همشهری آنلاین: چین با انتقاد از گزارش حقوق بشر آمریکا در سال ۲۰۱۳ میلادی، تاکید کرده است که واشنگتن از بزرگترین نقض کنندگان حقوق بشر است و پرونده سیاهی در این زمینه دارد.

چین موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را فهرست کرد

به گزارش ایرنا، رسانه های چین روز شنبه با انتشار گزارش هایی و مقام های این کشور در اظهار نظرهایی از وضعیت حقوق بشر در آمریکا انتقاد و تاکید کردند ˈکشوری مانند آمریکا با این همه جرایم حقوق بشری حق اظهارنظر در باره وضعیت حقوق بشر دیگر کشورها را نداردˈ.

شورای اطلاع رسانی چین در گزارش انتقادی خود آورده است : آمریکایی ها که خود وضعیت نابسامانی در زمینه حقوق بشر دارند حتی در گزارش های داخلی حاضر به اشاره کردن به واقعیات آمریکا نیستند، اما به خود اجازه می دهند به شکلی غیرمسوولانه از حقوق بشر 200 کشور دیگر انتقاد کنند.

این شورا تصریح کرد: دولت آمریکا در رسوایی شنود اطلاعاتی در سال گذشته دست داشته که زبانزد کشورهای جهان است . مردم آمریکا در داخل و ملت های دیگر از این اقدامات دولت آمریکا ابراز انزجار کرده اند و کمتر فردی در جهان خود را از این جاسوسی های اطلاعاتی آمریکا مصون می داند.

در گزارش شورای اطلاع رسانی چین، از دیگر موارد نقض حقوق بشر در آمریکا مرگ 137 نفر در سال گذشته در 30 حادثه تیراندازی بزرگ در سراسر آن کشور ذکر شده است.

این شورا تصریح کرد ˈدر آمریکا نزدیک به 80 هزار نفر زندانی هستند و افراد زیادی در زندان های انفرادی بسر می برند و هیچ فردی به داد آنها نمی رسد.

دولت چین نرخ 21 درصد بیکاری بخصوص در میان خانوارهای کم در آمد، افزایش نرخ بیخانمان ها تا 16 درصد، افزایش بکارگیری کودکان در کارهای سخت از جمله در بخش کشاورزی و حمله پهبادهای آمریکا به غیرنظامیان در پاکستان و یمن و کشته شدن دستکم 930 پاکستانی در این حملات از سال 2004 به این طرف را از مضامین جدی نقض حقوق بشر در آمریکا دانسته است.

شورای چینی در گزارش خود تاکیدکرده است که در آمریکا جرایم خشن افزایش یافته است. در سال گذشته میلادی اف بی آی از یک میلیون و 200 هزار جرم خشن سخن به میان آورده که نزدیک به 15 هزار مورد آن قتل و 350 هزار مورد آن سرقت و بخش بزرگی هم اقدامات غیراخلاقی خشونت بار بوده است.

چین از دیگر موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را مربوط به تسلیحاتی دانسته که در دست مردم است و تصریح کرده است: در آمریکا نزدیک به 300 میلیون اسلحه وجود دارد. در این کشور در سال گذشته میلادی بیش از 21 میلیون قبضه اسلحه به فروش رسیده است که نزدیک به دو میلیون قبضه بیش از سال 2012 بوده است و البته هر سال در آمریکا نزدیک به 11 هزار نفر هدف گلوله قرار می گیرند و جانشان را از دست می دهند .

این گزارش دولت چین اشاره می کند که در آمریکا انتخابات ریاست جمهوری هم تنها یک بازی برای ثروتمندان است و آنهایی می توانند در جمعیت آمریکایی نفوذ کنند که ثروت بیشتری دارند. نزدیک به 70 درصد از مردم که درآمد زیادی ندارند به طور طبیعی در سیاست هم نفوذی ندارند و خودبخود ثروتمندان با نفوذ در انتخابات حرف اول را می زنند.

آمار این گزارش حاکی است که در آمریکا نزدیک به 46 میلیون نفر در فقر بسر می برند. از جمله شش میلیون و 500 هزار سالمند درامد کافی ندارند. کشوری که میلیون ها دلار برای شنود و جاسوسی اطلاع رسانی از کشورهای دیگر هزینه می کند نرخ بیکاری 21 درصدی دارد و از هر 100 نفر بعضی مواقع فقط 70 تا 78 نفر شغل دارند و بسیاری از افراد نیز دارای شغل فصلی هستند و شغل دایم سخت پیدا می شود.

تبعیض نژادی بخش مهم دیگر نقض حقوق بشر در آمریکا که در گزارش دولت چین بر آن تاکید شده است. براساس آماری که چین منتشر کرده است در سال گذشته میلادی بیش از 130 آفریقایی بدون اسلحه فقط بدست ماموران پلیس آمریکا کشته شده اند.

ضرب و شتم بازداشت شدگان، تهدید و آزار سیاه پوستان، حبس های انفرادی، برخوردهای خشن و بعضا تا حد شکنجه بازداشت شدگان، بازپرسی بی دلیل از 200 هزار نفر در سال 2013 میلادی در آمریکا همگی از موارد تبعیض در این کشور می باشد که در گزارش دولت چین به آنها اشاره شده است.

تبعیضات گسترده علیه زنان و کودکان، اقدامات غیراخلاقی علیه این قشرها، نگرانی شش درصد از زنان نظامی آمریکا از محیطی که در آن کار می کنند، برخوردهای خشن با زنان و کودکان و سوء استفاده از آن ها، پایین بودن حقوق زنان نسبت به مردان در مشاغل و بکارگیری بیش از 400 هزار کودک و نوجوان زیر 16 سال در مزارع آمریکا از موضوعات مرتبط با نقض حقوق بشر در آمریکاست که دولت چین در گزارش مشروح خود به آنها اشاره کرده است.

شورای اطلاع رسانی دولت چین در گزارش خود آورده است: آمریکا بیش از هر کشور دیگری حقوق بشر دیگر کشورهای جهان را نقض می کند.

این شورا خاطر نشان کرد که در پاکستان حملات پهبادها در 10 سال گذشته جان صدها نفر را گرفته و در گوانتانامو با زندانیان دیگر کشورها بدرفتاری می شود و آنها مورد شکنجه و آزار قرار می گیرند.

شنود و جاسوسی اطلاعاتی، حملات مکرر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به غیر آمریکایی ها در کشورهای دیگر، برخورد دوگانه با تروریسم و امضا نکردن پیمان های حقوق بشر در آمریکا و همچنین کشتار مردم و غیرنظامیان در کشورهای دیگر توسط نظامیان آمریکایی از جمله مواردی است که در گزارش دولت چین به عنوان موارد نقض حقوق بشر آمریکا فهرست شده است.

وزارت خارجه چین نیز در بیانیه ای تاکیدکرد: کشوری با این همه موارد نقض حقوق بشر حق مداخله در امور داخلی و حقوق بشر کشورهای دیگر را ندارد.

کد خبر 251444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز