲۱ ساله می‌شد، اما با این‌که از آخرین دوره‌ی برگزاری‌اش ۱۷ ماه می‌گذرد، این نمایشگاه در همان ۲۰سالگی‌اش باقی‌ مانده است.

به گزارش ایسنا،نمایشگاه مطبوعات برای نمایشگاه کتاب حکم رفیق نیمه‌راه را داشت؛ در سال 1386 و در 14 سالگی، نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بار خود را از نمایشگاه کتاب جمع کرد و به فصل پاییز رفت تا در چهاردهمین سالگرد تولدش طعم استقلال را بچشد.

البته این جدایی انتقادهایی را درپی داشت و بسیاری از اهالی رسانه معتقد بودند، جدا شدن این دو نمایشگاه از یکدیگر، کاهش مخاطبان را برای نمایشگاه مطبوعات درپی خواهد داشت.

مهدی رحمانیان مدیرمسوول روزنامه‌ی شرق در این‌باره گفت: همزمانی نمایشگاه کتاب و مطبوعات موجب می‌شد بازدیدکننده‌ی بیشتری در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کند و بحث‌های جنبی نمایشگاه کتاب نیز در نمایشگاه مطبوعات تأثیر مثبتی بگذارد؛ اما جدا شدن این دو نمایشگاه باعث کاهش مخاطبان نمایشگاه مطبوعات شد و در نتیجه، دیده شدن مطبوعات که هدف این نمایشگاه بود، دچار نقصان شد.

او درباره‌ی این‌که آیا وجود این دو نمایشگاه در کنار یکدیگر باعث نمی‌شد نمایشگاه مطبوعات مخاطبان کاذب داشته باشد؟ توضیح داد: این‌گونه نبود؛ دنیای امروز، دنیایی است که فرصت مردم در آن کوتاه است. بنابراین هم‌زمانی و هم‌مکانی بودن این دو نمایشگاه باعث می‌شد، مخاطبانی که در طول سال فرصت کافی ندارند، بتوانند در یک زمان از هر دو نمایشگاه دیدن کنند.

اما بیژن مقدم - مدیرمسوول روزنامه‌ی جام جم با اعتقاد به مثبت بودن نتیجه‌ی این جدایی، اظهار کرد: گرچه در سال‌های اول جدا شدن این دو نمایشگاه، نمایشگاه مطبوعات با ریزش مخاطب مواجه شد، اما متناسب با تبلیغات و شرایط سیاسی کشور، این نمایشگاه نیز رونق خود را بازیافت.

او تأکید کرد: مخاطب امروزی نمایشگاه مطبوعات، مخاطب واقعی آن است و صرفا با هدف دیدن نمایشگاه مطبوعات وقت می‌گذارد. در حالی که هم‌زمانی این دو نمایشگاه باعث می‌شد که مطبوعات در حاشیه قرار گیرد.

نوزدهمین دوره؛ آخرین دوره؟

نمایشگاه مطبوعات تا دوره‌ی نوزدهم به‌طور جداگانه در مصلای تهران برگزار شد. دوره‌ی نوزدهم در آبان‌ماه 1391، آخرین دوره‌ی برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بود. این دوره از نمایشگاه در حالی برگزار شد که با وجود وعده‌ی معاون مطبوعاتی مبنی بر حضور بیش از 30 کشور در این نمایشگاه، 50 غرفه‌ی بخش بین‌الملل غالبا خالی بودند؛ اما نمایشگاه نوزدهم عرصه‌ی رژه‌ی سیاستمداران بود، چهره‌های مطرح سیاسی که با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوارها، در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور پررنگی داشتند.

نخستین سال دولت یازدهم؛ بدون نمایشگاه مطبوعات

نیمه‌ی مهرماه 1392، دوماه از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذشت که از سوی محمدرضا احمدی مدیر‌عامل موسسه‌ی نشرآوران اعلام شد که زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات تغییر کرده است.

او درباره‌ی دلیل تغییر زمان برگزاری نمایشگاه، توضیح داد: مسوولان جدید معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد معتقدند که فقط بحث کمیت ملاک نیست و نمایشگاه مطبوعات باید از کیفیت لازم نیز برخوردار باشد. بنابراین با توجه به زمان کوتاهی که تا نمایشگاه باقی مانده بود، تصمیم این شد که زمان برگزاری نمایشگاه تغییر کند.

او افزود: برگزاری نمایشگاه مطبوعات به ماه‌های محرم و صفر نزدیک بود، ولی این دو ماه، فضای مناسبی برای برپایی نمایشگاه مطبوعات نیستند. برای همین، برگزاری نمایشگاه با هماهنگی مصلای تهران به 28 بهمن‌ماه موکول شد.

و این‌گونه شد که 20 سالگی نمایشگاه مطبوعات به زمان دیگری موکول شد، اما هر چقدر زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات نزدیک‌تر می‌شد، خبر کمتری از برگزاری این نمایشگاه به گوش می‌رسید تا این‌که سرانجام در 12 بهمن‌ماه اعلام شد که این نمایشگاه برگزار نمی‌شود.

دلیل برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات از سوی مدیرعامل موسسه‌ی «نشرآوران» این‌گونه اعلام شد: «پس از توافق اولیه با مسوولان مصلای تهران در مهرماه امسال، 28 بهمن‌ماه تا چهارم اسفندماه به‌عنوان زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات رسما اطلاع‌رسانی شد؛ اما پس از آن‌که ستاد نماز جمعه تهران اعلام کرد، نماز جمعه تا پایان زمستان در این مصلا برگزار می‌شود، ناچار شدیم برنامه‌ی نمایشگاه را تغییر دهیم».

برگزاری نمایشگاه بیستم در ابهام!

گرچه در میان اهالی رسانه، کسانی‌ هستند که به برگزاری نمایشگاه مطبوعات انتقاد دارند و آن را یک نوع هدر دادن سرمایه می‌دانند، اما گویا برگزاری نمایشگاه مطبوعات به‌شکلی درآمده که نمی‌توان به‌راحتی تغییرش داد.

از سوی معاونت مطبوعاتی خبر می‌رسد که در راستای سیاست واگذاری کارها به بخش خصوصی، قرار است نمایشگاه بیستم نیز با همکاری شوراها و تشکل‌های مطبوعاتی برگزاری شود. به همین دلیل، معاونت مطبوعاتی با پیشنهادهای متفاوتی از نظر تاریخ برگزاری مواجه شده است.

در همین راستا، شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی به معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرده تا نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها مانند گذشته، هم‌زمان با نمایشگاه کتاب برگزار شود.

کاووس صادق‌لو رییس شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی، درباره‌ی این پیشنهاد توضیح داد: شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی به معاونت مطبوعاتی پیشنهاد کرد که نمایشگاه مطبوعات همزمان با نمایشگاه کتاب برگزار شود، چون برآوردها نشان می‌داد که وقتی این دو نمایشگاه همزمان با یکدیگر برگزار می‌شدند، استقبال خوبی از نمایشگاه مطبوعات می‌شد. البته این پیشنهاد به‌دلیل نزدیک بودن نمایشگاه کتاب و نبودن فرصت کافی، طبیعتا برای امسال قابل اجرا نخواهد بود.

از آن سو، دو تاریخ دیگر، یکی مردادماه و هم‌زمان با «روز خبرنگار» و دیگری در پاییز به معاونت مطبوعاتی برای برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات پیشنهاد شده، اما هنوز هیچ خبر قطعی‌ای در این‌باره منتشر نشده است.

زمان برگزاری بیست‌وهفتمین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب نزدیک است؛ نمایشگاهی که مطبوعاتی‌ها سال‌ها عادت داشتند در کنار آن، بساط خود را پهن کنند، اما هنوز هیچ خبر تازه‌ای مبنی بر برگزار شدن یا نشدن بیستمین دوره‌ی نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها وجود ندارد و مشخص نیست که آیا نمایشگاه مطبوعات به 20سالگی می‌رسد یا خیر.

کد خبر 257304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز