همشهری آنلاین: اختتامیه‌ بیستمین جشنواره‌ی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و حاشیه‌هایی را نیز همراه داشت.

به گزارش ایسنا، اختتامیه‌ بیستمین جشنواره‌ی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی صبح شنبه، 17 اسفند در تالار وحدت تهران با حضور حسن روحانی، علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمد نهاوندیان - رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت  و غلامعلی حدادعادل - نماینده‌ مجلس - برگزار شد و کسانی نیز مانند عماد افروغ - نماینده‌ پیشین مجلس شورای اسلامی ، صادق زیباکلام - استاد دانشگاه، محمدعلی ابطحی، علی مطهری - نماینده‌ مجلس ، هادی خسروشاهی و آیت‌الله محقق داماد نیز در آن حضور داشتند.

در سالن اصلی تالار وحدت، نمایشگاه 60 عکس برگزیده از یازدهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری و 32 اثر برتر درباره‌ گرافیک اطلاع‌رسان برپا بود. در میان عکس‌های برتر انتخابات خرداد 92 نام حمید فروتن، مهدی قاسمی، یلدا معیری و مجید سعیدی بارها دیده می‌شد.

برنامه‌ اصلی اختتامیه، با 30 دقیقه تأخیر با اجرای رضا رفیع - طنزپرداز-  آغاز شد.

در ابتدای این برنامه، کلیپی درباره‌ی درگذشتگان مطبوعاتی در سال 92 با عنوان «سفرنامه کلمات» پخش شد که بخش عمده‌ آن در تحریریه‌ روزنامه‌ی اطلاعات فیلمبرداری شده بود. در این کلیپ، یاد حنانه زاکانی، جابر معافی، ایمان ابراهیمبای سلامی، علی‌محمد گرمساری، کاظم معتمدنژاد، سیداحمد قومی، نورالدین نوری، علیرضا فرهمند، اسفندیار زرکوب تهرانی، سیدیوسف شریفی و پرتو مهتدی گرامی داشته شد.

پس از پخش این کلیپ، مجری برنامه شعر طنزی را درباره‌ گیر کردن کتاب‌ها در وزارت ارشاد با ترجیع‌بند «کتابم گیر کرده توی ارشاد» خواند که با خنده و تشویق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد.

سپس یک کلیپ درباره‌ پرویز خرسند - نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت پخش شد و موسی اسوار به نمایندگی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیانیه‌ای را درباره‌ی پاکیزه‌نویسی در مطبوعات خواند. در همین زمان، حدادعادل - عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی به سالن وارد شد.

30 دقیقه پس از شروع برنامه، علی جنتی به استقبال رئیس‌جمهور رفت. در ادامه نیز جایزه‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی به‌صورت نمادین به احمد سمیعی گیلانی اهدا شد.

همچنین در بخش یادبود شهید خبرنگار از غلامرضا محمدی، در بخش پیشکسوت روزنامه‌نگاری از فرج‌الله صبا و در بخش نکوداشت چهره از پرویز خرسند با حضور رئیس‌جمهور روی سن تقدیر و به دو نفر، یک ماشین و به دو نفر دیگر، هدیه نقدی اهدا شد.

پس از آن، رضا رفیع شعر طنزی را درباره‌ کابینه خواند که یکی از ابیات آن، به واکنش آیت‌الله احمد جنتی پس از به وزارت رسیدن علی جنتی اشاره کرده بود که تشویق و خنده‌ی حاضران را درپی داشت.

در ادامه‌ی این مراسم، محمود دعایی - مدیرمسئول روزنامه‌ی اطلاعات - برای سخنرانی روی سن رفت و زمانی که در یکی از خاطرات خود از سید محمد خاتمی - رئیس‌جمهور پیشین، به عنوان «کاکام» یاد کرد، جمعیت با تشویق او را همراهی کرد.

در پایان مراسم، حسن روحانی برای سخنرانی روی صحنه رفت. وقتی رئیس‌جمهور گفت: «چرا برخی مطبوعات دارای دژ پولادین هستند و هیچ کسی حتی قوه مجریه و قضاییه جرأت ندارد به آن‌ها نزدیک شود و حتی بالاتر از دژ پولادین، خود را قیم می‌پندارند و نه‌ تنها قیم برای دولت، احزاب و جناح‌ها و حتی قیم برای مردم» حاضران در این مراسم به‌شکل ممتد او را تشویق کردند.

همچنین روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «اگر کسی خود را برتر می‌پندارد این دولت او را برتر نمی‌بیند و همه باید دارای امنیت مساوی باشند، یعنی هر کسی خطا کرد باید با او برخورد شود و هیچ کسی نباید خود را در حصار امن ببیند» که باز هم حاضران به تشویق شدید او پرداختند.

در میان سخنرانی رئیس‌جمهور نیز بعد از جملات «بزرگ‌ترین قدرتی که می‌تواند با فساد مبارزه کند، رسانه‌ها هستند»، «نام افراد مفسد و ویژه‌خوار نباید در جیب رییس دستگاه اجرایی کشور باشد، بلکه باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران باشد»، «دولت و رییس‌جمهور به قولی که به اصحاب رسانه از روز اول داده‌اند، پایبندند که محیطی امن‌تر برای اصحاب رسانه به وجود آورد؛ اما به‌خاطر مشکلات فراوان موجود، قاعده تحول تدریجی اجتماعی را مد نظر قرار دهیم چون باید آرام‌آرام به سمت این هدف حرکت کنیم و هر مقدار فشار در این زمینه بر دولت بیشتر وارد شود، دولت در اجرای آنچه به مردم وعده داده است، مصمم‌تر خواهد بود» حاضران در مراسم با تشویق ممتد، نظرات روحانی را تأیید کردند.

در پایان این مراسم، یونس شکرخواه به نمایندگی از هیئت داوران، بیانیه‌ هیئت داوران جشنواره بیستم را خواند. همچنین از برگزیدگان بیستمین جشنواره‌ مطبوعات در حالی تقدیر شد که به‌دلیل خارج شدن رئیس‌جمهور از مراسم، نیمی از سالن خالی شده بود.

کد خبر 252385
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز