همشهری آنلاین: چین در پاسخ به باراک اوباما رییس جمهور آمریکا مبنی بر اعمال نفوذ پکن برای توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی اعلام کرد که سیاست‌های واشنگتن در قبال پیونگ یانگ نادرست و ناموفق بوده است.

چین: سیاست های آمریکا در قبال کره شمالی ناموفق بوده است

به گزارش ایرنا، روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین روز جمعه نوشت که رییس جمهور آمریکا در سفر این هفته به ژاپن گفت که کره شمالی رفتاری تحریک آمیز و غیرمسوولانه دارد.

وی در دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از کره شمالی به عنوان مهمترین عامل بی ثباتی در منطقه یاد کرد و از چین خواست از نفوذش برای جلوگیری از فعالیت های تحریک آمیز کره شمالی استفاده کند.

وی گفت که آمریکا با همکاری چین ، کره جنوبی و ژاپن همچنان کره شمالی را تحت فشار قرار خواهد داد.

کارشناسان چینی گفته اند که سیاست های نادرست آمریکا موجب محدودیت کره شمالی نشده و ثمربخش نبوده است و واشنگتن اکنون پکن را واسطه کرده است تا مانع تحرکات کره شمالی شود.

جینگ چیانگ محقق دانشگاه یان بیان در استان جی لین در شمال شرق چین گفت : چین در یک مخصمه قرار گرفته است و مهار کره شمالی برای پکن دشوار است.

وی این مطلب را در ارتباط با گزارش هایی مبنی بر احتمال آزمایش اتمی چهارم کره شمالی در ماه آینده میلادی عنوان کرد.

وی گفت که نفوذ چین در کره شمالی محدود است و فشار بیش از اندازه بر پیونگ یانگ می تواند مخاطرات بزرگی به دنبال داشته باشد.

قرار است رییس جمهور آمریکا با پارک گیه هیون رییس جمهور کره جنوبی در باره کره شمالی و آزمایش اتمی بالقوه این کشور گفت و گو کند.

کره جنوبی مهمترین محور گفت و گوی طرفین را مساله کره شمالی دانسته است.

وزارت دفاع کره جنوبی هشدار داده است که کره شمالی فعالیت های خود را در سایت اتمی پونگ گیه ری در شمال شرق این کشور و محل آزمایش هسته ای قبلی افزایش داده است.

کره شمالی از سال 2006 میلادی تاکنون سه آزمایش اتمی انجام داده است.

پیونگ یانگ تهدید کرده است در صورت استمرار سیاست دشمنی آمریکا آزمایش چهارم از نوع جدید را انجام خواهد داد.

روزنامه مردم هشدار داده است که رییس جمهور آمریکا احتمالا درصدد دور کردن کره از چین و نزدیکتر کردن مواضع دو کشور برای تحت فشار قرار دادن کره شمالی خواهد بود.

کد خبر 257202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز