همشهری‌آنلاین: نسخه‌ای از کلیات شیخ‌مصلح‌الدین سعدی شیرازی که از نظر تاریخی و تذهیب به دوره ایلخانی مربوط است در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس این سازمان با بیان این مطلب گفت: کلیات سعدی نسخه‌ای است که 70سال پس از فوت سعدی توسط محمد عبداللطیف محمد عقاقیری در سال 766ه.ق در شیراز کتابت شده است.

محمد هادی زاهدی خاطرنشان کرد: این نسخه به خط نستعلیق کهن 25سطری،کاغذ نخودی، عناوین به شنگرف و لاجورد به نسخ جلی، دارای دوسرلوح کتیبه مانند با نقش ترنج وسرترنج بازوبندی در زمینه لاجورد مذهب و مرصع نمونه تذهیب دوره ایلخانی و نام رساله به خط کوفی داخل ترنج آمده است.

وی با بیان اینکه در این نسخه کم‌نظیر جداول اوراق به زر تحریردار و لاجورد، اشعار در دو ستون با جدول‌بندی زیبا و انتهای هر غزل و قصیده و قطعه فاصله‌ای به جدول‌بندی مستطیلی گذاشته است افزود: این نسخه دارای 383 ورق در ابعاد14*21سانتی‌متر و دارای جلد تیماج قهوه‌ای با قابلق زیبا می‌باشد.

 گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با بیش از 85 هزار نسخه نفیس خطی شامل مصاحف شریف منسوب به ائمه اطهار(ع)،قرآن‌های روی پوست آهو،کتب و رسائل علمی،فرهنگی، ادبی و هنری، جلدهای نفیس روغنی،سوخت ومعرق، مرقعات هنری و... به عنوان غنی‏ترین گنجینه نسخ خطی درمنطقه و جهان اسلام بشمار می‏آید

کد خبر 256981
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز