همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور طی حکمی غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به عنوان رئیس بنیاد بین‌المللی سعدی منصوب کرد.

رئیس جمهور در تاریخ 10/7/91 طی حکمی ، غلامعلی حدّاد عادل را به سمت ریاست بنیاد سعدی منصوب کرد.

متن حکم صادرشده که روی وبسایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم قرار گرفته، بدین شرح است:


بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب آقای دکتر غلامعلی حدّاد عادل
در اجرای مادهٔ (8) اساسنامهٔ بنیاد سعدی، مصوّب 4/8/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی، با عنایت به تخصص و تجربیات ارزشمند جناب‌عالی و بنا به پیشنهاد رئیس هیئت امنای آن بنیاد، به‌موجب این حکم برای مدت چهار سال به‌عنوان «رئیس بنیاد سعدی» منصوب می‌شوید.
امید است با بهره‌گیری از آرای متخصصان و فرهیختگان کشور، نسبت به تصویب و تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های اصولی و راهبردهای مناسب، در جهت تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در عرصهٔ بین‌المللی اهتمام نموده و بر حسن اجرای آن نظارت نمایید.
توفیق جناب‌عالی و سایر اعضای محترم بنیاد را در انجام وظایف محوله از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
محمود احمدی‌نژاد
رئیس جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری مهر،پیشنهاد تأسیس بنیاد سعدی، با هدف ساماندهی امور مربوط به تدریس و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور مطرح شد.

بر اساس این پیشنهاد، قرار است سه مرکز مرتبط با گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور پس از انحلال، در بنیادی به نام «بنیاد سعدی» ادغام شوند. این مراکز در وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فنّاوری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشغول به فعالیت هستند.

پس از طی مراحل مقدماتی تأسیس بنیاد و تهیه و تصویب اساسنامه و برگزاری جلسات هیئت امنا، در تاریخ 10/7/91 طی حکمی از سوی دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، غلامعلی حدّاد عادل به سمت ریاست بنیاد سعدی منصوب شد.

در مقدمهٔ اساسنامهٔ بنیاد سعدی، مصوّب شورای عالی انقلاب فرهنگی (جلسهٔ 673 مورَّخ 4/8/89) هدف از تشکیل این بنیاد تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و ایجاد تمرکز، هم‌افزایی و انسجام در فعالیت‌های مرتبط با این حوزه و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود کشور ذکر شده است تا بر اساس اهداف، سیاست‌ها، راهبردها و ضوابط حاکم بر روابط فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت راهبردی و اجرای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای را در حوزهٔ گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور، با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عهده‌دار شود.

در تاریخ ششم اسفندماه 1390 اولین نشست بنیاد سعدی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و با حضور اعضای هیئت امنای این بنیاد برگزار شد. اولین تصمیم‌های این هیئت پیشنهاد ریاست بنیاد به رئیس محترم جمهوری، ریاست عالیهٔ این بنیاد، تخصیص ردیف بودجه و سایر برنامه‌های تشکیلاتی بود که می‌توان آن را حسن ختام کارنامهٔ فرهنگی کشور در سال 1390 به حساب آورد.

 

کد خبر 186584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز